max. 4 body
1. 

Vypočtěte:

1.1 

4130+(600535):(97+3)=4\cdot 130+(600-5\cdot 35):(9-7+3)=

1.2 

(15+412)2(168:623)=(15+4\cdot 12)-2\cdot (168:6-2\cdot 3)=

max. 4 body
2.   
2.1 

Vypočtěte, o kolik kilogramů se liší polovina z 18 kg a třetina z 21 kg.

2.2 

Vynásobením dvou kladných celých čísel, jejichž rozdíl je 6, jsme získali 160. Větší z čísel zmenšíme čtyřikrát a menší zvětšíme dvakrát. Jaký součin budou mít změněná čísla?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 3

Na dětském táboře má hlavní vedoucí pod sebou 3 oddílové vedoucí. Každý oddílový vedoucí má pod sebou 2 asistenty a každý asistent má na starost 12 táborových účastníků. Další osoby již na táboře nejsou. Hlavní vedoucí se rozhodl svolat všechny táborníky, aby vyhlásil výsledky celotáborové hry. Pokyn k nástupu předával tak, že dal pokyn svým oddílovým vedoucím, každý oddílový vedoucí dal pokyn svým asistentům a asistenti dali pokyn táborovým účastníkům. Poté proběh celotáborový nástup.

max. 3 body
3. 

Doplňte podle zadání:

3.1 

Kolik je na táboře táborových účastníků?

(Odpověď zapište pouze číslem.)
3.2 

Kolik osob na táboře vydalo pokyn k nástupu?

(Odpověď zapište pouze číslem.)

3.3 

Kolik osob na táboře dostalo pokyn k nástupu?

(Odpověď zapište pouze číslem.)

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4

Maminka koupila v obchodě několik stejných bílých jogurtů, několik stejných ovocných jogurtů a několik tvarohových dezertů.

max. 5 bodů
4.  Doplňte:
4.1 

Vypočtěte, kolik bílých jogurtů maminka koupila.

Maminka koupila celkem 16 jogurtů, přičemž bílých koupila třikrát více než ovocných. 

4.2 

Vypočtěte, kolik korun stojí jeden ovocný jogurt.

Dva bílé jogurty a dva ovocné jogurty stojí dohromady 50 Kč. Dva ovocné jogurty stojí stejně jako tři bílé jogurty. 

4.3 

Vypočtěte, kolik stojí jeden tvarohový dezert?

K bílým a ovocným jogurtům koupila maminka ještě pět tvarohových dezertů. Celkem za nákup zaplatila 265 Kč. 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 5

Ve sportovním oddílu START v září otevřeli 3 kroužky: florbal, volejbal a házenou. Každé dítě sportovního oddílu navštěvuje alespoň jeden z těchto tří kroužků. Přitom 6 dětí navštěvuje všechny tři kroužky, 10 dětí navštěvuje právě dva kroužky a ostatní děti jediný kroužek. Florbal navštěvuje 25 dětí, volejbal 13 dětí a házenou 15 dětí.

max. 4 body
5.  Určete:
5.1 

Kolik dětí sportovního oddílu navštěvuje pouze jeden kroužek?

5.2 

Kolik dětí je celkem ve sportovním oddíle?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 6

Dědeček odměnil své tři vnuky za pomoc na zahradě, peníze na odměnu si dal do obálky. Arnošt dostal polovinu této částky. Bedřich dostal 600 Kč. A nejmladší Cecil dostal zbytek připravené částky, což bylo čtyřikrát méně korun než dostal Arnošt.

max. 3 body
6. 

Řešte na základě výchozího textu: 

6.1 

Kolik korun měl dědeček připraveno v obálce na odměny?

6.2 

Kolikrát více korun dostal Bedřich než Cecil?

max. 6 bodů
7. 

Rozhodněte o každé z následujících tvrzení (7.1–8.3), zda je pravdivé (A), či nikoliv (N).

7.1 Čtverec má všechny strany stejně dlouhé. 

7.2 Rovnoramenný trojúhelník má všechny tři strany stejně dlouhé.

7.3 Dvě různoběžky mají jeden společný bod.

7.4 Dvě rovnoběžky mají společné 2 body. 

7.5 Každý obdélník má dvě dvojice rovnoběžných stran. 

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 8

Na obrázku je šestiúhelník ABCDEF ve čtvercové síti, kde délka jedné strany čtverce je 1 cm.



max. 4 body
8. 

Rozhodněte o každé z následujících tvrzení (8.1–8.3), zda je pravdivé (A), či nikoliv (N).

8.1 Obsah šestiúhelníku je větší než obsah zbylých částí.

8.2 Obsah šestiúhelníku je větší než 30 cm2.

8.3 Obsah zbylých částí je větší jak 10 cm2

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 9–10

Maminka koupila Matějovi tři různé knihy. První kniha stála 369 Kč. Druhá kniha byla o třetinu levnější než první. Cena třetí knihy stála pětinu celkové ceny první a druhé knihy dohromady.

2 body
9. 

O kolik korun byla třetí kniha levnější než druhá?

2 body
10. 

Kolik by maminku stál nákup, kdyby dostala na druhou knihu slevu, protože je Matěj v Klubu čtenářů? Druhá kniha by tak stála pouze polovinu ceny.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 11–12

Stavebnice obsahuje samé stejné dílky. Každý dílek má tvar krychle se stranou 3 cm.

2 body
11. 

Kolik dílků stavebnice je třeba ke složení kvádru s rozměry 9 cm, 15 cm a 18 cm?

2 body
12. 

Kolik dílků stavebnice je třeba ke složení nejmenšího kvádru, který bude mít strany různých rozměrů?

VÝCHOZÍ TEXT A GRAF K ÚLOZE 13

Graf udává, kolik kilogramů odpadu vytřídily tři páté třídy na Základní škole Jana Husa v Podbořanech.


max. 5 bodů
13. 

Do každé neúplné věty (13.1–13.3) doplňte na vynechané místo (……………………..) chybějící část A–F tak, aby vzniklo pravdivé tvrzení. 

A) o šestinu

B) o pětinu

C) o čtvrtinu

D) o třetinu

E) o polovinu

F) dvakrát

13.1 5. B vytřídila …………………….. více kg plastů než 5. A. 

13.2 5. B vytřídila ……………………. méně kg plechovek než 5. C.

13.3 5. B a 5. C dohromady vytřídily ……………………. více kg papíru než 5. A.

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZKY K ÚLOZE 14

Ze stejně velkých bílých a šedých čtverečků skládáme obrazce tvaru obdélníku. Základní obrazec je tvořen dvěma řadami a jedním sloupcem bílých čtverečků. 


Každý základní obrazec rozšiřujeme tak, že k němu přidáme střídavě šedé a bílé čtverečky tak, že přidáváme vždy sloupec vpravo a řádek nahoru.



max. 3 body
14.       
14.1 

Jaký je nejmenší počet řádků, který může mít obrazec, aby v prvním sloupci bylo 21 bílých čtverečků? 

14.2 

Kolik šedých čtverečků bude mít obrazec, který bude mít 10 řádků?

max. 1 bod
15.       
15.1 

Určete rozdíl v počtu bílých a šedých čtverečků u šestého obrazce v řadě.

Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

15

Celkem bodů

50

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15