max. 4 body
1. 

Vypočtěte.

1.1 

 6∙41+(304-4∙52):3=

1.2 

 (6+135∶9)-4∙(11-3∙3)=

max. 6 bodů
2. 

 

2.1 

 

Damián koupil babičce dárek v dárkové tašce. Celkem zaplatil za dárek i tašku 126 Kč. Dárek byl o 100 Kč dražší než taška. Kolik korun stála dárková taška?

2.2 

 

Na tržnici měli bednu hrušek. První den prodali jednu pětinu hrušek. Druhý den prodali 45 hrušek, takže jich zbyla jen polovina. Kolik hrušek měli původně v plné bedně hrušek?

2.3 

 

Danielka má svůj účet, kam jí maminka posílá měsíčně 300 Kč kapesné, vždy patnáctý den v měsíci. 16. března měla Danielka narozeniny a od babičky dostala 500 Kč na účet. Danielka si pak 20. března koupila trilogii knih za 998 Kč, takže jí na účtu zbylo jen 315 Kč. Žádné další pohyby na účtu v březnu Danielka neměla. Kolik Kč měla Danielka na svém účtu peněz 14. března, než jí došlo kapesné od maminky?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 3

Najděte a napište jednu číslici, kterou lze nahradit všechna písmena A, aby výpočet byl správný:


max. 4 body
3. 

 

3.1 

 

Do záznamového archu uveďte pouze chybějící číslici.

3.2 

 

Místo každé hvězdičky patří stejné číslo. Jaké je to číslo?

Do záznamového archu uveďte pouze toto číslo.


VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4

V součtovém trojúhelníku platí, že součet dvou čísel vedle sebe je zapsán do políčka pod ně viz obrázek:


max. 4 body
4. 

Doplňte do rámečku takové číslo, aby platila rovnost.

4.1 

_________s + 20 min = 35 min

4.2 

1/2 m +_________cm = 1 m – 230 mm

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 6

Na číselné ose je 10 shodných úseků, čísla 36, 66 a X, Y.


max. 4 body
5. 

    

5.1 

 

Určete neznámá čísla X, Y.

5.2 

 

Na číselné ose vyznačte číslo 41.

Tuhle otázku si vyhodnotíte samostatně po ukončení testu.

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7

V rovině leží přímka q a body J a K. Bod J leží na přímce q a bod K na přímce q neleží.

Bod K je vrchol rovnoramenného trojúhelníku IJK se základnou IJ. 

max. 6 bodů
6.       
6.1 

 

Sestrojte bod I, vrchol trojúhelníku IJK. Bod I leží na přímce q.

Tuhle otázku si vyhodnotíte samostatně po ukončení testu.
6.2 

 

Sestrojte rovnoramenný trojúhelník IJK.

Tuhle otázku si vyhodnotíte samostatně po ukončení testu.

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 8

Ve čtvercové síti jsou zakresleny dva obrazce A, B


max. 4 body
7. 

Rozhodněte o každé z následujících tvrzení (8.1 – 8.3), zda je pravdivé (A), či nikoliv (N)

8.1 Obsah obrazce A je stejný jako obsah obrazce B

8.2 Obsah obrazce A je menší než obsah obrazce B 

8.3 Obsah obrazce B je menší než obsah obrazce A

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 9

Libuška a Liduška píší pozvánky na Vánoční akademii. Každá píše stálou rychlostí. Libuška za každých 5 minut napíše 8 pozvánek, Liduška za stejnou dobu napíše 12 pozvánek. 

2 body
8. 

Za jak dlouho společně napíší 180 pozvánek?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 10

V jeskyni žili sedmihlaví a devítihlaví draci. Dohromady měli 69 hlav. Sedmihlavých draků bylo dvakrát více než devítihlavých.

2 body
9. 

Kolik žilo devítihlavých draků v jeskyni?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 11

Na obrázku máme pětiúhelník, který je tvořen z deseti stejných rovnoramenných trojúhelníků. Tmavá část pětiúhelníku má obsah 126 cm2.


2 body
10. 

Jaký je obsah celého pětiúhelníku?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 12

Všichni děti 5. třídy se rozdělili na sportovním dnu do skupinek tak, že v každé skupince byli dvě děvčata a dvojnásobek chlapců.

2 body
11. 

Kolik skupin sestavili, jestliže ve třídě bylo více než 20 žáků a méně než 30 žáků?

VÝCHOZÍ TEXT A GRAF K ÚLOZE 13

Graf udává oblíbenost jídel ve školní jídelně mezi žáky 5. tříd.


max. 4 body
12. 

Do každé neúplné věty (13.1 – 13.3) doplňte na vynechané místo chybějící část A-F tak, aby vzniklo pravdivé tvrzení. 

A) 5 krát více

B) 5 krát méně 

C) 4 krát více

D) o 2 méně 

E) o 2 více

F) o polovinu více


13.1 V 5. C má …………………..žáků rádo pizzu než v 5. B

13.2 V 5. B má …………………..žáků rádo kuřecí řízek než v 5. C

13.3 V 5. A má ……………žáků rádo lasagne než v 5. C

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZKY K ÚLOZE 14

Paní Květuška vozí své nemocné kamarádce Marušce nákup. Ve 13:52 byla v jedné šestině cesty. Ve 14:27 dojela k Marušce. Uvažujeme, že jela stále stejnou rychlostí.

Ke každé úloze přiřaďte správný výsledek.


max. 6 bodů
13. 

 

A – 13:30

B – 13:45

C – 13:58

D – 14:06

E – 14:15

F – 14:35

14.1 Paní Květuška byla v polovině cesty v 

14. 2 Paní Květuška vyjela v 

14. 3 Kdyby paní Květuška vyjela o 8 minut později, dojela by k Marušce v

Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

13

Celkem bodů

50

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13