1 bod
1. 

Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně? 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 2–4

(1)    Kam ty chodíš, slunko zlaté,                          (3)    „Za horami jiné hory,
        kam ty chodíš spát,                                                za lesy zas les,
        když se večer do červánku                                     a já stále musím dále,
        kloníš na západ?                                                    zítra jako dnes.

(2)
    Za lesy a za horami                                       (4)     Jiným lidem, jiným krajům
        skládáš svou skráň,                                                nesu bílý den,
        anebo tě k odpočinku                                            zatímco vás do náruče
        vítá mořská pláň?                                                  pojal noční sen.

                                                                              (5)
     Vy budete dávno spáti,
                                                                                       jiní budou bdět – 
                                                                                       A já oka nezamhouřím,
                                                                                       než se skončí svět.“


                                                                                   (J. V. Sládek, Zlaté slunce)

1 bod
2. 

Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?

1 bod
3. 

Které z následujících tvrzení o dvou slovech podtržených ve výchozím textu je pravdivé?

1 bod
4. 

Které z následujících tvrzení o čtvrté sloce výchozího textu je pravdivé?

max. 2 body
5. 

Vypište z každé z následujících vět (5.1 a 5.2) základní skladební dvojici.

(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)

max. 3 body
6. 

Přiřaďte k jednotlivým větám (6.1–6.3) odpovídající tvrzení (A–E).

(Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

(A)    Ve větě se vyskytují pouze slova ohebná.

(B)    Ve větě se nevyskytují žádná slova ohebná.

(C)    Ve větě se vyskytují celkem tři slova neohebná.

(D)    Ve větě se vyskytují celkem tři slova ohebná.

(E)    Ve větě se vyskytuje pouze jedno slovo neohebné.


6.1 Stopař se pokusil zacloumat kamenným trojúhelníkem.

6.2 O prázdninách pojedu na letní tábor na Šumavu.

6.3 Ty nové šaty vypadaly krásně.

1 bod
7. 

Která z následujících vět NEOBSAHUJE pravopisnou chybu?

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 8–13

TEXT 1

Největším savcem dneška je zároveň také největší známý živočich všech dob, kytovec plejtvák obrovský (Balaenoptera musculus). Rekordmanem je pouze z hlediska hmotnosti, protože jeho maximální zjištěnou délku 33,6 metru hravě překonávalo několik druhohorních dinosaurů. Ovšem s jeho délkou se rozhodně neřadí mezi trpaslíky. K hmotnosti 190 tun se už ale žádný suchozemský tvor zřejmě nikdy nepřiblížil. Na souši je největším savcem a také největším suchozemským zvířetem současnosti slon africký (Loxodonta africana) s maximální zjištěnou hmotností 12,2 tuny a výškou rovných 4 metrů v kohoutku. Ale mějme na paměti, že ještě vyšší je žirafa (Giraffa camelopardalis), jejíž rekordní změřený jedinec čněl do výše 5,87 metru.

                                                                (www.stoplusjednicka.cz, upraveno)

TEXT 2

Slabikotvorná souhláska tvoří slabiku, např. vlk, krk, ml-ha, kr-tek, ví-tr, ne-sl. Proto se v jedné slabice spolu s ní nacházejí pouze souhlásky (a žádná samohláska už není potřeba).

max. 2 body
8. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).

V současnosti patří mezi největší živočichy plejtvák obrovský.

Plejtvák obrovský dosahuje délky nejméně 33,6 m.

Nejvyšší suchozemský živočich s výškou přes 6 metrů je žirafa.

Plejtvák obrovský je podstatně menší než některé druhy dinosaurů žijící v minulosti.

1 bod
9. 

Které z následujících slov obsahuje slabikotvornou souhlásku?

(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)

1 bod
10. 

Které z následujících tvrzení o slovech tučně vyznačených v TEXTU 1 je pravdivé? 

1 bod
11. 

Které z následujících tvrzení NEODPOVÍDÁ TEXTU 1?

1 bod
12. 

Které z následujících slov obsahuje dva kořeny?

max. 2 body
13. 

Rozhodněte o každém z následujících úseků TEXTU 1, zda se v něm vyskytuje sloveso užité v rozkazovacím způsobu (A), nebo ne (N).

tvor zřejmě nikdy nepřiblížil

Rekordmanem je pouze z hlediska hmotnosti

Ale mějme na paměti, že

změřený jedinec čněl do výše

max. 2 body
14. 

Ke každé z následujících podúloh (14.1 a 14.2) napište současné spisovné slovo, které odpovídá zadání a zároveň NENÍ vlastním jménem. 

(Současné slovo znamená slovo používané v dnešní době, nikoli zastaralé.)

max. 3 body
15. 

Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly.

A)    Když se do toho Dášeňka pořádně obula (totiž ona se neobula, ale vykasala si na to rukávy), zkrátka když se do toho Dášeňka pořádně dala, dokutálela se za půl dne od máminy zadní nohy k mámině noze přední, přičemž se cestou třikrát nakrmila a dvakrát vyspala.

B)    Krom toho uměla pištět; ale jak štěně piští, to nakreslit nedovedu a ukázat bych vám to také nemohl, protože na to nemám dost tenký hlas.

C) Dokud to bylo bílé nic, bylo to slepé, bez očí, a co se nožiček týče, inu, mělo to dva páry čehosi, čemu se při dobré vůli mohlo říkat nožičky.

D)    I mlaskat uměla Dášeňka od narození, když sála mámino mlíčko, ale víc už nic; jak vidíte, nebylo s ní zprvu mnoho řeči, ale její mamince (jmenuje se Iris a je hrubosrstá foxteriérka) to stačilo.

E)    Ale protože tu ta dobrá vůle byla, byly tu i nožičky, třebaže ještě za mnoho nestály; kdepak, stát se na nich nedalo, takové byly vratké a slaboučké, a s chůzí to byla, holenku, teprve potíž.

F)    Spát a jíst uměla totiž hned od narození, tomu se učit nemusela; proto to dělala horlivě po celý boží den, a myslím, že i v noci, když se na ni nikdo nedíval, spala stejně svědomitě jako ve dne – takové to bylo pilné štěně.

                                                                                (K. Čapek, Dášeňka čili život štěněte)

První část

Druhá část

Třetí část

Čtvrtá část

Pátá část

Šestá část

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 16

TEXT 1

1. Namaloval jsem černobílý obrázek.                             6. V šatní skříni jsem si udělala místo.
2. Na počítači jsem vytvořila novou prezentaci.              7. Jahodovou zmrzlinu si dávám nejraději.
3. Telefon jsem nechala v pokoji na stole.                       8. Velmi se bojím myší.
4. Dřevorubec pracuje se dřevem v lese.                         9. Můj bratr má ve škole v oblibě dějepis.
5. Byli jsme se podívat na plavecké závody.                   10. Musíme si to už konečně zapamatovat.

TEXT 2

Složeniny jsou slova, která vznikla spojením dvou či tří základových slov a mají tudíž více kořenů, př.: žáruvzdorný, velkoměsta.

max. 3 body
16. 

V TEXTU 1 jsou celkem tři složeniny, každá z nich je v jiné větě. Napište čísla těchto tří vět.

Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.

Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakékoli číslice či jakéhokoli slova, které nevyhovují zadání úlohy, jsou považovány za chybu.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17

Kras je opravdu krásnou krajinou. V takové krajině jsou hojné vápence, které jsou pod zemí i na povrchu. Vápenec by se nám sice ve sklenici vody rospustit nepodařilo, ale kdybychom jej polily vodou trochu kyselejší – třeba zředěnou kyselinou chlorovodíkovou – pak zašumí a za chvíly je po něm. V přírodě jsou takové kyselejší vody dost hojné. Jejich kyselost obvykle způsobuje přímněs oxidu uhličitého. Jestliže tyto vody působí na vápenec tisíce let, nelze se divit, že jeho kusy vypadají jako ementál.

                                                                                    (Z. Kukal, Geologická abeceda)

max. 4 body
17. 

Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně. 

Opravte pouze ta slova, u kterých jste si jisti, že jsou v textu zapsána s pravopisnou chybou. Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu. Slova chlorovodíkovou a oxid jsou pravopisně správně.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 18–22

(1)    Byl prvorozeným synem českého krále Jana Lucemburského a Elišky Přemyslovny. Jeho křestní jméno bylo Václav, jméno Karel dostal při biřmování po kmotru – francouzském králi Karlovi IV. Sličném. Za pobytu na královském dvoře ve Francii navštěvoval přednášky na pařížské artistické fakultě. Jeho učitelem a rádcem byl Pierre de Rosieres, v r. 1342 zvolený za papeže. V letech 1330–1333 spravoval severoitalské državy svého otce. V r. 1333 ho Jan Lucemburský na naléhání české šlechty pověřil správou Čech a Moravy.

(2)    Českým králem se stal v r. 1346, **** jeho otec zahynul v bitvě u Kresčaku. Korunován byl novou svatováclavskou korunou v r. 1347. Už v r. 1346 byl zvolen a korunován na německého krále. Na římského císaře byl nejspíše korunován ve Svatopetrské bazilice v r. 1355. – Po Karlově smrti zdědil český trůn (Čechy a Slezsko) jeho syn Václav IV., Uhry syn Zikmund, Moravu tehdy dostali do držení Karlovi synovci Jošt, Prokop a Jan.

(3)    Karel IV. učinil mnohé k prospěchu Českého království, za což ho také mistr Vojtěch Raňkův z Ježova v pohřební řeči nazval „Otcem vlasti“. Jeho právně politická koncepce českého státu navazovala na velkomoravskou a přemyslovskou tradici, doplněnou myšlenkou karolinské říše. K posílení náboženského a vůbec duchovního života přispěl už v r. 1344 založením pražského arcibiskupství, **** také v r. 1347 založením Emauzského kláštera na Novém Městě pražském pro mnichy slovanské liturgie.

                                                                                    (phil.muni.cz, upraveno)


max. 2 body
18. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

Rodiči Karla IV. byli Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský.

Původní jméno Karla IV. je Zikmund.

Když Karel IV. zemřel, Čechy a Slezsko získal jeho syn Václav IV.

Emauzský klášter byl pro pražské arcibiskupství.

1 bod
19. 

Na každé ze dvou vynechaných míst (*****) ve výchozím textu patří jedno slovo. Ve které z následujících možností jsou uvedena obě tato slova v pořadí odpovídajícím výchozímu textu?

(Po doplnění slov musí výchozí text dávat smysl.)

1 bod
20. 

Která z následujících informací je ve výchozím textu čtenářům předkládána jako domněnka?

1 bod
21. 

Které z následujících tvrzení je pravdivé?

max. 3 body
22. 

Vypište z třetí části výchozího textu čtyři podstatná jména rodu středního vzoru stavení.

max. 2 body
23. 

Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N). 

Na lesní pěšině se plazil slepíš.

Maminka mě nazývá malou beruškou.

Děti hlasitě vískali na školním hřišti.

Na kostele se tyčila malá špičatá víška.

max. 2 body
24. 

Na každé vynechané místo (*****) v českých ustálených slovních spojeních doplňte příslušné podstatné jméno v náležitém tvaru.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27

Řecko je hornatá země, takže má nedostatek úrodné půdy. Zdejší menší řeky nezpůsobují záplavy, proto obdělávání půdy vyžaduje větší úsilí. Na rozdíl od Egypta je tu však mnohem více dešťových srážek.
    Většina lidí se stejně jako v ostatních starověkých státech živila zemědělstvím. Nejvíce se dařilo vinné révě a olivám. Pěstovaly se i luštěniny a ovoce (např. fíky). Úroda obilí nestačila k obživě, proto se ho část musela dovážet.
    Členité pobřeží s mnoha ***** bylo vhodné k budování přístavů, potřebných k mořeplavbě a obchodování s jinými zeměmi. Však také Řekové prosluli jako stavitelé lodí a mořeplavci.

                                          (J. Bednaříková, L. Kysučan, M. Fejfušová, Dějepis 6, upraveno)

1 bod
25. 

Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?

1 bod
26. 

Které z následujících tvrzení je pravdivé?

(Posuzovaná slova jsou v TEXTU 1 vyznačena tučně.)

max. 2 body
27. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

V Řecku je více dešťových srážek než v Egyptě.

Lidé se ve starověkých státech živili zemědělstvím.

Ve starověkém Řecku byla úroda dostačující a nebylo potřeba obilí dovážet.

Řekové měli mnoho lodí, pro které budovali přístavy.

max. 4 body
28. 

Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).

(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

(A)    V akváriu se nachází dvě bílé ryby, přičemž každá z nich pluje jiným směrem.

(B)    V akváriu se nachází dvě bílé ryby, přičemž obě plují doleva.

(C)    V akváriu se nachází dvě černé ryby, přičemž obě plují doleva.

(D)    V akváriu se nachází dvě černé ryby, přičemž každá z nich pluje jiným směrem.

(E)    V akváriu se nachází dvě černé ryby, přičemž obě plují stejným směrem.

(F)    V akváriu se nachází dvě bílé ryby, přičemž obě plují stejným směrem.






Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

28

Celkem bodů

51

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28