JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
A) Petr bil se všemi přispěvovateli do časopisu Hlas třídy spokojen.
B) Úpravy schodiště jsme projednávali se staviteli domu.
C) Se svými úmysly vikácet topoly v údolí se netajil.
D) Brzyčko na to uhodily mrazy.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 2–4
TEXT 1
⦁ Jupiter také už zvadlý kmet,
pleť jeho žlutě tak září,
ledové ruce, líný chod,
široké vrásky ve tváři.
⦁ Promrzely je to kolohnát!
ač že vám sotva se plazí,
my když se nejpěkněj točíme,
on nám to, habán ten, kazí.
⦁ Mars – no ten ještě by prošel přec,
jen kdyby nebyl tak rudý –
to je to: hbitým že pijákem
voják as po světě všudy.
⦁ Země – ach Země! Toť ženuška!
při práce věčně jen hravá,
plna je květů a písniček
mladá jak lípečka zdravá.
(J. Neruda, Písně kosmické)
TEXT 2
Inverze – je básnický jazykový prostředek, který se vyznačuje změnou slovosledu, např. „Já u pramene jsem“ namísto „Jsem u pramene“.
Které z následujících tvrzení neodpovídá TEXTU 1?
A) Výchozí text vypráví o některých planetách Sluneční soustavy.
B) Ve výchozím textu je uveden alespoň jeden popis planety.
C) Autor výchozího textu oslavuje krásu Jupitera.
D) Autor výchozího textu opěvuje Zemi.
Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)
A) Inverze se vyskytuje pouze v jedné sloce.
B) Inverze se vyskytuje ve dvou slokách.
C) Inverze se vyskytuje ve třech slokách.
D) Inverze se vyskytuje ve všech slokách.
Které z následujících tvrzení o slově podtrženém v TEXTU 1 je pravdivé?
(Posuzované věty jsou gramaticky správné.)
A) Slovo piják je v textu ohebným slovem a má stejný význam jako ve větě K odsátí přebytečného inkoustu jsem použil piják.
B) Slovo piják je v textu ohebným slovem a nemá stejný význam jako ve větě K odsátí přebytečného inkoustu jsem použil piják.
C) Slovo piják je v textu neohebným slovem a má stejný význam jako ve větě K odsátí přebytečného inkoustu jsem použil piják.
D) Slovo piják je v textu neohebným slovem a nemá stejný význam jako ve větě K odsátí přebytečného inkoustu jsem použil piják.
Do které z následujících vět lze doplnit na vynechané místo (*****) MNĚ, aby byla věta napsána pravopisně správně?
A) Viděl jsi ***** včera na náměstí?
B) Kromě ***** tam nikdo nepřišel.
C) V sobotu ke ***** přišel strýc na návštěvu.
D) O prázdninách ***** srazilo auto.
Přiřaďte k jednotlivým tvrzením (6.1–6.3) odpovídající větu (A–E).
(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Rogalo je zhotoveno z plátna trojúhelníkového tvaru napnutého na tenkých kovových trubkách.
B) S dlaněmi přiloženými k očím se chlapci rozhlíželi bedlivě po okolí.
C) S fialově zbarvenými modřinami, a ještě s nepřátelskými pohledy otřeli o sebe nosy na znamení, že se plně usmířili.
D) V Krkonoších se konaly dlouho očekávané závody psích spřežení.
E) Lehký a křehký kluzák musí mít široké rozpětí, aby nosná plocha byla co největší.
6.1 Ze všech podtržených slov pouze to první není ohebné.
6.2 Ze všech podtržených slov pouze to druhé není ohebné.
6.3 Ze všech podtržených slov pouze to třetí není ohebné.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 7–10
⦁ Historie Viktoriiných vodopádů sahá tisíce let zpět, kdy byla tato oblast obývaná místníma kmenama, jako jsou Tongové, Lozi a další. Prvním Evropanem, který objevil tyto vodopády, byl pravděpodobně portugalský průzkumník António de Albuquerque v roce 1541. Avšak první detailní popis vodopádů byl podán britským cestovatelem Davidem Livingstonem, který sem dorazil v roce 1855 a pojmenoval je po britské královně Viktorii.
⦁ Během koloniální éry byly vodopády předmětem zájmu evropských zemí, zejména Británie a Německa, které se snažily získat kontrolu nad touto oblastí. V roce 1905 byly vodopády začleněny do britské kolonie Rhodesie a Nyasaland. Během druhé světové války byly vodopády použity jako tajné útočiště pro zambijské a zimbabwské partyzány.
⦁ Po získání nezávislosti se Zambie i Zimbabwe snažily více kontrolovat své přírodní bohatství a turistický průmysl v této oblasti se stával stále důležitějším. Dnes jsou Viktoriiny vodopády velkou turistickou atrakcí a jsou zapsány na seznamu světového dědictví UNESCO.
(www.jakdoafriky.cz, upraveno)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (7.1–7.4), zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
7.1 Oblast, ve které se nachází Viktoriiny vodopády, původně osidlovalo několik kmenů.
7.2 Viktoriiny vodopády pojmenoval Evropan, který tyto vodopády jako první objevil.
7.3 V době kolonizace se o vodopády zajímal stát Velká Británie, která se domnívala, že na ně má právní nárok.
7.4 Zambie a Zimbabwe patřily ke státům, které využívaly vodopády ve svůj prospěch.
Která z následujících možností vystihuje první část výchozího textu?
(Při řešení úlohy vycházejte pouze z informací obsažených ve výchozím textu a z toho, jak jsou v něm předkládány.)
A) Tato část textu popisuje objevení Viktoriiných vodopádů.
B) Tato část textu popisuje vznik Viktoriiných vodopádů.
C) Tato část textu popisuje historii Viktoriiných vodopádů.
D) Tato část textu popisuje současnost Viktoriiných vodopádů.
Které z následujících tvrzení o slovních tvarech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
A) Tvar místníma i tvar kmenama jsou v tomto textu spisovně užité.
B) Tvar místníma i tvar kmenama jsou v tomto textu nespisovně užité.
C) Tvar místníma je nespisovný a tvar kmenama je v tomto textu spisovný.
D) Tvar místníma je spisovný a tvar kmenama je v tomto textu nespisovný.
Ve kterém z následujících úseků podtržených ve výchozím textu se vyskytuje trpný tvar slovesa?
A) popis vodopádů byl podán britským cestovatelem
B) byl pravděpodobně portugalský průzkumník
C) se Zambie i Zimbabwe snažily více kontrolovat své přírodní bohatství a turistický průmysl
D) během koloniální éry byly vodopády předmětem zájmu evropských zemí
Ke každé z následujících podúloh (11.1 a 11.2) napište současné (tj. ne zastaralé) spisovné slovo, které odpovídá zadání a není vlastním jménem.
11.1 Napište přídavné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného dvouslabičné, je příbuzné se slovem STŮL a skloňuje se podle vzoru JARNÍ.
11.2 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného dvouslabičné, je příbuzné se slovem LOVIT, skloňuje se podle vzoru HRAD a obsahuje předponu.
Rozhodněte o každé z následujících vět (12.1–12.4), zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
12.1 Vystoupili jsme vysoko nad řeku Vydru, v jejíchž tůních jsme pozorovali výry.
12.2 Usedli jsme na převislém kameni a nad sebou ve výšce jsme zpozorovali nějaký pohyb.
12.3 Nedbal na to, že ho pýchá v boku ani že blízko píská netopýr.
12.4 Pan Bílý bílil bystře příbytek pro svou kobylu.
Vypište z každé z následujících vět (13.1 a 13.2) základní skladební dvojici.
(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)
13.1 Tyto budovy umožňují různé druhy činností pod jednou střechou.
13.2 Dnes ráno se před začátkem vyučování poprali kluci od nás ze třídy.
Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) Pokud však prodal špatně, vždycky si našel něco, co Šasta zkazil, a někdy ho i zbil. Najít si něco, co Šasta zkazil, se dalo kdykoli, neboť Šasta měl spoustu povinností – vypírat a spravovat sítě, vařit večeři a uklízet chýši, v níž spolu žili.
B) Ve vsi byli jen další lidé jako jeho otec – nosili dlouhé špinavé suknice, dřeváky se špičkami zahnutými vzhůru, dlouhé vousy, na hlavách turbany a velmi zdlouhavě spolu rozmlouvali o všelijakých nudných věcech.
C) Daleko na jihu v Kalornii, v malé mořské zátoce, žil jeden chudý rybář, který se jmenoval Aršíš, a s ním jeden chlapec, který mu říkal otče. Ten chlapec se jmenoval Šasta.
D) Šastu nikdy nezajímalo to, co leželo jižně od jeho domova, neboť už vícekrát byl s Aršíšem ve vsi a věděl, že tam nic zvlášť zajímavého není.
E) Ale velice ho zajímalo všechno, co leželo severně, protože tím směrem nikdy nikdo nechodil a ani on sám tam nikdy nesměl. Když tak sám a sám sedával venku a spravoval sítě, často dychtivě hledíval k severu.
F) Většinu dní trávil Aršíš tak, že ráno vyjel ve své loďce na lov a odpoledne zapřáhl svého osla do vozíku, naložil ryby a jel je prodat do vsi asi kilometr či dva k jihu. Pokud prodal dobře, vrátil se domů v celkem dobré náladě a Šasty si nevšímal.
(C. S. Lewis, Letopisy Narnie 5 – Kůň a jeho chlapec)
14.1
14.2
14.3
14.4
14.5
14.6
V následujících větách (15.1 a 15.2) upravte slovní spojení v závorkách tak, aby věty byly gramaticky správně.
15.1 Ve škole jsme se nedávno učili o ***** (národní parky).
15.2 Do soutěže se Anička přihlásila ještě s dalšími ***** (dvě děvčata).
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16
1. Řekl jsem jí, aby odpoledne přišla.
2. Tamhle na stole leží moje tužka.
3. O prázdninách se mi po nich stýskalo.
4. Tuhle knihu jsem si přečetla již dvakrát.
5. Vypadalo to tam všelijak.
6. Není divu, že ta nákupní taška praskla.
7. Tady je ta sklenička od mé maminky.
8. Raději si tohle kolo půjčovat nebudu.
9. Myslela jsem si, že se mu to už nestane.
10. Učil se velmi dlouho do noci.
Zájmena typu A zastupují podstatná jména, např. Potkal jsem Jirku. x Potkal jsem ho.
Zájmena typu B nezastupují podstatná jména, např. Potkal jsem Jirku. x Toho Jirku jsem včera potkal.
Najděte v TEXTU 1 tři zájmena typu A a zapište čísla vět, ve kterých se vyskytují. Odpověď zadejte vzestupně.
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného čísla, tak zapsání jakéhokoli čísla, které neodpovídá zadání.)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17
Odborníci již v roce 2020 na Zakarpatské Ukrajině odebraly z 12 kostelíků celkem 174 vzorků. Ukazuje se, že některé písemné prameny o době vzniku těchto celodubových kostelíků nejsou přesné a objekty jsou starší, než se předpokládalo. Cílem unikátního projektu je také takzvaní paleoklimatický výzkum – na základě rozboru dřeva lze určit dlouhodobý vývoj počasí. Vjedci se snaží pro rozbor vybírat trámy s podkorním letokruhem, což je poslední letokruh, který strom vytvořil, než byl skácen. Důležitým ukazatelem je i běl ve dřevě, což je jeho nejsvětlejší a současně nejmladčí část. Výzkumníci jsou takto schopni datovat kostel velmi přesně.
(www.novinky.cz, upraveno)
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou v něm zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
(Slova zapište bezchybně; ohebná slova zapište ve stejném tvaru, v němž jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání. Podtržená slova jsou zapsána správně.)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 18–22
(1) Harry na něho zazíral. Mohl mít Moody na mysli opravdu to, nač myslel i on? „A teď bych se chtěl na něco zeptat vás, Pottere,“ řekl profesor už věcnějším tónem. Harrymu pokleslo srdce – tušil, že na to dojde. Moody se ho teď určitě zeptá, odkud ten plánek má. Byl to velice podezřelý čarodějný předmět, a kdyby Harry přiznal, jak k němu přišel, obvinil by nejen sebe, ale i svého vlastního otce, Freda a George Weasleyovy a také profesora Lupina, jejich předchozího učitele obrany proti černé magii. Moody zamával plánkem Harrymu přeď očima, takže už byl připraven na nejhorší.
(2) „Mohl bych si ho půjčit?“„Ach!“ vydechl Harry. Měl ten plánek opravdu rád, na druhé straně se mu však ulevilo, že se profesor nevyptává, kde k němu přišel, a také věděl, že mu teď dluží nějakou protislužbu.„Ale ano, proč ne.“„To jsem rád,“ zavrčel Moody. „Myslím, že ho dokážu využít... možná je to přesně to, co jsem hledal... a teď už do postele, Pottere, pojďte...“
(3) Vystoupili nahoru po schodech společně a Moody cestou dál zkoumal plánek, jako by to byl poklad, jaký ještě v životě neviděl. Ke dveřím jeho kabinetu došli mlčky; tam se profesor zastavil a podíval se na Harryho: „Napadlo vás někdy, že byste se mohl stát bystrozorem, Pottere?“„Ne,“ řekl Harry, kterého ta otázka zaskočila.„Tak o tom uvažujte,“ pokývl Moody a zamyšleně se na Harryho podíval. „Ano, rozhodně... a mimochodem... uhodl jsem správně, že jste s tím vejcem dnes večer nešel jen tak na procházku?“
(J. K. Rowlingová, Harry Potter a Ohnivý pohár)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (18.1–18.4), zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
18.1 Moody přišel na to, že Harry má kouzelný plánek, a chtěl po něm, aby mu řekl, kdo mu ho dal.
18.2 Harry byl nadšený, že může plánek darovat Moodymu.
18.3 Harry a Moody se nacházeli na chodbě vedoucí k ložnicím.
18.4 Moody Harryho přesvědčoval, aby se stal bystrozorem.
Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?
A) Výchozí text patří do skupiny lyrických žánrů literatury.
B) Výchozí text patří do skupiny epických žánrů literatury.
C) Výchozí text patří do skupiny lyricko-epických žánrů literatury.
D) Výchozí text patří do skupiny dramatických žánrů literatury.
Které z následujících tvrzení neodpovídá výchozímu textu?
A) V textu se nachází vysvětlení toho, jak k plánku Harry přišel.
B) V textu je informace o tom, koho všeho by Harry obvinil.
C) Z textu je patrné, že se Harrymu ulevilo, když se nepotvrdila jeho domněnka.
D) Z textu je patrné, že Moody Harryho zaskočil otázkou, kterou mu položil.
Rozhodněte o každém z následujících úseků výchozího textu (21.1–21.4), zda tučně vyznačený větný člen je přísudek slovesný složený (A), nebo ne (N).
(Posuzované větné členy jsou tučně vyznačeny také ve výchozím textu.)
21.1 mohl mít Moody na mysli opravdu to
21.2 a mimochodem... uhodl jsem správně
21.3 kterého ta otázka zaskočila
21.4 že mu teď dluží nějakou protislužbu
Vypište ze třetí části výchozího textu tři podstatná jména skloňovaná podle vzoru žena. Odpověď zapište z výchozího textu postupně.
(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání. Vlastní jména neposuzujte, nejsou správným řešením.)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 23
Řadí se mezi jedovaté houby.
Lze jednoznačně určit, o jakou osobu a číslo slovesa se jedná?
A) Ano, jedná se o 3. osobu, čísla jednotného.
B) Ano, jedná se o 3. osobu, čísla množného.
C) Ano, jedná se o 2. osobu, čísla množného.
D) Ne, nelze.
A) Na českém trůně panoval rod lucemburků.
B) I mezi námi žijí Černoši.
C) Na vysoké škole v Praze studují i nějací Australané.
D) Musel jsem jít na magistrát hlavního města Prahy.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
(1) Polární záři, která je jedním ze symbolů arktických i antarktických končin, zná z fotografií snad každý. Překrásné světelné sloupy či stěny vznášející se nad zemským povrchem velice snadno upoutají lidskou pozornost. Zajímavé ale je, že polární záři můžete výjimečně pozorovat i z České republiky!
(2) I když jsou polární záře patrné především v noci, jejich původcem je naše denní hvězda. Pokud na Slunce pohlédnete přes nějaký dostatečně hustý filtr, například svářečské sklo nebo speciální kovovou fólii určenou k tomuto účelu, uvidíte tzv. fotosféru. Tento viditelný povrch Slunce má teplotu téměř šest tisíc stupňů Celsia a je pro něj typický žlutobílý odstín, který dává slunečnímu svitu charakteristické zabarvení.
(3) Nad fotosférou se ale nachází ještě další vrstvy sluneční atmosféry. Tou nejvyšší je extrémně řídká koróna, která má teplotu kolem dvou milionů stupňů Celsia! Za běžných podmínek je lidským okem nepostřehnutelná, protože zaniká v ostrém slunečním svitu. Spatřit ji ale můžete v okamžiku, kdy je sluneční disk zakryt Měsícem. Tedy při úplném zatmění Slunce.
(www.hvezdarna.cz, upraveno)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (25.1–25.4), zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
25.1 Polární záři můžeme v posledních letech pozorovat v ČR velmi často.
25.2 Původcem polární záře je Slunce.
25.3 Nejníže položená vrstva sluneční atmosféry má teplotu dva miliony stupňů.
25.4 Jednotlivé vrstvy sluneční atmosféry jsou pozorovatelné pouze při zatmění Slunce.
Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež nelze v kontextu výchozího textu považovat za synonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z výchozího textu a je v něm vyznačeno tučně.)
A) sloup – tyč
B) původce – tvůrce
C) téměř – skoro
D) svit – světlo
Tvrzení: Slovo ***** z výchozího textu má jednu předponu i příponu a má koncovku.
Na vynechané místo (*****) ve výše uvedeném tvrzení je nutné doplnit slovo tak, aby tvrzení bylo pravdivé. Které z následujících slov na toto místo patří?
A) pozornost
B) povrch
C) nepostřehnutelná
D) odstín
Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Na svislém obrazu je černý chameleon ve spodní části a černá větev s kvítky v horní části. Na vodorovném obrazu je nebarevný chameleon vlevo a černá větev s kvítky vpravo.
B) Na svislém obrazu vlevo je černý chameleon v horní části a nebarevná větev s kvítky ve spodní částí. Na druhém svislém obrazu vpravo je černá větev s kvítky v horní části a nebarevný chameleon ve spodní části.
C) Na svislém obrazu je nebarevný chameleon ve spodní části a nebarevná větev s kvítky v horní části. Na vodorovném obrazu je černý chameleon vpravo a nebarevná větev s kvítky vlevo.
D) Na vodorovném obrazu vlevo je nebarevný chameleon vlevo a nebarevná větev s kvítky vpravo. Na svislém obrazu vpravo je černý chameleon v horní části a černá větev s kvítky ve spodní části.
E) Na vodorovném obrazu vpravo je černý chameleon vpravo a černá větev s kvítky vlevo. Na svislém obrazu vlevo je nebarevný chameleon ve spodní části a nebarevná větev s kvítky v horní části.
F) Na vodorovném obrazu výše je černý chameleon vlevo a nebarevná větev s kvítky vpravo. Na druhém vodorovném obrazu níže je nebarevný chameleon vpravo a nebarevná větev s kvítky vlevo.
Počet otázek
28
Celkem bodů
50
Minimální počet
30
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.