JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 1–4
TEXT 1
(1) Již jedenáctá odbila,
a lampa ještě svítila,
a lampa ještě hořela,
co nad klekadlem visela.
(2) Na stěně nízké světničky
byl obraz boží rodičky,
rodičky boží s děťátkem,
tak jako růže s poupátkem.
(3) A před tou mocnou světicí
viděti pannu klečící:
klečela, líce skloněné,
ruce na prsa složené;
slzy jí z oka padaly,
želem se ňadra zdvihaly.
A když slzička upadla,
v ty bílá ňadra zapadla.
(4) „Žel bohu! kde můj tatíček?
Již na něm roste trávníček!
Žel bohu! kde má matička?
Tam leží — podle tatíčka!
Sestra do roka nežila,
bratra mi koule zabila.
(K. J. Erben, Kytice: Svatební košile, upraveno)
TEXT 2
Opakování stejného slova či několika slov na konci veršů nebo vět, které jdou za sebou, se nazývá epifora. (Př.: Polož si ty vlasy, na polštář ty vlasy.)
Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.
Epifora se vyskytuje v první sloce a zároveň ve čtvrté sloce.
Epifora se nevyskytuje ve čtvrté sloce, ale vyskytuje se ve druhé sloce.
Epifora se vyskytuje v první sloce a nevyskytuje se v žádné další sloce.
Epifora se nevyskytuje ani v jedné sloce.
Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?
V první sloce se píše o tom, jak ubíhá čas ve dne.
Ve druhé sloce se píše o citech matky k dítěti.
Ve třetí sloce popisuje autor ženu, kterou viděl klečet před obrazem.
Ve čtvrté sloce se píše o tom, jak je smrt nespravedlivá.
Které z následujících tvrzení o slovech tučně vyznačených v TEXTU 1 je pravdivé?
Slovo odbila je zde použito ve významu ledabyle provést.
Slovo růže je zde použito ve významu květiny.
Slovo oka je zde použito ve významu pytlácké nástrahy.
Slovo koule je zde použito ve významu geometrického tělesa.
Které z následujících tvrzení o tomto úseku je pravdivé?
Úsek TEXTU 1:
Žel bohu! kde můj tatíček?
Tento úsek obsahuje dva osmislabičné verše a je zde uplatněn eufemismus.
Tento úsek obsahuje dva osmislabičné verše a není zde uplatněn eufemismus.
Tento úsek neobsahuje dva osmislabičné verše a je zde uplatněn eufemismus.
Tento úsek neobsahuje dva osmislabičné verše a není zde uplatněn eufemismus.
Ve které z následujících možností není správně zapsána interpunkce?
Před cvičením není dobré, aby se člověk najedl, protože pak se mu může udělat špatně.
Po skončení filmového představení v kině jsme vyrazili, rovnou domů.
Když jsme se stěhovali, museli jsme všechny dekorace dát do velkých krabic.
V zoologické zahradě jsme se dlouze zastavili u lvů, opic, slonů a žiraf.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 6
I přesto, že mám ve škole nejraději matematiku, je mi občas něco nejasné, a proto potřebuji pomoc od paní učitelky, která mi vždy dokáže danou látku nejlépe vysvětlit.
Které z následujících tvrzení o třech slovech podtržených ve výchozím textu je pravdivé?
Všechna podtržená slova obsahují předponu nej-.
Pouze slova nejraději a nejasné obsahují předponu nej-.
Pouze slova nejraději a nejlépe obsahují předponu nej-.
Pouze slova nejasné a nejlépe obsahují předponu nej-.
Vypište z každé z následujících vět (7.1 a 7.2) základní skladební dvojici.
Všichni se museli schovat před hrozícím nebezpečím.
O víkendu pravděpodobně pojedeme na dobrodružný výlet.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 8–13
(1) Potulní herci a kejklíři byli často terčem posměchu a nenávisti. Pravděpodobně se komediantům ve středověku říkalo různými způsoby, např.: žertéři, žakéři, igricové nebo třeba histrioni. Jedno však měli komedianti společné. Kromě hraní scének se věnovali i zpěvu a tanci, akrobatickým kouskům nebo vypravěčství. A rozhodně neměli na růžích ustláno. Museli žít na okraji společnosti , která je považovala za vyvrhele a nezřídka i rouhače. Vděčili za to hlavně církvi, která divadlo považovala za pohanský zvyk a měla strach, že nezávaznost herců ohrožuje křesťanskou duši. I proto komedianti málokdy zůstávali na jednom místě.
(2) O něco lépe na tom byli herci a kejklíři, které si vydržovali ***** šlechtici a panovníci u svého dvora. Pán je živil i šatil, oni jej bavili při hostinách. Kromě toho existovalo ve středověku ještě církevní divadlo, které hráli v XXXXX přímo duchovní.
(Filip Appl, časopis Časostroj, upraveno)
Doplněk je rozvíjející větný člen. Rozvíjí sloveso (přísudek) a zároveň podstatné jméno (podmět nebo předmět). Př.: Koně leželi vyčerpaní.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
8.1 Středověcí herci byli vždy všem pro smích.
8.2 Církev ve středověku považovala komedianty za vyvrhele.
8.3 Církev se obávala, že komedianti a kejklíři mohou ohrozit duši křesťana.
8.4 Herci se dělili na ty, kteří hrají a kteří zpívají.
Doplňte podle zadání:
(Po doplnění náležitých tvarů slov musí být výchozí text gramaticky správný.)
Napište náležitý spisovný tvar slova bohatý, který patří na první vynechané místo (*****) v TEXTU 1.
Napište náležitý spisovný tvar čísla množného slova kostel, který patří na druhé vynechané místo (XXXXX) v TEXTU 1.
Které z následujících tvrzení o dvou úsecích podtržených v TEXTU 1 je pravdivé?
Doplněk se vyskytuje v obou těchto úsecích.
Doplněk se vyskytuje pouze v prvním úseku
Doplněk se nevyskytuje v žádném z těchto úseků.
Doplněk se nevyskytuje v prvním úseku, ale vyskytuje se ve druhém úseku.
Informace, že středověcí herci a kejklíři žili na okraji společnosti, je v textu podávána jako domněnka.
Informace, že herce a kejklíře živil jejich pán (panovník nebo bohatý šlechtic), je v textu podávána jako fakt.
Informace, že středověcí komedianti vděčili církvi za to, že je společnost brala jako vyvrhele, je v textu podávána jako domněnka.
Informace o tom, že se ve středověku komedianti nazývali různými názvy, je podávaná jako fakt.
Kterou z následujících dvojic slov nelze v kontextu TEXTU 1 považovat za synonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z TEXTU 1 a je v něm vyznačeno tučně.)
posměchu – výsměchu
vypravěčství – vypravování
vyvrhel – vyděděnec
společnosti – skupiny
Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se vyskytuje modální sloveso?
Museli žít na okraji společnosti
I proto komedianti málokdy zůstávali na jednom místě.
se věnovali i zpěvu a tanci, akrobatickým kouskům nebo vypravěčství
lépe na tom byli herci a kejklíři
Rozhodněte o každém z následujících souvětí, zda je zapsáno pravopisně správně (A), nebo ne (N).
14.1 Na stole v obýváku ležely strýčkovy brýle, které si tu zapomněl.
14.2 Musela jsem jít na návštěvu ke strýčkovy, jelikož byl nemocný a potřeboval pomoc.
14.3 Sešit z matematiky je potřeba odnést Tomášovy domů, jelikož je nemocný.
14.4 Při hodině českého jazyka jsme četli Hrabalovy povídky, které nás zaujaly.
Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) „Vy také,“ odpověděl Frodo, ale v skrytu si pomyslil, že Gandalf vypadá zestárlý a unavený starostmi. Lačnil po novinkách o něm i o celém širém světě a za chvilku byli zabráni do hovoru.
B) Povídali si hluboko do noci. Ráno po pozdní snídani seděl čaroděj s Frodem u otevřeného okna pracovny. V krbu šlehal jasný oheň, ale slunce hřálo a vál jižní vítr.
C) Frodo přivítal starého přítele s překvapením a velikou radostí. Dívali se upřeně jeden na druhého. „Tak co?“ promluvil Gandalf. „Vypadáš pořád stejně, Frodo.“
D) Všechno vypadalo svěže a mladá jarní zeleň se třpytila na lukách i na větvích stromů. Gandalf myslel na jaro před téměř sedmdesáti roky, kdy Bilbo vyběhl z domu bez kapesníku.
E) Kouřil právě mlčky, protože Frodo seděl tiše v hlubokém zadumání. V ranním světle cítil temný stín novin, které Gandalf přinesl.
F) Měl dnes vlasy možná bělejší než tehdy, vousy i obočí delší a tvář zbrázděnou starostmi a moudrostí. Oči však měl pořád stejně jasné a kouřil a vyfukoval kroužky dýmu se stejnou vervou a rozkoší.
15.1.
15.2.
15.3.
15.4.
15.5.
15.6.
Na každé vynechané místo (*****) v českých ustálených slovních spojeních doplňte příslušné podstatné jméno v náležitém tvaru.
Už na základní škole byl Honza velmi zručný. Není proto divu, že vystudoval obor truhlář, díky kterému se hodně naučil a zdokonalil se v oboru. Zkrátka cvik dělá ******.
Vždy, když jde Anička s maminkou do krámu a má hlad, koupí plno zbytečností, ze kterých doma uvaří něco nového a dobrého. U Aničky rozhodně platí, že hlad je nejlepší *****.
Přiřaďte k jednotlivým souvětím (17.1–17.3) odpovídající tvrzení (A–E). (Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) V první větě souvětí není žádná číslovka, v druhé větě souvětí je jedna číslovka.
B) V první větě souvětí jsou dvě číslovky, v druhé větě souvětí je pouze jedna číslovka.
C) V první větě souvětí jsou dvě číslovky, v druhé větě souvětí jsou také dvě číslovky.
D) V první větě souvětí je pouze jedna číslovka, v druhé větě souvětí není žádná číslovka.
E) V první větě souvětí není žádná číslovka, v druhé větě souvětí jsou dvě číslovky.
17.1 Když pečeme moučník, přidáváme do těsta i sůl a pouze pár lžic cukru.
17.2 Tuhle knihu už párkrát četla, protože ji vždy velmi zaujala.
17.3 Za sedmero horami a několika řekami se nacházela chaloupka, ve které žila jedna zlá jezinka.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18
Českoslovenští vojáci se za druhé světové války účastnily řady významných střetů, patřili mezi hrstku, která za bitvy o Británii odrazila útoky Luftwaffe, i mezi tobrucké krysy bránicí obležený přístav. Největššího úspěchu však dosáhli před osmdesáti lety při osvobozování Kyjeva. Československá samostatná brigáda se dostala jako první jednotka nejen do centra Kyjeva, ale při obchvatu přes něj i k břehu Dněpru, takže byli zbylí němci obklíčeni.
(A. Švamberk, www.novinky.cz, upraveno)
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně. Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.
Doporučení: Opravte pouze ta slova, u kterých jste si jisti, že jsou v textu zapsána s pravopisnou chybou. Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 19–24
(1) Konec prvního únorového týdne byl poznamenaný tím, že tu s námi byla Gwennie naposledy, protože celá její rodina se stěhovala přes celou zemi do Washingtonu. Opravdu mě mrzelo, že se musíme s Gwennie rozloučit. Měla sice typické VLASTNOSTI a rysy chování, které by odradily kdekoho, ale já jsem si ji oblíbila. Byla to živá postavička, jejíž svérázné komentáře týkající se obyvatelstva a rozlohy cizích zemí často dodaly tolik potřebné odlehčení do náročného úkolu udržet chlapce pod kontrolou. Zároveň jsem však cítila úlevu, že odchází. Potřebovala chodit jinam než do naší třídy, ve které se vyskytovalo příliš mnoho rušivých elementů. My jsme Gwenniiným potřebám příliš nevyhovovali. V učivu byla daleko před ostatními dětmi, ale jinak potřebovala soustavnou individuální pozornost, aby si rozvíjela značně nevyvinuté sociální dovednosti, a my jsme na takovou péči prostě nebyli nastavení.
(2) Žádný z chlapců s ní neměl TRPĚLIVOST a z Gwennie se nevyklubala kamarádka a spolužačka pro Venus, jak jsem doufala. Nesnášela Jesseho prudké, hlučné tiky natolik, že život ve třídě byl pro ni nesmírně náročný. Takže jsem se s ní toho pátku rozloučila a popřála jí v nové škole hodně úspěchů.
(Torey L. Hayden, Tichá holka, upraveno)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
19.1 Gwennie se jen s částí rodiny stěhovala do Washingtonu.
19.2 Gwennie dokázala výuku svými komentáři o národnostech odlehčit.
19.3 Autorka doufala, že se Gwennie a Venus stanou kamarádkami.
19.4 Gwennie byla příliš aktivní žákyně, kterou proto nikdo neměl v oblibě.
Která z následujících možností odpovídá stavbě souvětí podtrženého ve výchozím textu?
Stavbou souvětí je v této úloze myšleno pořadí vět v souvětí (VH = věta hlavní; VV = věta vedlejší) a v případě VV určení druhu této věty.
VH – VV předmětná – VV přívlastková
VH – VV předmětná – VV příslovečná příčinná
VH – VV přívlastková – VV doplňková
VH – VV podmětná – VV příslovečná účelová
Které z následujících tvrzení o dvou slovech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
Obě tato slova jsou homonyma.
Pouze slovo učivu je homonymem.
Pouze slovo rysy je homonymem.
Žádné z těchto slov není homonymem.
Vypište z druhé části výchozího textu čtyři podstatná jména rodu ženského, která se skloňují podle vzoru žena. Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.
Slova zapište bezchybně ve stejném tvaru, ve kterém jsou užita v textu. Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu.
Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu ve dvojici slov vlastnosti – trpělivost, zapsaných ve výchozím textu velkými písmeny?
(Význam slov vlastnosti – trpělivost posuzujte v kontextu výchozího textu. Slova ve správném řešení musí být uvedena v pořadí odpovídajícím dvojici slov.)
literatura – gramatika
samohláska – souhláska
abeceda – slabika
slovní druhy – slovesa
Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se vyskytuje příslovečné určení času?
život ve třídě byl pro ni nesmírně náročný
chodit jinam než do naší třídy
konec prvního únorového týdne
Ke každé z následujících podúloh (25.1 a 25.2) napište současné spisovné slovo, které odpovídá zadání a zároveň není vlastním jménem.
(Současné slovo znamená slovo používané v dnešní době, nikoli zastaralé.)
Napište přídavné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného dvouslabičné, je příbuzné se slovem PÁRA a skloňuje se podle vzoru JARNÍ.
Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného jednoslabičné, je příbuzné se slovem LOUPIT a skloňuje se podle vzoru HRAD.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26–28
(1) Návštěvníci Národního muzea si ve východní dvoraně historické budovy mohou prohlédnout módní kolekci, již do sbírky muzea věnovala společnost Mattoni 1873. Jedná se o pět unikátních modelů, které vznikly při příležitosti letošního 150. výročí založení společnosti a odrážejí stěžejní hodnoty Mattoni spojené s ekologií a cirkularitou. Jde o první udržitelnou kolekci modelů od designéra ve sbírce Národního muzea. Výstavu slavnostně zahájila Pavlína Němcová (51).
(2) Ústředním modelem kolekce, která byla poprvé představena v rámci 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, jsou takzvané vodní šaty inspirované ikonickou reklamou s topmodelkou Hanou Soukupovou oděnou pouze do vody evokující šaty. Ty na festivalu poprvé vynesla na světlo světa topmodelka Pavlína Němcová a Mattoni model následně věnovala do aukce na podporu Klubu cystické fibrózy.
(www.tyden.cz, upraveno)
26.1 V Národním muzeu si mohou návštěvníci prohlédnout módní kolekci s názvem Mattoni 1873.
26.2 Na výstavě bylo k vidění celkem pět modelů, vyrobených u příležitosti 150. výročí.
26.3 Hlavní dominantou výstavy byly tzv. vodní šaty, které byly inspirovány Hanou Soukupovou.
26.4 Vodní šaty byly věnovány do aukce na podporu Klubu cystické fibrózy.
Kolik je v první části výchozího textu celkem vět jednoduchých?
jedna
dvě
tři
čtyři
Kterou z následujících dvojic slov nelze v kontextu výchozího textu považovat za antonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z výchozího textu a je v něm vyznačeno tučně.)
mohou – nemohou
unikátních – opakovaných
poprvé – naposledy
vynesla – nevynesla
Které z následujících souvětí je zapsáno pravopisně správně?
Správa prošla několika kontrolami, než ji bylo možné spřístupnit veřejnosti.
Zpráva prošla několika kontrolami, než ji bylo možné zpřístupnit veřejnosti.
Správa prošla několika kontrolami, než ji bylo možné zpřístupnit veřejnosti.
Zpráva prošla několika kontrolami, než ji bylo možné spřístupnit veřejnosti.
Přiřaďte k jednotlivým úryvkům (30.1–30.4) tvrzení (A–F), které danému úryvku nejlépe odpovídá.
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Jde o ukázku, kde jsou popsány jednotlivé kroky, které vedou k tomu, aby člověk po jejich splnění dosáhl požadovaného výsledku.
B) V ukázce se vyskytují slova citově zabarvená (lichotivá i hanlivá), která jsou spojená s popisem zážitku. Je zde použita hovorová čeština.
C) Jde o ukázku popisu či vysvětlení pracovní pozice. V ukázce jsou uvedené odborné názvy i nezpochybnitelná fakta.
D) Jde o ukázku, kde je popsán předmět, který je nabízen k prodeji. V ukázce se vyskytují výhody a nevýhody předmětu.
E) V ukázce jsou ustálené fráze a formulace (např.: v úvodu, oslovení, rozloučení apod.). Je zde použit spisovný jazyk a je zaměřen na stručnost, jasnost a fakta.
F) Jde o ukázku, ve které jsou použity jazykové prostředky typické pro vyprávění příběhu, zážitků či nějakého dojmu. V ukázce se nachází přímá i nepřímá řeč.
30.1 Troubu předehřejte na 220 °C. Kuřata řádně omyjte a osušte papírovou utěrkou. Vnitřek osolte a vložte do něj nakrájený citron, stroužky očištěného česneku, snítky čerstvého tymiánu a rozmarýnu. Kýty svažte kuchyňským provázkem.
30.2 Prodáme čtyřkolku, která je nová a nepoužitá. Výhodou je, že ještě je v plné pětileté záruce. Pracovní čtyřkolka CFMOTO, dlouhá verze pro lepší pohodlí, nízká cena potěší. Tažná koule, zásuvka, naviják, 4x4, přední uzávěrka a redukce do pomala. Čtyřkolka je lehce poškrábaná (lak), ale na funkčnost to nemá žádný vliv.
30.3 Nestranný úředník, jehož jmenuje vláda nebo významná finanční instituce, aby vyšetřoval stížnosti občanů či zákazníků. Myšlenka zřídit úřad ombudsmana se zrodila ve Skandinávii. Ve Švédsku byl první ombudsman jmenován v r. 1809, v Dánsku r. 1954.
30.4 Vážený pane řediteli, žádám o uvolnění z vyučování ve dnech 8. 12. – 21. 12. 2012 z důvodu lyžařského soustředění ve Špindlerově Mlýně. Za kladné vyřízení žádosti předem děkuji.
Počet otázek
30
Celkem bodů
50
Minimální počet
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.