JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně?
Parlament zrušil své předchozí rozhodnutí.
Strestal svého psa za neuposlechnutí.
Davy se shromáždily na velkém náměstí.
Po založení zemědělského družstva byly pozemky zceleny.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 2–4
TEXT 1
Včera bylo u Pavlíny
sedm děvčat na čaji
a děvčata, jak je známo,
překřičet se nedají.
Když mamince z toho řvaní
přestalo být veselo,
řekla: „Jdu pryč, buďte hodné!“
A to ještě scházelo.
Sotva máma vyšla z domu,
vyhrknula Kamila:
„Znám novou hru s telefonem,
jistě by vás bavila.
Je ze všech her nejkrásnější,
protože je jinačí.“
Hned má ruku na sluchátku,
zvedne ho a vytáčí.
(E. Kästner, Začarovaný telefon)
TEXT 2
Zvukomalba je básnický prostředek, kde určité hlásky ve verši vyvolají dojem reálného zvuku. Př.: a na topole podle skal zelený mužík zatleskal.
Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?
Kamarádky se sešly na návštěvě u jedné z nich.
Mamince bylo smutno, a tak si s děvčaty šla hrát.
Jedna kamarádka vymyslela novou hru, do které zapojila i maminku.
Jedna z děvčat volala telefonem o pomoc.
Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)
Zvukomalba se vyskytuje v první a druhé sloce.
Zvukomalba se vyskytuje ve druhé a třetí sloce.
Zvukomalba se vyskytuje ve třetí a čtvrté sloce.
Zvukomalba se nevyskytuje v žádné sloce.
Které z následujících tvrzení o slově podtrženém v TEXTU 1 je pravdivé?
(Posuzované věty jsou gramaticky správné.)
Slovo scházelo je v textu ohebným slovem a má stejný význam jako ve větě Shromáždění se scházelo každou neděli.
Slovo scházelo je v textu ohebným slovem a nemá stejný význam jako ve větě Shromáždění se scházelo každou neděli.
Slovo scházelo je v textu neohebným slovem a má stejný význam jako ve větě Shromáždění se scházelo každou neděli.
Slovo scházelo je v textu neohebným slovem a nemá stejný význam jako ve větě Shromáždění se scházelo každou neděli.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 5
Ahoj Terko,
píšu Ti z letního tábora ze Špindlerova Mlýna. Je to tu velmi pěkné. Každý den máme s naší vedoucí nějakou zábavnou hru a jeden den v týdnu máme volný a můžeme ho trávit dle své libosti. A co děláš Ty?
Anička Botičková
Anička Botičková napsala dopis své kamarádce. Pozorně si ho přečtěte. Je dopis napsán v pořádku, nebo je potřeba ho upravit?
Dopis je napsán v pořádku a Anička ho může odeslat.
V dopisu chybí více informací o aktivitách tábora.
Na konec dopisu by bylo vhodné doplnit rozloučení.
Do dopisu by Anička měla napsat i datum, kdy se z letního tábora vrátí.
Přiřaďte k jednotlivým tvrzením (6.1–6.3) odpovídající větu (A–E).
(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou.)
A. Dokáže zařídit téměř cokoli, je zkrátka geniálním vynálezcem.
B. Až na schůzce s notářem se seznámil se závětěmi svých rodičů.
C. Po letech strávených v rajském podnebí prosluněného města bývají jeho obyvatelé extrémně zimomřiví.
D. Radnice se těmito kampaněma snaží zmenšit bariéru mezi občany.
E. V roce 2006 si v celovečerním filmu zahrál geniálního dětského klavíristu, který před přehnaně starostlivými rodičmi prchá za dědečkem.
6.1 Ze všech podtržených slov pouze to první není užito ve správném tvaru.
6.2 Ze všech podtržených slov pouze to druhé není užito ve správném tvaru.
6.3 Ze všech podtržených slov pouze to třetí není užito ve správném tvaru.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 7–10
Sochy Moai byly původně tesané v kráteru vyhaslé sopky Rano Ruraku! Patří mezi největší světové záhady a atrakce ostrova, které jsou úzce spřízněné s podobnýma tradicemi kultu předků rozšířených v Polynésii. Tyto monumenty se vyznačují především svým neobvyklým tvarem – nemají nohy, pouze stroze naznačenou stavbu těla a velmi propracovaný tvar hlavy. Nikdo však dodnes netuší, k jakému účelu tyto sochy byly postaveny.
Vypráví se, že původně představovaly zemřelé předky anebo náhrobky, chránící jejich ostatky, či znázornění bohů, ke kterým se domorodci modlili. Některé sochy zůstaly v Rano Ruraku. Jiné jsou rozmístěny po ostrově na místech zvaných ahu, z nichž shlíží do vnitrozemí.
Na některých Moai také můžeme najít klobouk pukao z červené horniny. Podle nejvíce přijatelné teorie se však nejedná o klobouk, ale o styl účesu, který tamní domorodci nosili v dobách vzniku posledních soch.
(www.latinska-amerika.cz, upraveno)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
7.1 Všechny sochy Moai byly postaveny ze sopečného materiálu.
7.2 Většina vědců se domnívá, že sochy byly postaveny k uctívání bohů.
7.3 Místa ahu jsou rozmístěna v kráteru Rano Ruraku.
7.4 V době vzniku soch zde domorodci nosili červený klobouk.
Na kterou z následujících otázek nelze pravdivě odpovědět URČITĚ ANO?
(Při řešení úlohy vycházejte pouze z informací obsažených ve výchozím textu a z toho, jak jsou v něm předkládány.)
Jsou sochy Moai vytesané se všemi tělesnými proporcemi?
Můžeme na některých sochách spatřit červenou horninu, ze které je vytvořen klobouk pukao?
Existuje někdo, kdo ví, k jakému účelu byly sochy vytvořeny?
Je pravda, že nejvíce soch zde vytesal kmen Rapajanců z Polynésie?
Které z následujících tvrzení o slovních tvarech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
Tvar podobnýma i tvar nichž jsou v tomto textu spisovné.
Tvar podobnýma i tvar nichž jsou v tomto textu nespisovné.
Tvar podobnýma je nespisovný a tvar nichž je v tomto textu spisovný.
Tvar podobnýma je spisovný a tvar nichž je v tomto textu nespisovný.
Ve kterém z následujících úseků podtržených ve výchozím textu se vyskytuje podstatné jméno užité ve 2. pádě?
v kráteru vyhaslé sopky Rano Ruraku
svým neobvyklým tvarem – nemají nohy
můžeme najít klobouk pukao
tamní domorodci nosili v dobách
Ke každé z následujících podúloh (11.1 a 11.2) napište současné (tj. ne zastaralé) spisovné slovo, které odpovídá zadání a není vlastním jménem.
11.1 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného jednoslabičné, je příbuzné se slovem HRÁČSKÝ a skloňuje se podle vzoru ŽENA.
11.2 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného čtyřslabičné, je příbuzné se slovem PŘEČÍST, skloňuje se podle vzoru STAVENÍ a obsahuje předponu.
Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
12.1 Každý týden se ve městech konaly trhy, na které přicházeli lidé z celého okolí.
12.2 Cechy byli spolky řemeslníků jednoho odvětví, které ve městech regulovaly výrobu.
12.3 O výběru partnera svých dětí rozhodovaly ve středověku ve většině případů rodiče.
12.4 Hostince nabízely oproti krčmám i ubytování, využívali je kupci.
Vypište z každé z následujících vět (13.1 a 13.2) základní skladební dvojici.
(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)
13.1. Prohlídky zámku se zúčastnili obě třídy i jejich učitelé.
13.2. Každý už tu zprávu několikrát četl.
Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) Bohatý člověk sice může mít psa rád právě tak oddaně jako chudák, v této věci není mezi nimi žádný rozdíl, ovšem rozdíl je v tom, jaký musí mít oba vztah k penězům.
B) Lassie patřila k dennímu životu na vsi a byla tam velice oblíbená. Téměř všichni obyvatelé Greenall Bridge ji znali. A nejen znali, byli na ni pyšní, protože představovala něco, co by ani nedovedli dobře vysvětlit.
C) Pes zůstal samozřejmě psem, ale teď už představoval také něco jiného, protože se o něm mohl doslechnout nějaký boháč, anebo si ho mohli povšimnout čilí obchodníci se psy nebo cvičitelé a mohli ho pak třeba chtít koupit.
D) Nějak to souviselo s jejich hrdostí. A jejich hrdost zase nějak souvisela s penězi. Když někdo vychoval zvlášť pěkného psa, obvykle už to pro něj jednoho krásného dne nebyl pes, ale jakási čtyřnohá bytost, za kterou mohl dostat peníze.
E) Potom přijde domů a spustí: „Koukejte se, musel jsem to udělat, tak už mě nemořte! Za nějakou dobu si zas vychováme psa a budete ho mít zrovna tak rádi jako toho, co jsme měli teďka.“
F) Vždyť chudák jen dumá a přemítá, kolik letos v zimě spotřebuje uhlí, kolika párů bot bude zapotřebí a kolik by měly jeho děti dostat najíst, aby byly jako křepelky.
14.2.
14.3.
14.4.
14.5.
14.6.
Která z následujících možností odpovídá zadání?
Zadání: Úsek podtržený ve výše uvedené větě jednoduché upravte tak, aby z věty vzniklo gramaticky správné souvětí obsahující dvě věty. Význam původní věty musí zůstat zachován.
15.1. Smutnému chlapci se stýskalo po kamarádech.
Chlapci, který byl smutný, se stýskalo po kamarádech.
Smutnému chlapci se stýskalo, protože mu chyběli kamarádi.
Chlapec byl tak smutný, až se mu stýskalo po kamarádech.
Chlapci se tak stýskalo, že byl smutný.
Zadání: Podtržený úsek upravte tak, aby ze souvětí vznikla spisovná a pravopisně i gramaticky správná věta jednoduchá. Význam původního souvětí musí zůstat zachován.
15.2. Moje sestra, která je malá, je velmi často nemocná.
Moje sestra je malá a velmi často bývá nemocná.
Moje sestra je velmi často nemocná.
Moje malá sestra je velmi často nemocná.
Moje sestra je vždy nemocná.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16
1. vláda krále
2. první kniha
3. dlouhý nos
4. nový sešit
5. být na hlídce
6. zničená zastávka
7. dobrý kuchař
8. prázdný hrnek
9. cesta do Ameriky
10. vánoční ubrus
11. rychlý vlak
12. pěkný les
Podstatná jména typu A mají ve větě či spojení konkrétní význam, tj. označují konkrétní nebo jakoukoli osobu, zvíře, věc. Př.: Přišlo mi psaní (= dopis).
Podstatná jména typu B nemají ve větě či spojení konkrétní význam. Př.: Psaní (= činnost) mi dělá problémy.
Najděte v TEXTU 1 tři slovní spojení s podstatným jménem typu B a napište jejich ČÍSLA. Čísla od sebe zřetelně oddělte čárkou.
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného čísla, tak zapsání jakéhokoli čísla, které neodpovídá zadání.)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17
Gorilý samička Mobi narozená v lednu v Zoo Praha je aktuální hvězdou pavilonu Rezervace Dja. Učí se totiž chodit a vješet se na lano, přičemž její matka Duni jí dovoluje stále odvážnější vípravy po okolí. Bezmála půlroční mládě se snaží komunikovat také s guerézami pláštíkovými, které obívají tutéž expozici, a přes sklo i s návštěvníky. Mobi také nově začala vyhledávat kontakt s druhým mládětem, kterému je dva a půl měsíce a jmenuje se Gaia.
(www.zoopraha.cz, upraveno)
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou v něm zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
(Slova zapište bezchybně; ohebná slova zapište ve stejném tvaru, v němž jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání. Podtržená slova jsou zapsána správně.)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 18–22
18.1 Alan si večeři nakrájel na malé kousíčky, na které potřeboval lupu, aby je viděl.
18.2 Maminka byla celý den z Alana nešťastná.
18.3 Alan ze zdravotních důvodů nemohl jíst velké kousky jídla.
18.4 Druhý den byl Alan jako vyměněný a jedl po normálních kouscích.
Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?
Výchozí text je pověst.
Výchozí text je povídka.
Výchozí text je pohádka.
Výchozí text je bajka.
Které z následujících tvrzení neodpovídá výchozímu textu?
V textu je popsán způsob, jakým jedl Alan během dne.
V textu se nachází, alespoň zčásti, popis maminky.
Z textu je patrné, že se maminka zlobila.
V textu je informace o tom, že ani druhý den se nic nezměnilo.
Rozhodněte o každém z následujících úseků výchozího textu, zda tučně vyznačený větný člen je přísudek jmenný se sponou (A), nebo ne (N).
(Posuzované větné členy jsou tučně vyznačeny také ve výchozím textu.)
21.1 kousíčky, že tatínek prohlásil
21.2 že ji budeš brzy potřebovat
21.3 která byla již zoufalá
21.4 ráno se to opakovalo
Vypište z první části výchozího textu tři podstatná jména skloňovaná podle vzoru město.
(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání. Vlastní jména neposuzujte, nejsou správným řešením.)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 23
Umělkyně mluví podle daného scénáře.
Kdy bude možné jednoznačně určit, ve kterém čísle je ve výchozím textu užito slovo umělkyně?
Když se před slovo umělkyně napíše slovo naše.
Když se před slovo umělkyně napíše slovo jejich.
Když se do věty doplní náležitý tvar tvrdého přídavného jména, jímž bude rozvíjeno slovo umělkyně.
Když se do věty doplní náležitý tvar měkkého přídavného jména, jímž bude rozvíjeno slovo umělkyně.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 24
Věta č.1: Brzyčko se nám začne stmívat.
Věta č.2: Na nedalekém poli nám roste býlí.
Které z následujících tvrzení o větách z výchozího textu je pravdivé?
Obě tyto věty jsou zapsány pravopisně správně.
Každá z těchto vět obsahuje pravopisnou chybu.
Věta č. 1 je zapsána pravopisně správně, věta č.2 obsahuje pravopisnou chybu.
Věta č. 1 obsahuje pravopisnou chybu, věta č. 2 je zapsána pravopisně správně.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
Pivoňka je trvalka, která roste na jednom místě po velmi dlouhou dobu i několika desítek let. Tato krásná rostlina s velkými a plnými květy má tmavě zelené a zpeřené listy, které jsou vedle květin další ozdobou zahrady. Roste ve shlucích dosahujících výšky až 1 m. Základní barva květů této rostliny je bílá, růžová, a červená.
Snadno se pěstují. Vyžadují poměrně úrodnou humusovou a hlinitou půdu s mírně kyselým pH (pH 5–6). Půda musí být hluboce zkypřena a je vhodné přidat dobře uleželý hnůj nebo kompost. Tyto rostliny koření velmi hluboko. Doporučuje se propustný a vlhký substrát. Pivoňky vysazujeme do hloubky 8–10 cm, na slunné místo chráněné před větrem. Zasazené příliš hluboko nemusí kvést. Po dvou letech od výsadby dosáhnou své plné vznešenosti a zralosti. Doporučuje se občasné hnojení plnými univerzálními hnojivy. Pivoňky vysazené na jaře většinou jen koření a nekvetou. Rozmnožují se dělením sazenic od poloviny srpna do konce září.
(www.narcisy.cz, upraveno)
25.1 Pivoňky patří mezi rostliny, které mohou růst i několik desetiletí.
25.2 Pivoňky jsou velmi náročné na pěstování.
25.3 Pokud pivoňky vysadíme na jaře, může se stát, že nebudou kvést.
25.4 Na přelomu léta a podzimu se pivoňky mohou rozmnožovat.
Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež lze v kontextu výchozího textu považovat za synonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z výchozího textu a je v něm vyznačeno tučně.)
místo – pozice
snadno – pohodlně
půda – zem
vznešenost – urozenost
Tvrzení: Slovo ***** z výchozího textu má pouze jednu slabičnou předponu.
Na vynechané místo (*****) ve výše uvedeném tvrzení je nutné doplnit slovo tak, aby tvrzení bylo pravdivé. Které z následujících slov na toto místo patří?
vyžadují
shlucích
výšky
doporučuje
Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Celkový počet poloostrovů a ostrovů na obrázku je lichý. Tři ostrovy se nachází na východě a dva poloostrovy na západě. 28.3
B) Celkový počet poloostrovů a ostrovů na obrázku je lichý. Dva ostrovy se nachází na východě a tři poloostrovy na západě. 28.1
C) Celkový počet poloostrovů a ostrovů na obrázku je lichý. Na východě se nachází jeden poloostrov a dva ostrovy. Na západě se nachází dva poloostrovy a jeden ostrov.
D) Celkový počet poloostrovů a ostrovů na obrázku je sudý. Jeden ostrov a jeden poloostrov se nachází na východě a dva ostrovy na západě. 28.4
E) Celkový počet poloostrovů a ostrovů na obrázku je sudý. Dva poloostrovy se nachází na východě a dva na západě. Ostrovy se na obrázku nenachází.
F) Celkový počet poloostrovů a ostrovů na obrázku je sudý. Dva ostrovy se nachází na východě. Poloostrovy se na obrázku nenachází.
Vysvětlivky:
Na níže uvedeném obrázku je celkem 5 ostrovů a poloostrovů, přičemž jsou rozmístěny na západní a východní stranu.
Počet otázek
28
Celkem bodů
50
Minimální počet
30
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.