VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 1–3


(1)    Lichožrout mé ségry Božky                            (3)    Prohledala každý kout
        je labužník na ponožky.                                          a ten prevít Lichožrout
        Přišel k nám už předloni                                        v koši prádla seděl zticha
        a nic mu tak nevoní                                                a počítal: sudá, lichá…
        jak ponožky její.
        Vážně!                                                            (4)    Totiž:
        Nic jiného nejí.                                                       Lichožrout mé ségry Božky
                                                                                       (tlusté břicho, žádné nožky)
(2)    Jenom jednou – za totáče –                                    z párů dělá licháče.            
        spořádal i punčocháče                                           Pět ponožek ke sváče,
        od tetičky z Francie.                                                nejmíň sedm k večeři,
        (Chudinka, už nežije.)                                              pak vyklouzne ze dveří
        Ach, to bylo pláče                                                   a hurá zas k sousedům!
        pro ty punčocháče.


                                                                                     (P. Šrut, Lichožrout, upraveno)

1 bod
1. 

Které z následujících tvrzení neodpovídá výchozímu textu? 

1 bod
2. 

Které z následujících tvrzení o výchozím textu je pravdivé?

1 bod
3. 

Ve které z následujících možností jsou významové vztahy mezi slovy nejpodobnější vztahům mezi slovy SÉGRA – RODINA – TETA? 

(Slova ségra a teta pocházejí z výchozího textu. Správná je pouze možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí ségra – rodina – teta.)

max. 2 body
4. 

Vypište z každé z následujících vět (4.1 a 4.2) základní skladební dvojici.

(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)

max. 2 body
5. 

Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N). 

Malý chlapec strachy celý zbledl.

Babička mi na šicím stroji musela skrátit sukni.

Tatínek včera pracoval na odpolední směně.

Ke konci se silnice začala sužovat.

max. 3 body
6. 

Přiřaďte k jednotlivým větám (6.1–6.3) odpovídající tvrzení (A–E).

(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A)    Pro souvětí platí: první podstatné jméno je souřadné s druhým podstatným jménem a zároveň obě podstatná jména jsou podřazená třetímu podstatnému jménu.

B)    Pro souvětí platí: první podstatné jméno je synonymem druhého podstatného jména a zároveň obě podstatná jména nemají žádný vztah k třetímu podstatnému jménu.

C)    Pro větu platí: první podstatné jméno je antonymem ke druhému podstatnému jménu a zároveň druhé podstatné jméno je synonymem třetího podstatného jména.

D)    Pro větu platí: první podstatné jméno je antonymem ke druhému a zároveň i třetímu podstatnému jménu.

E)    Pro větu platí: první podstatné jméno je nadřazené druhému a zároveň i třetímu podstatnému jménu.


6.1 Moc se mi líbí stromy, především bříza a topol.

6.2 Pro letošní dovolenou platí, že si ji chceme užít stejně jako loňskou rekreaci u moře.

6.3 Tenisky a sandály jsem si již sbalila, ale pro další boty už v kufru není místo.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 7

O prázdninách navštívíme další stát Evropy.

max. 2 body
7. 

Rozhodněte o každé z následujících podúloh (7.1–7.4), zda splňuje zadání (A), nebo ne (N).

Zadání: Napište smysluplnou větu o čtyřech slovech, v níž výraz STÁT bude jednoznačně jiným slovním druhem než ve výchozím textu.

Vzniklá věta musí obsahovat tvar slova stát, musí být gramaticky i pravopisně správná a musí obsahovat přísudek. Výraz stát nesmí být použit jako vlastní jméno.

Př.: Kamarád mi poručil stát.


7.1 Neumím stát jako voják.

7.2 Chceš se stát spisovatelkou? 

7.3 Náš stát je svrchovaný.

7.4 Josef Stát – jméno mé.

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 8–12

TEXT 1

Samotný hrad Kost má své počátky v polovině 13. století, ale kdy přesně začala stavba hradu, nevíme. ***** hradu je rod Vartemberků, který nechává vystavět kamennou pevnost s obrannou kulatou věží. První písemná zmínka o něm je až z roku 1349 v souvislosti s panem Benešem z Vartemberka, který se toho roku podepisuje jako Benessius de Costy, tedy Beneš z pevnosti či tvrze. Z tohoto sousloví pak vzniká i název hradu – Kost.

Po Benešově smrti se majitelem Kosti stává jeho syn Petr, který pracoval jako hofmistr u dvora Karla IV. Díky tomu byl ve velmi dobré finanční situaci a začal s celkovou přestavbou dřevěné tvrze na kamenný hrad. Tato podoba se zachovala až do dnešní doby.

Roku 1414 je vnučka Petra z Vartemberka provdána za bohatého katolíka Mikuláše Zajíce z Házmburka. Jejich potomci se zde udrželi prakticky po celé 15. století. Posledním majitelem z rodiny Zajíců byl Mikulášův vnuk, kterému pro jeho nezletilost byl určen poručník Zdeněk Lev z Rožmitálu. Ten prodal kostecké panství Janovi ze Šelmberka k umoření dluhů rodiny Zajíců.

                                                                              (www.kost-hrad.cz, upraveno)

TEXT 2

Slovní tvar typu A: v 1. p. č. j. má slovo zakončení buď -á, -é, nebo -ý – podle rodu, např. stará, staré, starý.

Slovní tvar typu B: v 1. p. č. j. je slovo zakončeno pouze koncovkou -í, a to ve všech rodech, např.: velikonoční.


max. 2 body
8. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N). 

Hrad Kost byl postaven ve 13. století, nicméně přesný rok není znám.

Kamennou pevnost s obrannou kulatou věží nechal postavit Beneš z Vartemberka.

Hofmistr Karla IV. začal s přestavbou dřevěné tvrze na kamenný hrad.

Po celé 15. století se na hradě udržela rodina Zajíců.

1 bod
9. 

Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) v TEXTU 1? 

1 bod
10. 

Které z následujících tvrzení o slovních tvarech podtržených v TEXTU 1 je pravdivé? 

(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.) 

1 bod
11. 

Které z následujících tvrzení o zájmenech tučně vyznačených v TEXTU 1 je pravdivé?

1 bod
12. 

Který z následujících úseků TEXTU 1 je věta jednoduchá, a nikoli souvětí?

1 bod
13. 

Která z následujících vět NENÍ zapsána pravopisně správně?

max. 2 body
14. 

Ke každé z následujících podúloh (14.1 a 14.2) napište současné (tj. ne zastaralé) spisovné slovo, které odpovídá zadání a zároveň NENÍ vlastním jménem.

max. 3 body
15. 

Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly.

A)    Vrhli slabý proud světla do okna. Uvnitř věže byla pod oknem dřevěná podlaha, a když se tam oknem všichni hoši dostali a rozsvítili baterky, shledali, že stojí na jakémsi ochozu nad prostorami opuštěného chrámu.

B)    Dole zatím Jarka pomohl vysadit Jindru na Mirkova ramena a pak se na ně dostal i sám, když se Jindra už potýkal s římskou.

C)    Ovanul je starý zatuchlý vzduch, podobný sklepnímu. Napravo ochoz končil v prázdnu, a tak hoši kráčeli doleva od okna, po vrzajících prknech.

D)    Chvíli stáli bezradně před nimi, potom však Mirek odvážně stiskl jejich kliku. S naříkavým skřípnutím se otevřely.

 E)    Ať se namáhali sebevíc, nebylo možné jít zcela tiše. Potom ochoz končil také zde, ale byla tu zeď s dveřmi.

F)    Teď šlo již vše snadněji, když Rychlonožka spustil dolů své nouzové lano. A když navázali i Jindrovo a Jarkovo, Mirek se pomocí těchto provazů dostal na římsu sám.

                                                                                            (J. Foglar, Záhada hlavolamu)


První část

Druhá část

Třetí část

Čtvrtá část

Pátá část

Šestá část

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 16 

TEXT 1

přinesl                           píšou                            pojďme                       poradíme

umyj se                         mluví                            sedí                             vysvětlíte

jdu                                přikážu                         obleč se                       uvařím

TEXT 2

Slovesný způsob rozkazovací vyjadřuje rozkaz a tvoří se ve 2. osobě čísla jednotného a 1. a 2. osobě čísla množného různými koncovkami: -me, -te, -i, -ěme, -ěte, … U sloves v rozkazovacím způsobu není možné určit čas.

max. 3 body
16. 

V TEXTU 1 se nachází celkem dvanáct sloves, najděte tři, která jsou v rozkazovacím způsobu.

Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2. Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakékoli číslice či jakéhokoli slova, které nevyhovují zadání úlohy, jsou považovány za chybu.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17

Zimní listy suché jako křupky zůtulňují prostydlou zahradu hřejivími odlesky. Co list, to až 9 cm dlouhý a až devíti páry nervů zdobený odlitek z bronzu. Vedle nich čekají na svůj velký den šídlovité pupeny. Buk s rašením nechvátá. Starý svrchník nahrazuje novým často až kolem svátku Žofie, aby čerstvou krásu rosničkově zelených (někdy i purpurových), hedvábitě ochmýřených listů nezpálil mráz.

Na podzim se listový aparát proměňuje v zářivou mědězlatou strakatinu. Znamenitá podívaná vzniká v kombinaci s červenoprutými svídami a javori. Působivý nesoulad do harmonie teplých tónů vnáší stálezelený břečťan vedený po oblouku, jímž lze elegantně upozornit na pasáž v živém plotu.

                                                                                           (www.novinky.cz, upraveno)

max. 4 body
17. 

Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.

Ohebná slova zapište bezchybně ve stejném tvaru, ve kterém jsou užita v textu. Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu. (Slova mědězlatou a červenoprutými jsou zapsána správně.) Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 18–22

(1)    Byl konec prázdnin a Klárka s bratrem Vojtou byli u babičky v Janovicích. Klárka s Vojtou babičku občas pozlobí. Klárka seděla na peci a byla smutná, protože musí odjet z Janovic, kde chodila do školy od první do čtvrté třídy. Kdyby neodjela z Janovic, byli by pak smutní její rodiče.

Doteď bydlela s babičkou, protože maminka měla hodně práce a tatínek by se o Klárku a Vojtu nedokázal postarat* Tatínek se občas nepostaral ani sám o sebe. Když si měl udělat večeři, raději si zašel do hospody.

(2)    Ale teď si rodiče chtějí Klárku odvézt do Prahy. Klárka se těší na maminku. Klárčina maminka se jmenuje Miriam a je divadelní herečka. Klárčin tatínek se jmenuje Jaroslav a je moc přísný. Klárka má proto radši maminku. Klárka se těší do Prahy. Ale také se Klárce bude stýskat po Janovicích. Klárka má v Janovicích kamarády.

(3)    Kamarádi se jmenují Tonda a Vláďa. S Vláďou kamarádí Klárka nejvíc. Klárka skočila dolů z pece a šla pryč z kuchyně. Vojta se zeptal: „Kam jdeš? Já jdu s tebou.“ Klárka Vojtovi neodpověděla a odešla. Klárka vyběhla na půdu. Na půdě bylo okno, ze kterého viděla Vláďův dům. Klárka vytáhla sešit, pastelky a začala kreslit. Obrázky dá Tondovi a Vláďovi na památku. Klárka nechce, aby na ni Tonda s Vláďou zapomněli. K obrázku ještě napsala větu: „Nikdy na vás nezapomenu*“

                                                      (M. Zinnerová, Tajemství proutěného košíku, upraveno)

max. 2 body
18. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

Klárčini a Vojtovi rodiče byli po smrti, proto se o ně musela starat babička.

Klárka má oba své rodiče ráda stejně.

Tonda a Vláďa jsou kamarádi Klárky.

Jelikož Klárka nechce o kamarády přijít, nakreslila jim obrázky.

max. 3 body
19. 

Vypište z první části výchozího textu tři slova, která obsahují dvě předpony.

Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu.

1 bod
20. 

Kterou z následujících možností lze úsek podtržený ve výchozím textu nahradit tak, aby význam textu zůstal zachován?

1 bod
21. 

Které z následujících tvrzení o dvou vynechaných místech (*) ve výchozím textu je pravdivé?

max. 2 body
22. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), nebo ne (N).

(Posuzovaná slova jsou ve výchozím textu vyznačena tučně.)

Slovo momentálně má podobný význam jako slovo teď ve výchozím textu.

Slovo hodně má podobný význam jako slovo moc ve výchozím textu.

Spojení nic neřekla má podobný význam jako slovo neodpověděla ve výchozím textu.

Slovo vytěsnili má podobný význam jako slovo zapomněli ve výchozím textu.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 23

Tonda si celé roky šetřil peníze na nové auto. Jednoho dne dostal nápad, že by své úspory mohl rychle zhodnotit v herním automatu. Tondovi se tato příležitost zalíbila natolik, že šel do herny, kam vložil veškeré své úspory, ale bohužel to nedopadlo a Tonda o veškeré své úspory přišel. Zkrátka *****.

1 bod
23. 

Která z následujících možností obsahuje české ustálené slovní spojení vystihující situaci ve výchozím textu, a patří tedy na vynechané místo (*****) v textu?

1 bod
24. 

Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27

(1)    Samice supa překvapivě snesla vejce až v létě, 5. července první a 11. druhé. Inkubace snůšky probíhala přirozenou cestou, při níž se střídali oba rodiče. Dravci zasedají hned na první snesené vejce, takže mláďata se líhnou postupně i v několikadenních intervalech.

(2)    Na hnízdě jsou pak mláďata různého stáří a velikosti (podobně hnízdí například i sovy). Tentokrát ale hnízdění nebylo tak bezproblémové jako to první. „Už v průběhu inkubace vajec jsme zaznamenali mezi partnery napětí a občasné neshody. První mládě se ale v pořádku vyklubalo 13. srpna. Rodiče je vzorně krmili a zahřívali.“ dodává Lenka Pastyrniaková.

(3)    Druhé mládě supa se začalo líhnout 22. srpna. Z naklubaného vejce mláděti pomohli chovatelé, dál nechali péči na rodičích. Při kontrole hnízda o dva dny později bylo mladší mládě na hnízdě stranou, mělo plné volátko, ale bylo studené. „Proto jsme ho přenesli do inkubátoru, aby neprochladlo.“

                                                                            (www.abicko.cz, upraveno)

max. 2 body
25. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

Samice supa snesla dvě vejce od 5. 7. do 11. 7.

Mláďata se líhnou několik dní.

Mezi vyklubáním prvního a druhého mláděte uběhlo necelých 14 dní.

Když chovatelé kontrolovali hnízdo, zjistili, že mladší mládě zemřelo.

1 bod
26. 

Které z následujících tvrzení o výrazech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?

1 bod
27. 

Které z následujících tvrzení o dvou úsecích podtržených ve výchozím textu je pravdivé?

max. 4 body
28. 

Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).

(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

(A)    Na obrázku je jeden muž a jedna žena. Muž má krátké vlasy a černou košili a žena po jeho levé straně má černé vlasy a krátkou černou sukni. 28.4.

(B)    Na obrázku je jeden muž a jedna žena. Muž má krátké vlasy a černou košili a žena po jeho pravé straně má černé vlasy a krátkou černou sukni. 28.2.

(C)    Na obrázku je jeden muž a jedna žena. Muž má krátké vlasy a bílou košili a žena po jeho levé straně má černé vlasy a dlouhou černou sukni. 28.3.

(D)    Na obrázku je jeden muž a jedna žena. Muž má krátké vlasy a bílou košili a žena po jeho pravé straně má černé vlasy a dlouhou černou sukni. 28.1.

(E)    Na obrázku je jeden muž a jedna žena. Muž má krátké vlasy a černou košili a žena po jeho levé straně má černé vlasy a dlouhou černou sukni.

(F)    Na obrázku je jeden muž a jedna žena. Muž má krátké vlasy a bílou košili a žena po jeho levé straně má černé vlasy a krátkou černou sukni.





Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

28

Celkem bodů

50

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28