JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 1–5
Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.)
Personifikace se vyskytuje v obou podtržených verších.
Personifikace se vyskytuje pouze v prvním podtrženém verši, ve druhé sloce.
Personifikace se vyskytuje pouze ve druhém podtrženém verši, v páté sloce.
Personifikace se nevyskytuje ani v jednom podtrženém verši.
Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?
V první části textu se píše o místu v přírodě.
Ve třetí části textu se píše o různých světech okolo nás.
Ve čtvrté části textu se píše o chrámu lásky.
V páté části textu se píše o smrti milenců.
Které z následujících tvrzení o výrazech tučně vyznačených v TEXTU 1 je pravdivé?
Výraz háj je v textu užit ve významu les.
Výraz vroucí je v textu užit ve významu vařící.
Výraz hladké je v textu užit ve významu jemnosti něčeho.
Výraz jasná je v textu užit ve významu srozumitelnosti.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
4.1 V první a třetí sloce se nerýmuje první a čtvrtý verš.
4.2 V první a třetí sloce se rýmují první a čtvrtý verš.
4.3 Ve všech slokách se rýmuje první a čtvrtý verš.
4.4 Nerýmují se zde žádné verše.
Doplňte podle zadání.
(Současné slovo znamená slovo používané v dnešní době, nikoli zastaralé. Slova vzdech a slunce pocházejí z TEXTU 1, správná odpověď se v TEXTU 1 nevyskytuje.)
Napište současné spisovné sloveso, které je v infinitivu dvouslabičné a je příbuzné se slovem VZDECH.
Napište současné spisovné přídavné jméno, které je v 1. pádě čísla množného tříslabičné, je příbuzné se slovem SLUNCE a skloňuje se podle vzoru MLADÝ.
Které z následujících souvětí je zapsáno pravopisně správně?
S novými spolužáky, kteří přišli do naší třídy, jsme se ihned skamarádili.
S novými spolužáky, kteří přišly do naší třídy, jsme se ihned zkamarádili.
S novými spolužáky, kteří přišli do naší třídy, jsme se ihned zkamarádili.
S novými spolužáky, kteří přišly do naší třídy, jsme se ihned skamarádili.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 7–12
TEXT 1
(1) Švédsko leží na Skandinávském poloostrově na severu Evropy a hraničí s Norskem, na severovýchodě s Finskem. Na jihu je spojeno unikátním mostem (tunelem) s Dánskem. Spojem obou pevnin je tunel, který přináší možnost rychlejšího cestování do Dánska a dál do Evropy. Švédsko je třetí největší zemí Evropské unie a se svojí rozlohou necelých 450 tis. km2 a celkovým počtem obyvatel okolo 10 milionů patří mezi země s velmi nízkou hustotou osídlení. Do Švédska lze vycestovat jen s občanským průkazem.
(2) Většina obyvatel žije v jižní části státu a v městských oblastech. Největším a hlavním městem je Stockholm, který se rozkládá na 14 ostrovech u ústí jezera Mälaren. Žití u jezer je pro obyvatele velkou výhodou, zejména kvůli rybolovu. Dalšími největšími městy jsou Göteborg a Malmö. Ve městech žije celkem na 85 % obyvatel Švédska.
(3) Švédsko omývá po celém západním pobřeží Baltské moře a na jihozápadě Severní moře. Tento stát nabitý krásnou nedotčenou přírodou má několik národních parků a jezer a ochrana přírody je zde důležitým bodem pro všechny obyvatele. Ke švédské pevnině patří množství ostrovů a ostrůvků, z nichž největší jsou Gotland a Öland.
Životní úroveň patří k jedněm z nejvyšších na světě a Švédsko je velmi oblíbenou zemí migrantů.
Při západní hranici se rozkládá Skandinávské pohoří, které vytváří hranici s Norskem. Tam leží nejvyšší švédská hora, Kebnekaise, jejíž vrchol se nachází v nadmořské výšce zhruba 2 097 m n. m.
(www.appiatravel.cz, upraveno)
TEXT 2
Verbální substantivum, je takové podstatné jméno, vzniklo z určitého tvaru slovesa a nyní plní funkci podstatného jména. Př.: Žáci mají první hodinu čtení. (podstatné jméno) x Žáci budou první hodinu číst. (sloveso)
Které z následujících tvrzení nelze na základě informací obsažených v TEXTU 1 považovat za jednoznačný fakt?
Mezi velká města Švédska patří například Göteborg či Malmö.
Nejvyšší hora je Kebnekaise, která se nachází v nadmořské výšce 2 111 m.
Kolem švédské pevniny se nachází ostrovy a ostrůvky, jako například Gotland.
Přírodní hranici s Norskem vytváří Skandinávské pohoří.
Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se vyskytuje sloveso dokonavé?
Skandinávské pohoří, které vytváří hranici
Švédsko omývá po celém západním
lze vycestovat jen s občanským průkazem
životní úroveň patří k jedněm z největších
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
9.1 Švédsko je severní stát Evropy a zároveň největší stát Evropské unie.
9.2 Švédsko patří mezi státy, které si migranti vybírají jako svůj dočasný domov.
9.3 Ve Švédsku většina obyvatel žije ve městech na jihu země.
9.4 Švédsko je součástí Skandinávského poloostrova.
Vypište z první části TEXTU 1 dvě verbální substantiva.
Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2. Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu. Vlastní jména (např. Göteborg) nejsou správným řešením.
První slovo:
Druhé slovo:
Kterou z následujících dvojic slov nelze v kontextu TEXTU 1 považovat za antonyma?
leží – neleží
přináší – odnáší
je – není
vytváří – nevytváří
Ve které z následujících možností jsou významové vztahy mezi slovy nejpodobnější vztahům v trojici slov Švédsko – stát – Dánsko?
(Slova Švédsko, stát a Dánsko pocházejí z TEXTU 1. Slova ve správném řešení musí být uvedena v pořadí odpovídajícím zadané trojici.)
zájmeno – příslovce – přivlastňovací
určité – neurčité – sloveso
literatura – gramatika – tvarosloví
savec – živočich – plaz
Ve které z následujících možností je správně zapsána interpunkce?
Chtěli letět na dovolenou, svých snů ale neměli na to dostatek peněz.
Žáci měli psát opakovací test, paní učitelka na něj, ale zapomněla.
Když se náhle zatáhlo, museli jsme, i když neradi, jít rychle domů.
Pobyt na Kubě se jim protáhl, protože cestovní kancelář, měla organizační problémy.
Na každé vynechané místo (*****) v českých ustálených slovních spojeních doplňte příslušné slovo.
První vynechané slovo:
Druhé vynechané slovo:
Na chodbě si povídaly dvě spolužačky o jedné dívce z jiné třídy. Nemluvily o ní zrovna hezky. Ihned po tom, co jedna z nich domluvila, kolem nich prošla zmiňovaná dívka. Zkrátka my o ***** a vlk za *****.
Přiřaďte k jednotlivým větám (15.1–15.3) odpovídající tvrzení (A–E). (Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Věta obsahuje jedno příslovečné určení, a to místa.
B) Věta obsahuje jedno příslovečné určení, a to času.
C) Věta obsahuje celkem dvě příslovečná určení, a to jak místa, tak času.
D) Věta obsahuje celkem dvě příslovečná určení: obě jsou času.
E) Věta obsahuje celkem dvě příslovečná určení: obě jsou místa.
15.1 Z Německa míří směrem na naše území silný vítr.
15.2 Kamarádi měli přijít včas do kavárny na rohu náměstí.
15.3 Rozbitý plot jsem opravil již včera.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16
České hokejistky vyhráli v závěrečném zápase na Německém poháru v Landshutu nad domácím týmem vysoko 8:0 a ovládly turnaj bez ztráty bodu. Po dvouch gólech vstřelily Noemi Neubauerová a Denisa Křížová. V brance neinkasovaly Klára Peslarová ani Viktorie Švejdová, která nastoupila od třetí třetiny.
Svěřenkyně trenérky Carly MacLeodové vyhrály už poosmé za sebou a ovládly i druhý turnaj v sezoně po srpnovém triumfu ve Vieromäki. Vynaložily velké ůsilí. Tam hrály dvakrát s domácím finskem i Švédskem. Skóre sobotního utkání s domácím Německem otevřela po šesti minutách v přesilové hře Neubauerová a za 75 sekund zvýšila střelou z pozice mezi kruhy Sára Čajanová.
(www.idnes.cz, upraveno)
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
(Slova Landshut, Vieromäki a vlastní jména osob jsou zapsána pravopisně správně.)
Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu. Doporučení: Opravte pouze ta slova, u kterých jste si jisti, že jsou ve výchozím textu zapsána s pravopisnou chybou.
První správně zapsané slovo:
Druhé správně zapsané slovo:
Třetí správně zapsané slovo:
Čtvrté správně zapsané slovo:
Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) Byl jsem přesvědčen vším tím, co jsem právě slyšel? Nepodlehl jsem převaze profesora Liddenbrocka? Měl jsem brát vážně jeho rozhodnutí sestoupit do zemského nitra?
B) Vyšel jsem ze strýcovy pracovny jako omámený, a protože v hamburských ulicích nebylo pro mne dost vzduchu, vydal jsem se na břeh Labe k parnímu přívozu, který spojuje město s hamburským nádražím.
C) Ano, v této chvíli mi nechyběla odvaha k balení zavazadel. A přece musím doznat, že po hodině mé vzrušení opadlo, nervy se mi uklidnily a já jsem z hlubokých zemských propastí vystoupil zas na povrch.
D) Přesto jsem cítil, že jsem přesvědčen, ač mé nadšení už počalo vyprchávat. Byl bych však chtěl odjet hned a neztrácet úvahami čas.
E) Měl jsem souhlasit s nesmyslnými úvahami šílence? Nebo to snad byly vědecké důvody velkého génia? Ostatně kde končí pravda a začíná omyl? Zmítal jsem se mezi tisíci protichůdnými domněnkami, neschopen upnout se na některou z nich.
F) To je směšné, pomyslil jsem si. Nemá to vůbec smysl. Rozumnému chlapci nelze přece dát takový návrh vážně. Nic z toho neexistuje. Špatně jsem spal a měl jsem zlé sny.
(Cesta do středu Země, J. Verne)
17.1
17.2
17.3
17.4
17.5
17.6
Vypište z každé z následujících vět (18.1–18.2) základní skladební dvojici. (Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)
Mamince se v její nové kuchyni neustále něco ztrácí.
Malovat můj pokoj mě velmi bavilo.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 19–24
(1) Helga byla unavená. Všechno to balení, obstarávání na poslední chvíli, ale především všechny ty ustavičné zápasy s Šarlotou ji bez nadsázky vyčerpaly. Šarlota například trvala na tom, že si zapakuje kufr sama; ZABALILA si už v úterý, ačkoli se odjíždělo až v pátek – a vítězoslavně to Helze zatelefonovala. Nazítří Helga Šarlotu v jejím vršovickém bytě pro jistotu navštívila: její kufr, jak se právem obávala, obsahoval naprosto nepochopitelné věci.
Postupně z něj musela vyházet divadelní kukátko, nefunkční venkovní teploměr, prastaré taneční rukavičky, perletí vykládanou šachovnici, sadu šachových figurek ze slonoviny a tři velké zavařovací SKLENICE se šroubovacím uzávěrem.
„K čemu si, děvenko, vezeš ty sklenice?“ DOTAZOVALA SE Šarloty s nadlidským sebeovládáním. „Ty jsou na mušle,“ vysvětlila jí Šarlota. Helga vzdychla. „Myslím,“ řekla trpělivě, „že nám na mušle bohatě stačí jedna.“
(2) Když ale vzápětí objevila v krabici od cukru potápěčské brýle, jejichž guma byla navíc ve stavu naprosté zpuchřelosti, nevydržela to. „Šarloto, miláčku,“ zvolala, „opravdu si myslíš, že budeš potřebovat na dovolené potápěčské brýle?!“ „Nebudu?“ pravila Šarlota plaše.
„Já nevím.“ „A k čemu?!“ zaječela Helga nepříčetně. Někdy ztrácela sebekontrolu a potom ji to skoro pokaždé mrzelo. Jenomže Šarlotina roztržitost – a to se vyjadřovala velice mírně – ji zkrátka nepříčetně rozčilovala. Ještě loni Šarlota přece taková nebyla! Začalo to až letos. Nejdříve jako by vůbec nebrala na VĚDOMÍ, že jedou – tak jako každý rok – v létě k moři.
(M. Viewegh, Účastníci zájezdu, upraveno)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
19.1 Helgu přípravy na cestu velmi zmohly.
19.2 Šarlota si s sebou na dovolenou sbalila plno zbytečností.
19.3 Šarlota si s sebou sbalila právě dvě sklenice na mušle.
19.4 Šarlota a Helga jezdí každý rok k moři.
Vypište z druhé části výchozího textu tři příslovečná určení místa.
Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu.
První příslovečné určení
Druhé příslovečné určení
Třetí příslovečné určení
Která z následujících možností odpovídá stavbě souvětí podtrženého ve výchozím textu?
Stavbou souvětí je v této úloze myšleno pořadí vět v souvětí (VH = věta hlavní; VV = věta vedlejší) a v případě VV určení druhu této věty.
VV podmětná – VV příslovečná časová – VH
VH – VV přívlastková – VV přísudková
VV příslovečná časová – VV přívlastková – VH
VH – VV předmětná – VV přívlastková
Tvrzení: Pokud první slovo z dvojice nahradíme ve výchozím textu druhým slovem z dvojice, význam textu bude zachován a text bude gramaticky správný.
Pro kterou z následujících dvojic slov toto tvrzení platí?
(První slovo z každé dvojice je ve výchozím textu zapsáno velkými písmeny.)
dotazovala se – zeptala se
zabalila – zavinula
sklenice – kalíšek
vědomí – bezvědomí
Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z první části výchozího textu?
Helga navštívila Šarlotu hned druhý den, aby se přesvědčila, jestli si zabalila vše, co bylo potřeba.
Helga navštívila Šarlotu hned druhý den ráno kvůli tomu, že si nebyla jistá, jestli si zabalila dostatek věcí.
Helga navštívila Šarlotu hned druhý den, protože se velmi obávala, že její kufr bude plný nepotřebných věcí.
Helga navštívila Šarlotu hned druhý den, aby jí zabalila věci.
Které z následujících tvrzení o dvou podstatných jménech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
Obě tato podstatná jména jsou ve výchozím textu pomnožná
Obě tato podstatná jména jsou ve výchozím textu hromadná.
Podstatné jméno sklenice je ve výchozím textu pomnožné.
Podstatné jméno brýle je ve výchozím textu pomnožné.
Rozhodněte o každém z následujících souvětí, zda je zapsáno pravopisně správně (A), nebo ne (N).
25.1 I přes to, že jsem se o zchůzce dověděl na poslední chvíli, jsem dorazil.
25.2 Ze starého vykotlaného dubu najednou vyletěl malý vír, kterého jsme se všichni lekli.
25.3 Mezi nejznámnější spisovatele 19.století řadíme Karla Hynka Máchu, který děj svého Máje zasadil do přírody máchova jezera.
25.4 Každé ráno se v koupelně zhlédnu v zrcadle, abych si byl jistý, že takto můžu mezi lidi.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26–29
(1) Například na Blatném vrchu u Modravy na Klatovsku je 29 centimetrů sněhu. Na dalším šumavském vrcholu Velký Javor, který se nachází v Německu, ale je jen pár kilometrů od Železné Rudy, leží 25 centimetrů. Na Plechém u Nové Pece na Prachaticku ***** dnes meteorologové 20 centimetrů a na Sněžce v Krkonoších 21 centimetrů.
(2) „Sníh však dlouho nevydrží ani ve vyšších polohách. V pondělí se oteplí, a navíc očekáváme srážky, které budou až do hranice 1 600 metrů nad mořem jen dešťové,“ řekla Augustinová. Dodala, že podobný střídavý charakter počasí bude zřejmě platit i v následujících týdnech. „Nelze očekávat, že by sníh z listopadu vydržel i na hřebenech hor až do jara. Zimy teď zřejmě budou takové, že na horách během sezony desetkrát nasněží a desetkrát roztaje,“ řekla Augustinová.
(www.novinky.cz, upraveno)
Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z výchozího textu?
Na Blatném vrchu napadlo více sněhu než na Plechém, a to o 5 cm.
Na Blatném vrchu napadlo více sněhu než na Plechém, a to o 9 cm.
Na Blatném vrchu napadlo méně sněhu než na Plechém, a to o 5 cm.
Na Blatném vrchu napadlo méně sněhu než na Plechém, a to o 9 cm.
Které z následujících tvrzení o úseku podtrženém ve výchozím textu je pravdivé?
V úseku výchozího textu se vyskytuje přímá i nepřímá řeč.
V úseku výchozího textu se vyskytuje pouze přímá řeč.
V úseku výchozího textu se vyskytuje pouze nepřímá řeč.
V úseku výchozího textu se nevyskytuje ani přímá, ani nepřímá řeč.
Které z následujících slov není správně rozděleno na předponovou část, kořen a příponovou část?
(Příklad správného rozdělení slova na předponovou část, kořen a příponovou část: pra-les-ní.)
vy-drž-el
na-měř-ili
na-sněž-í
ro-ztaj-e
Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu? (Po doplnění výrazu musí být výchozí text gramaticky správný.)
naměřili
namněřili
naměřily
namněřily
Přiřaďte k jednotlivým slohovým útvarům (30.1–30.4) úryvek (A–F), který nejvýrazněji vykazuje znaky příslušného útvaru.
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Kytovci patří mezi živočichy z třídy savců a řádu sudokopytníků. Jejich tělo bylo plně adaptováno k životu ve vodě. V současné době do tohoto řádu patří největší žijící živočichové na světě. K efektivnímu životu ve vodním prostředí byla pro kytovce důležitá úplná přeměna předních končetin na ploutve a zakrnění zadních končetin uvnitř těla.
B) K přípravě této snídaně budeme potřebovat několik surovin. Jsou to tři vejce, párek, toastový chléb, pět plátků slaniny. K dochucení budeme potřebovat také sůl, pepř, máslo a kečup či hořčici. Nejprve nalijeme vodu do hrnce a vložíme do něj párek.
C) Vcházím do hlubokého lesa, který mě překvapil svým tajemným tichem, z kterého jsem nejistý. Sluneční paprsky prosvítaly korunami stromů a zdálo se, že bude opravdu krásný den, přímo stvořený na procházku po lese. Kolem mě bylo naprosté ticho, ale v dálce byl slyšet ťukot datla.
D) Ubytování celkem pěkné. Za celý týden nebylo uklizeno. V jídelně strašný chaos, nebylo si kde sednout. Jídlo katastrofa. K moři velice špatný přístup. Jak bylo slibováno, že je možnost dopravit na pláž, tak se nic takového nekonalo. V bazénu žádná mořská voda, jak se publikovalo
E) Tímto Vás žádám o zaslání veškerých podkladů, které jsou potřeba k projednání Vaší záležitosti. V případě, že nezašlete podklady do konce listopadu 2023, budeme nuceni učinit další kroky.
F) Soňa je mladá a krásná dívka s hnědýma očima zářící nevinností. Dlouhé blonďaté vlasy jí spadají až pod ramena, nosí je však zapletené v rozcuchaném copánku. Obléká se do vybledlých zelených šatů a ramena jí objímá šál buď červené, nebo béžové barvy.
30.1 recenze
30.2 výklad
30.3 charakteristika
30.4 popis pracovního postupu
Počet otázek
30
Celkem bodů
50
Minimální počet
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.