1 bod
1. 

Ve které z následujících vět je pravopisná chyba?

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 2–4

TEXT 1

DOMIN: Začal vyrábět Nadroboty. Pracovní obry. Zkusil to s postavami čtyřmetrovými, ale to byste nevěřila, jak se ti mamuti lámali.

HELENA: Lámali?

DOMIN: Ano. Z ničeho nic jim praskla noha nebo něco. Naše planeta je patrně trochu malá pro obry. Teď děláme jen Roboty přirozené velikosti a velmi slušné lidské úpravy.

HELENA: Viděla jsem první Roboty u nás. Obec je koupila… chci říci vzala do práce –

DOMIN: Koupila, drahá slečno. Roboti se kupují.

HELENA: – získala jako metaře. Viděla jsem je mést. Jsou tak divní, tak tiší.

DOMIN: Viděla jste mou písařku?

HELENA: Nevšimla jsem si.

DOMIN (zvoní): ***** věděla, akciová továrna Rossumových Univerzálních Robotů dosud nevyrábí jednotné zboží. Máme jemnější a hrubší Roboty. Ti lepší budou snad žít dvacet let.

HELENA: Pak hynou?

DOMIN: Ano, opotřebují se.

                                                                    (K. Čapek, R.U.R, upraveno)

TEXT 2

Scénické poznámky jsou používány v literatuře i ve filmu a dokreslují děj, např. naštvaně se zvednul a odešel. Popisují danou situaci tak, aby si ji čtenář lépe představil, bývají uvedeny v závorkách.

1 bod
2. 

Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?

1 bod
3. 

Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?

(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)

1 bod
4. 

Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) v TEXTU 1?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 5

Per ještě dnes, ne až zítra.

max. 2 body
5. 

Rozhodněte o každé z následujících podúloh (14.1–14.4), zda splňuje zadání (A), nebo ne (N).

Zadání: Napište smysluplnou větu o čtyřech slovech, v níž výraz PER bude jednoznačně jiným slovním druhem než ve výchozím textu. Vzniklá věta musí obsahovat tvar slova PER, musí být gramaticky i pravopisně správná a musí obsahovat přísudek. Výraz PER nesmí být použit jako vlastní jméno.

5.1 Návrh zaslali per rollam.

5.2 Per to prádlo pořádně!

5.3 Několik per bylo prasklých.

5.4 Papoušci mají hodně per.

max. 3 body
6. 

Přiřaďte k jednotlivým souvětím (6.1–6.3) odpovídající tvrzení (A–E).

(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.) 


    A) V souvětí je pouze jedno nespisovné slovo, a to ve druhé větě souvětí.

    B) V souvětí je pouze jedno nespisovné slovo, a to v první větě souvětí.

    C) V souvětí jsou celkem dvě nespisovná slova: obě jsou v první větě souvětí.

    D) V souvětí jsou celkem dvě nespisovná slova: obě jsou ve druhé větě souvětí.

    E) V souvětí jsou celkem dvě nespisovná slova: v každé větě souvětí je jedno.

6.1 Když byl Petrův dědula mladej, sportoval každou volnou chvíli.

6.2 Jelikož měla tetička narozky, šli jsme jí popřát.

6.3 Na chalupu jezdili příbuzní každou neděli a vždy si s sebou sbalili plno báglů.

1 bod
7. 

Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 8

Většina žáků nepíše ve škole perem, ale používá propisovací tužku, která je pro ně přijatelnější.

1 bod
8. 

Které z následujících větných vzorců odpovídá výchozímu textu?

VÝHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 9–11

(1) Polární noc označuje období, kdy Slunce nevyjde nad obzor déle než 24 hodin. Nastává v zimě severně od polárního kruhu a jižně od antarktického kruhu, a to na úrovni 66,6 stupně severní, respektive jižní šířky.

(2) Čím blíže k pólům, tím delší polární noc: například na severním pólu Slunce zapadá několik dní po podzimní rovnodennosti, tedy v polovině září, a znovu vychází až v polovině března, takže na vrcholu světa trvá polární noc asi 179 dní. Dále od pólů však může trvat jen asi 24 hodin během zimního slunovratu.

(3) Navzdory svému názvu není polární noc jedním souvislým obdobím tmy. Sluneční světlo se láme nad obzorem i po západu Slunce, a tak v mnoha zeměpisných šířkách mohou většině dní ve skutečnosti dominovat různé fáze „polárního soumraku“.

                                                                (www.nationalgeographic.cz, upraveno)

max. 2 body
9. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

9.1 Polární noc nastává ve chvíli, kdy Slunce je nad obzorem déle než 24 hodin.

9.2 Délka polární noci závisí na vzdálenosti od pólů.

9.3 Na severním pólu trvá polární noc asi 179 dní.

9.4 V době trvání polární noci není polární noc obdobím, kdy je neustále jen tma.

1 bod
10. 

Ve které z následujících možností jsou významové vztahy mezi slovy nejpodobnější vztahům mezi slovy ROVNODENNOST – OBDOBÍ – SLUNOVRAT?

(Slova rovnodennost, období, slunovrat posuzujte ve významu, který mají ve výchozím textu. Správná je pouze ta možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí rovnodennost – období – slunovrat.)

1 bod
11. 

Která z následujících informací je ve výchozím textu čtenářům předkládána jako fakt?

1 bod
12. 

Kterou z následujících dvojic lze považovat za synonyma ve výchozím textu?

(První posuzované slovo je v textu zvýrazněné tučně.) 

1 bod
13. 

Ve výchozím textu jsou podtržená čtyři slova. Kolik z nich je přídavné jméno měkké?

max. 2 body
14. 

Rozhodněte o každé z následujících možností, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).

14.1 Netrhejte sousedovi na zahradě třešně, máme jich dost.

14.2 Vilémovy rodiče jsem představil Pavlovy.

14.3 Líbí se mi pohádky o Palečkovi.

14.4 Markovy výsledky nás všechny překvapily.

max. 2 body
15. 

Vypište z každé z následujících vět (15.1 a 15.2) základní skladební dvojici.

(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)

max. 3 body
16. 

Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.

A) Ale protože tu ta dobrá vůle byla, byly tu i nožičky, třebaže ještě za mnoho nestály; kdepak, stát se na nich nedalo, takové byly vratké a slaboučké, a s chůzí to byla, holenku, teprve potíž.

B) Spát a jíst uměla totiž hned od narození, tomu se učit nemusela; proto to dělala horlivě po celý boží den, a myslím, že i v noci, když se na ni nikdo nedíval, spala stejně svědomitě jako ve dne – takové to bylo pilné štěně.

C) Dokud to bylo bílé nic, bylo to slepé, bez očí, a co se nožiček týče, inu, mělo to dva páry čehosi, čemu se při dobré vůli mohlo říkat nožičky.

D) Když se do toho Dášeňka pořádně obula, dokutálela se za půl dne od máminy zadní nohy k mámině noze přední, přičemž se cestou třikrát nakrmila a dvakrát vyspala.

E) Krom toho uměla pištět; ale jak štěně piští, to nakreslit nedovedu a ukázat bych vám to také nemohl, protože na to nemám dost tenký hlas.

F) I mlaskat uměla Dášeňka od narození, když sála mámino mlíčko, ale víc už nic; jak vidíte, nebylo s ní zprvu mnoho řeči, ale její mamince to stačilo: celý den si měla se svým nunátkem Dášeňkou co povídat a šuškat, očichávala ji, líbala a lízala, čistila a jazejčkem umývala, své vlastní huňaté tělíčko jí podestýlala za polštář, a to se to, panečku, Dášeňce spalo!

                                                                (K. Čapek, Dášeňka čili Život štěněte, upraveno)

16.1

16.2

16.3

16.4

16.5

16.6

max. 2 body
17. 
17.1 

Která z následujících možností odpovídá zadání?

David se se mnou domlouval na zítřejším kině.

Zadání: Úsek podtržený ve výše uvedené větě jednoduché upravte tak, aby z věty vzniklo gramaticky správné souvětí obsahující dvě věty. Význam původní věty musí zůstat zachován.

17.2 

Která z následujících možností odpovídá zadání?

Lékař doporučil mamince, aby se léčila v lázních.

Zadání: Úsek podtržený ve výše uvedeném souvětí upravte tak, aby ze souvětí vznikla gramaticky správná věta jednoduchá. Význam původního souvětí musí zůstat zachován.

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 18

TEXT 1

dějepis              odvozování            sousloví             doučování

planeta             zeměkoule            knihovna           městečko

studovna          podhradí               zvukovod           žluťásek


TEXT 2

Slova typu A vzniknou spojením dvou nebo více základových slov. Mohou být spojená pomocí -o- nebo -e-, např. velkoměsto.

Slova typu B nevzniknou spojením dvou nebo více základových slov a nejsou spojená žádnou spojovací samohláskou, např. pařezová.

max. 3 body
18. 

Vypište z TEXTU 1 tři slova typu A. Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2. 

(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoliv slova, které neodpovídá zadání.)

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 19

Začátkem týdne se mohou na severovýchodně České Republiky vyskytovat místy přízemní mrazíky, poté už bude v noci oblačnosti více a teploty nebudou po ránu tak nízké. Během pracovního týdne meteorologové očekávají podprůmněrné teploty. Oblačnosti a srážek začne ubývat až o dalším víkendu. V pondělí bude během dne oblačnosti od západu přibývat. Nejméně jí meteorologové očekávají hned zpočátku dne, po rozplynutí raních mlh bude jasno až polojasno. Odpoledne bude od západu docházet k přibívání oblačnosti na polojasno až oblačno a později večer už bude na západě území až zataženo a místy déšť.

                                                                                (www.novinky.cz, upraveno)

max. 4 body
19. 

Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně. 

(Slova zapište bezchybně ve stejném tvaru, ve kterém jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoliv slova, které neodpovídá zadání.)

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 20–24

(1)   
Po podrobném prozkoumání však zjistila, že nádoba obsahuje měděné hřebíky, minci, lidský zub a několik pramenů bíložlutých vlasů, a začala tušit, že by na té žertovné spekulaci mohlo něco být. Odborníci původ nádoby odhadovali na konec 16. století. „Byla kratší a pevnější než nádoba na víno, měla štíhlé hrdlo, ucho a světlý vzor připomínající hadí kůži. Na rozdíl od ostatních keramických fragmentů byla celistvá a pěkně zachovalá“, uvádí Crozierová.

(2)
Čarodějnické nádoby byly na rozdíl od různých talismanů, schovávaných u příbytků, něco jiného. Jejich přítomnost znamenala obranu před konkrétním, předpokládaným zlem.
    Nebyly to jenom obecné amulety, nýbrž mnohem cílenější apotropaika: recepty vydané k léčbě konkrétního člověka proti konkrétním obtížím.

(3)
Určeny byly „každému, u koho bylo zjištěno, že je očarovaný,“ říká Nigel Jeffries, hlavní odborník Londýnského archeologického muzea (MOLA). Lékařské knihy ze 17. století podle něj obsahují mnoho diagnóz „očarování“ – od dvanáctihodinových záchvatů až po jedení a zvracení špendlíků.
    V podstatě jakékoliv výstřední chování mohlo být známkou zlovolného ovlivňování jinou osobou. Společným jmenovatelem těchto záchvatů bylo, uvádí Jeffries, že „za prvé, dotyčný nikdy neví, že je očarován, a za druhé, netuší, kdo ho očaroval“.

                                                                        (www.nationalgeographic.cz, upraveno)

max. 2 body
20. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

20.1 Nalezená nádoba obsahovala nejen osobní věci, ale také lidské části.

20.2 Přítomnost čarodějnických nádob znamenala ochranu před možným zlem.

20.3 Lékařské knihy ze 17. století obsahují diagnózy očarování.

20.4 Pokud se člověk choval jinak oproti tomu, co bylo považováno za normální, byl ihned označen za očarovaného.

1 bod
21. 

Které z následujících tvrzení o slovesných tvarech podtržených ve výchozím textu je pravdivé?

1 bod
22. 

Která z následujících možností vystihuje výchozí text?

max. 2 body
23. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), nebo ne (N).

(Posuzovaná slova jsou ve výchozím textu vyznačena tučně.) 

23.1 Slovo nádoba má jednu předponu, a to předponu ná-.

23.2 Slovo schovávaných má dvě předpony, a to předpony s-, a cho-.

23.3 Slovo zjištěno nemá žádnou předponu.

23.4 Slovo výstřední má pouze jednu předponu, a to předponu vý-.

max. 3 body
24. 

Vypište z druhé části výchozího textu tři podstatná jména, která jsou v textu užita ve 2. pádě.

(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného podstatného jména, tak zapsání jakéhokoliv slova, které neodpovídá zadání.)

1 bod
25. 

Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 26

Liška polární je malá forma lišky s poměrně krátkýma nohama a dlouhým huňatým ocasem. Samci jsou o něco větší než samice. Polární liška má velmi hustou a měkkou srst s hustou zimní podsadou a dlouhými pesíky. Druh se vyskytuje ve dvou různých barevných morfách – modrá a bílá. I barva těchto forem se dále mění podle období: „modrá“ z čokoládově hnědé v létě přelíná do světlejšího hnědého zabarvení s modrým leskem v zimě. V zimě je „bílá“ morfa téměř sněhobílá, zatímco v létě je dorzálně hnědá a světle šedá až po bílou na spodní straně těla. 

                                                                                                 (www.zoobrno.cz, upraveno)

max. 2 body
26. 

Rozhodněte, zda následující tvrzení o slovech tučně zvýrazněných ve výchozím textu je pravdivé (A), nebo ne (N).

26.1 Slovo polární je zde užito ve významu být studená, chladná.

26.2 Slovo období je zde užito ve významu časového úseku.

26.3 Slovo zimě je zde užito ve významu ročního období.

26.4 Slovo téměř je zde užito ve významu přibližnosti.

1 bod
27. 

Ve které z následujících možností není dvojhláska?

max. 4 body
28. 

Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).

(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

    A) Tmavý dům se nachází vlevo a jehličnatý les vpravo. V jehličnatém lese není žádný černý strom, ale květina vedle domu černá je.

    B) Tmavý dům se nachází vpravo a jehličnatý les vlevo. V jehličnatém lese není žádný černý strom, ale květina vedle domu černá je.

    C) Tmavý dům se nachází vlevo a jehličnatý les vpravo. V jehličnatém lese jsou všechny stromy černé, ale květina u domu chybí.

    D) Světlý dům se nachází vpravo a jehličnatý les vlevo. V jehličnatém lese jsou všechny stromy černé, ale květina u domu chybí.

    E) Světlý dům se nachází vlevo a jehličnatý les vpravo. V jehličnatém lese jsou všechny stromy světlé, ale květina vedle domu je černá.

    F) Světlý dům se nachází vlevo a jehličnatý les vpravo. V jehličnatém lese jsou všechny stromy světlé a květina u domu chybí.







Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

28

Celkem bodů

50

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28