JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 1–3
Ochutnává, vraští čelo:
„Zeleninu by to chtělo!
Mrkev, cibul, petržel,
aby hrnec vydržel!“
Běží selka, běží k spíži,
už se na nic neohlíží.
Tetelí se radostí,
že ji voják pohostí.
Všecko je to v hrnci, sláva!
Voják vaří, ochutnává,
olizuje vařečku:
„Ňam, ňam, ta je, panečku!“
„Kousek masa by to chtělo!
Kousek masa, k tomu kost,
aby bylo všeho dost!“
(J. Žáček, Z pohádkové postýlky, upraveno)
Které z následujících tvrzení neodpovídá výchozímu textu?
Selka má radost, že jí voják uvaří.
Když selka běžela do spíže, nedávala pozor a zakopla.
Voják nejprve do hrnce dává zeleninu a potom kousek masa.
Voják vaří pokrm z mrkve, cibule a petržele.
Které z následujících tvrzení o slovech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
Slovo čelo je zde ve významu hudebního nástroje.
Slovo čelo je zde ve významu obličejové části člověka.
Slovo masa je zde ve významu velká skupina lidí.
Slovo masa zde není ve významu potraviny.
Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?
Tento text, v němž jsou všechny verše osmislabičné, je próza.
Tento text, v němž všechny verše nejsou osmislabičné, je próza.
Tento text, v němž jsou všechny verše osmislabičné, je poezie.
Tento text, v němž všechny verše nejsou osmislabičné, je poezie.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4
Při diktátu z českého jazyka Janička napsala ve slově liška tvrdé y, protože si řekla, že liška je dravá šelma, a proto tam bude tvrdé y. Když jí to paní učitelka opravila a následně vysvětlila, při dalším setkání se slovem liška už Janička napsala měkké i. Zkrátka ********.
Která z následujících možností obsahuje ustálené slovní spojení vystihující situaci ve výchozím textu, a patří tedy na vynechané místo (*****) v textu?
Chybami se člověk lepší.
Chybami se člověk zhoršuje.
Chybami se člověk učí.
Chybami se člověk mučí.
Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
5.1 Velcí jestřáby kroužili nad širokým lesem neustále dokola.
5.2 Můj kamarád sbíral motýly, protože se mu moc líbilo jejich zbarvení.
5.3 Postavení sněhuláci stály před domem v řadě jako vojáci.
5.4 V zoologické zahradě jsme koukali na hladové lvi.
Přiřaďte k jednotlivým souvětím (6.1–6.3) odpovídající tvrzení (A–E).
A) Podstatným jménem je pouze první podtržené slovo, druhé podtržené slovo je slovesem.
B) Podstatným jménem je první podtržené slovo, druhé podtržené slovo je přídavným jménem.
C) Přídavným jménem je první podtržené slovo, druhé podtržené slovo je podstatným jménem.
D) Přídavnými jmény jsou všechna podtržená slova.
E) Podstatným jménem ani přídavným jménem není žádné z podtržených slov.
6.1 Na hodinu psaní jsme si měli přinést pero a další psací potřeby, ale já je zapomněla doma.
6.2 Mládí je krásné, ale obnáší i specifické problémy, jako jsou např. vnitřní konflikty.
6.3 Přestože krásně svítilo sluníčko, byla venku zima.
Vypište z každé z následujících vět (7.1 a 7.2) základní skladební dvojici. (Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)
7.1 Při cestě ze školy jsem uviděl na nedalekém komíně dva černé čápy.
7.2 Toniččin tatínek je městským strážníkem v Liberci.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 8–12
Jedná se o naši jedinou stromovou žábu. Rosnička je malá žabka, dosahuje délky max. do 50 mm. Obvykle však nacházíme jedince o velikosti 30–40 mm. Čenich má zaoblený a její zornice jsou horizontálně eliptického tvaru. Bubínek má jasně zřetelný.
Vyznačuje se typicky zploštělými konci prstů, které jsou dokonale přilnavé k jakémukoli povrchu. Zadní končetiny má poměrně dlouhé a prsty jsou spojeny plovacími blánami. Povrch její kůže je hladký a lesklý. Je velmi dobře maskovaná, a proto ji lidé ve volné přírodě mohou občas přehlédnout.
Svrchní strana těla je většinou jednobarevně zelená. V závislosti na teplotě a „náladě“ může však být kůže celého těla např.: puntíkovaná, tmavě hnědá, černá, šedá nebo nažloutlá. Po stranách těla rosničky se táhne světle či tmavě hnědý pruh od nozder přes bubínek až po oblast třísel, kde se těsně před ní téměř vždy ZAHÝBÁ nahoru. Celá tato linie je ohraničena jemným světlým proužkem. Břicho je bílé nebo nažloutlé a jeho povrch je jemně zrnitý. Hrdlo má samička rosničky také bílé, bělavé či lehce nažloutlé. Samci mají hrdlo tmavé, což je dáno tím, že zde mají „složený“ šedý, šedohnědý či tmavě žlutý rezonanční vak (je splasklý a často jsou na něm záhyby).
(www.obojzivelnici.wbs.cz, upraveno)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
8.1 Rosnička může dosáhnout délky až 5 cm.
8.2 Rosnička je jedna z našich žab, které žijí na stromě.
8.3 Barva kůže rosničky je většinou zelená, ale existují i druhy, které jsou puntíkované.
8.4 Na stranách těla rosničky se nachází světlá nebo tmavá čára, která začíná u nozder a vede až k tříslům.
Které z následujících tvrzení je pravdivé?
(Tvar zahýbá je ve výchozím textu zapsán velkými písmeny.)
Tvar zahýbá je jak ve výchozím textu, tak v jakémkoli jiném textu vždy tvarem množného čísla.
Tvar zahýbá je jak ve výchozím textu, tak v jakémkoli jiném textu vždy tvarem jednotného čísla.
Tvar zahýbá je ve výchozím textu tvarem jednotného čísla, ale v jiném textu může být i tvarem množného čísla.
Tvar zahýbá je ve výchozím textu tvarem množného čísla, ale v jiném textu může být i tvarem jednotného čísla.
(Posuzovaná slova jsou ve výchozím textu podtržena.)
Slovo oblast lze nahradit slovem kraj, aniž by se změnil význam výchozího textu.
Slovo oblast nelze nahradit slovem území, aniž by se změnil význam výchozího textu.
Slovo vak lze nahradit slovem batoh, aniž by se změnil význam výchozího textu.
Slovo vak nelze nahradit slovem sáček, aniž by se změnil význam výchozího textu.
Které z následujících tvrzení o zájmenech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
Podstatné jméno rosnička je zastupováno pouze zájmenem její.
Podstatné jméno rosnička je zastupováno pouze zájmenem ji.
Podstatné jméno rosnička je zastupováno jak zájmenem její, tak zájmenem ji.
Podstatné jméno rosnička není zastupováno ani zájmenem její, ani zájmenem ji.
Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu mezi slovy BARVA – ZELENÁ?
(Slova barva a zelená posuzujte ve významu, který mají v úseku „zrak je pro ně důležitým smyslem“. Správná je pouze možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí barva – zelená.)
zákusek – laskonka
čaj – káva
týden – měsíc
obchod – kavárna
Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně?
Nedaleko nás bylo slyšet, jak se točí mlýnské kolo.
Píchavka je jedna z našich jedlých hub.
Ve věži odbíjel zvon každou hodinu.
Venku bylo sychravé počasí připomínající podzim.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 14
V našem městě je dům U Dvou koulí.
Rozhodněte o každé z následujících podúloh (14.1–14.4), zda splňuje zadání (A), nebo ne (N).
Zadání: Napište smysluplnou větu o čtyřech slovech, v níž výraz KOULÍ bude jednoznačně jiným slovním druhem než ve výchozím textu.
Vzniklá věta musí obsahovat tvar slova koulí, musí být gramaticky i pravopisně správná a musí obsahovat přísudek. Výraz koulí nesmí být použit jako vlastní jméno.
Př.: Malé dítě koulí míč.
14.1 Soutěžíme ve vrhu koulí.
14.2 Proč Tomáš koulí očima?
14.3 Zranil ho sněhovou koulí.
14.4 Václav koulí sudy v trutnovském pivovaru.
Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly.
A) Maminka plna radosti jela s ním, bydlela v dřevěné chatě a jezdila na koni s miminkem v sedle před sebou. Oba dva, maminka i tatínek, byli v tatínkově zaměstnání šťastni.
B) A v noci, když jsem se měla narodit a na maminku přišly bolesti, bábinku zavolala (tatínek byl na služební cestě) a požádala ji, aby zatelefonovala lékaři a ošetřovatelce.
C) Já jsem se narodila v Boulderu ve státě Colorado. Tehdy u nás byla bábinka.
D) Ale bábinka, hnána stejnou vnitřní silou, která ji pudila nosit šněrovačku spodkem nahoru, přeběhla ulici a zabušila na dveře veterináře.
E) Když ještě Mary nebyl ani rok, poslali otce dolů do Nevadské pouště, kde měl prošetřit nějaké zlaté pole.
F) Když se objevil, přivlekla ho vyděšeného a v dlouhých podvlékačkách k maminčině posteli.
(B. MacDonaldová, Vejce a já)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Která z následujících možností odpovídá zadání?
Po škole půjdu ke kamarádce.
Zadání: Úsek podtržený ve výše uvedené větě jednoduché upravte tak, aby z věty vzniklo gramaticky správné souvětí obsahující dvě věty. Význam původní věty musí zůstat zachován.
Po skončení vyučování půjdu ke kamarádce.
Než jsem šla do školy, zastavila jsem se u kamarádky.
Až skončí škola, půjdu ke kamarádce.
Byl jsem po škole, a proto jsem nemohl jít ke kamarádce.
Usmyslela jsem si, že vyvenčím našeho psa.
Zadání: Úsek podtržený ve výše uvedeném souvětí upravte tak, aby ze souvětí vznikla gramaticky správná věta jednoduchá. Význam původního souvětí musí zůstat zachován.
Usmyslela jsem si vyvenčit našeho psa.
Usmyslela jsem si, že půjdu na procházku se psem.
Rozhodla jsem se, že vyvenčím našeho psa.
Rozhodla jsem se vyvenčit sousedova psa.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 17
TEXT 1
budeme si ukazovat
navrhli jsme
schováme se
sáhli jsme si
stavět si
učili jste se
přeplavali jste
nedomysleli jsme
zastavíme
TEXT 2
Slovesné tvary složené – tvary sloves, které jsou vyjádřeny více slovy. Př.: četl jsem si, psali jsme si, …
Slovesné tvary jednoduché – tvary sloves, které jsou vyjádřeny jedním slovem. Mezi tyto tvary patří i ty, které se pojí se zvratným zájmenem se, si. Př.: čtu, píšeme si, …
Vypište z TEXTU 1 tři slovesné tvary jednoduché.
Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slovesa, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18
Po smrti Karla IV. propukly vážné rozpory v katolické církvi. Kněží, mniši i papežové místo toho, aby odaně sloužili Bohu, shromažďovali do svých rukou majetek a moc ve státě. Bohatli zejména prodejem odpustků. Mnozí kněží však tyto zlořády kritizovali. Mezi nimi vinikal svými kázáními Jan Hus. Církevní hodnostáři ho chtěly umlčet. Protože své myšlenky odmítl odvolat, byl 6. července 1415 upálen. Tento den si každoročně připomínáme jako státní svátek. Upálení Jana Husa vyvolalo v čechách bouři odporu a přerostlo v husitské války.
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je PRAVOPISNĚ SPRÁVNĚ.
Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 19–23
Na okraji malého, docela malinkého města byla stará, zpustlá zahrada, v té zahradě stál starý domek a v tom domku bydlela Pipi Dlouhá punčocha. Bylo jí devět let a bydlela úplně sama. Neměla maminku ani tatínka, ale to byla vlastně výhoda, protože ji nikdo neposílal do postele, zrovna když se jí chtělo být vzhůru, a nikdo ji nenutil jíst ovesnou kaši, když měla chuť na bonbóny.
Kdysi byla Pipi u tatínka, kterého měla strašně ráda. Měla samozřejmě i maminku, ale na tu se už ani nepamatovala. Maminka totiž zemřela, když Pipi byla ještě úplně malá, ležela v kolébce a křičela ostošest.
Potom, když trochu vyrostla, myslela, že je maminka v nebi a malou skulinkou se na ni dívá, a tak jí někdy zamávala a řekla: „Jen se o mě neboj! Já se o sebe postarám.“ Pipin tatínek byl lodním kapitánem, plavil se po všech světových mořích se svou lodí a Pipi jezdívala s ním.
(A. Lindgrenová, Pipi Dlouhá punčocha, upraveno)
Věta typu A je větou, která může stát samostatně i bez doplnění další větou. Př.: Maminka vařila oběd, který mi moc chutnal. – Maminka vařila oběd.
Věta typu B významem závisí na jiné větě, nemůže stát samostatně. Může být odpovědí na jakoukoliv otázku. Př.: Maminka vařila oběd, který mi moc chutnal. (JAKÝ oběd maminka vařila? – který mi moc chutnal)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
Pipi Dlouhá punčocha bydlela v domě na kraji malého města.
Pipi Dlouhá punčocha žila pouze s tatínkem, protože jí maminka umřela.
Maminka Pipi umřela, když jí bylo devět let.
Tatínek Pipi byl námořníkem a často se plavil po mořích, ale bez Pipi.
Vypište ze třetí části TEXTU 1 tři podstatná jména, která jsou v textu užita v 7. pádě.
Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného podstatného jména, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání. Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.
Tvrzení: Maminka totiž zemřela, když Pipi byla ještě úplně ****
Kterou z následujících možností je nutné doplnit na vynechané místo (*****) ve výše uvedeném tvrzení, aby toto tvrzení odpovídalo TEXTU 1?
malé miminko
malá holčička ve školce
malá školačka
malá slečna
(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)
Obě věty podtržené V TEXTU 1 jsou typu A.
Obě věty podtržené V TEXTU 1 jsou typu B.
V první části TEXTU 1 je podtržená věta typu A a v třetí části je podtržená věta typu B.
V první části TEXTU 1 je podtržená věta typu B a v třetí části je podtržená věta typu A.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), nebo ne (N).
(Posuzovaná slova jsou v TEXTU 1 vyznačena tučně.)
Slovo zahrada obsahuje jednu předponu.
Slovo nepamatovala obsahuje dvě předpony.
Slovo úplně neobsahuje žádnou předponu.
Slovo kapitánem neobsahuje žádnou předponu.
Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
Které písně tam zazněli?
Komu se rozsypali korálky?
Proč naši plavci neuspěli?
Nebyli nějaké problémy?
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
Trojnásobná olympijská vítězka Ester Ledecká vyhrála po návratu do snowboardového Světového poháru i druhý závod v paralelním slalomu v bulharském Pamporovu. ***** pražská rodačka porazila ve finálové jízdě o pouhou setinu sekundy Rakušanku Sabine Schöffmannovou. Připsala si 23. vítězství v SP a navázala na sobotním triumf.
Ledecká, která se do tohoto víkendu představila v sezoně jen na lyžích, si bulharské středisko naprosto podmanila. Nejrychlejší byla i v obou kvalifikacích a ovládla všechny vyřazovací jízdy. Dnes postupně porazila Italky Elisu Favaovou a Luciu Dalmassovou, v semifinále zdolala Japonku Cubaki Mikiovou a ve finále těsně Schöffmannovou.
Druhá česká závodnice Zuzana Maděrová skončila po pádu v prvním vyřazovacím kole.
(www.novinky.cz, upraveno)
Ester Ledecká je naší vícenásobnou olympijskou vítězkou.
Rakušanka zvítězila nad Ester Ledeckou ve finále o sekundu.
Ester Ledecká porazila celkem 4 protihráčky.
Zuzana Maděrová kvůli pádu skončila na druhém místě.
Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?
Osmadvacetiletá
Osm a dvacetiletá
Osmadvaceti letá
Osm a dvaceti letá
Ve které z následujících možností je uvedena vhodná náhrada za chybně užitý tvar slova?
(Posuzované tvary jsou ve výchozím textu vyznačeny tučně.)
Místo finálové má být finálová.
Místo sobotním má být sobotní.
Místo nejrychlejší má být nejrychlejších.
Místo vyřazovací má být vyřazovacími.
Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
A) Na obrázku je tramvaj na trase 1 a na trase 2 je autobus, přičemž tramvaj jede doprava a autobus doleva.
B) Na obrázku je tramvaj na trase 1 a na trase 2 je autobus, přičemž tramvaj jede doleva a autobus doprava.
C) Na obrázku je tramvaj na trase 2 a na trase 1 je autobus, přičemž tramvaj jede doleva a autobus jede doprava.
D) Na obrázku je autobus na trase 2 a na trase 1 je tramvaj, přičemž autobus jede doprava a tramvaj doleva.
E) Na obrázku je tramvaj na trase 1 a na trase 2 je autobus, přičemž oba dopravní prostředky jedou stejným směrem.
F) Na obrázku je autobus na trase 1 a na trase 2 je tramvaj, přičemž oba dopravní prostředky jedou stejným směrem.(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
Počet otázek
28
Celkem bodů
50
Minimální počet
30
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.