VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 1–4

TEXT 1

(1) Malověrní

Čas kostižerný

jí jenom krásu dal

a z polí stenných křik iluminoval

kamenné texty portálů a zdí

Tak bude vždy

Malověrní

Tak bude vždy

Za vraty našich řek

zní tvrdá kopyta

za vraty našich řek

kopyty rozryta

je zem

a strašní jezdci Zjevení

mávají praporem

 

(2) Je lehké listí vavřínů

a těžký padlých stín

Já vím Já vím

Jenom ne strach Jen žádný strach

takovou fugu nezahrál sám Sebastian Bach

co my tu zahrajem

až přijde čas až přijde čas

Kůň bronzový kůň Václavův

se včera v noci třás

a kníže kopí potěžkal

Myslete na chorál

Malověrní

Myslete na chorál


(F. Halas, Torzo naděje)

TEXT 2

EPIZEUXIS – básnická figura, která je založena na opakování stejného slova nebo slovních spojení bezprostředně za sebou v jednom verši (Přišel čas. Přišel čas.).

EPITETON – básnický přívlastek. Zdůrazňuje určité vlastnosti osoby, předmětu nebo jevu nebo hodnotící a citový vztah autora / lyrického subjektu k nim (postříbřená voda, blankytná obloha).


1 bod
1. 

Odpovídá aspoň některé z uvedených tvrzení TEXTU 1? 

1. tvrzení: Autor vybízí ke strachu.

2. tvrzení: Kopyta narušila koryta řek.

max. 2 body
2. 

Určete mluvnické kategorie u následujících sloves (osobu, číslo, způsob, čas):

2.1 

myslete

2.2 

nezahrál

1 bod
3. 

Určete, které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé.

(Úlohu řešte na základě definice z TEXTU 2.)
1 bod
4. 

Ve kterém z těchto slovních spojení se vyskytuje epiteton? 

(Úlohu řešte na základě definice z TEXTU 2.)

1 bod
5. 

Která z těchto vět je napsaná pravopisně správně?

max. 3 body
6. 

Přiřaďte k jednotlivým situacím správné ustálené výrazy.  

A) Dává si do nosu.

B) Je v sedmém nebi.

C) Chodí kolem horké kaše. 

D) Hází ručník do ringu.

E) Dává někomu za uši.

6.1 Evě se splnil její největší sen, a to jít na koncert své oblíbené skupiny. 

6.2 Tomášovi se nepodařily první dva zápasy, teď hraje třetí a nesnaží se. 

6.3 Aneta snědla celý oběd a teď jí kousek borůvkového koláče.

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 7–11

TEXT 1

(1) Tureckým archeologům se zřejmě povedlo nalézt originál sochy múzy tance od slavného sochaře Filiskose. Informovalo o tom turecké ministerstvo kultury a cestovního ruchu. Velká figurální plastika je dost poničená, chybí jí obličej a ruce. Ani jedno odborníci v okolí místa nálezu neobjevili. Podobu 2 175 let staré sochy ale přesto do detailů znají, protože ji Římané později velice často kopírovali.

(2) Múza tance, Terpsichoré, je podle mytologie jednou z dcer boha Dia a bohyně paměti Mnémosyné. Umělci ji většinou vyobrazují v taneční póze a s lyrou v ruce. Původem rhodéský sochař Filiskos přitom neučinil výjimku.

(3) V jeho případě bychom ale spíš měli říct, že byl pro tento trend jednou z inspirací. Nejenže údajně ve 2. století před naším letopočtem vytvořil sochy všech devíti múz, ale jeho dílo pak sloužilo jako inspirace mnoha římských umělců. Paradoxní je, že jeho sochařské dílo z helénského období známe z historických pramenů, nikdo nikdy ale neobjevil žádný z originálů.dosud.

(www.zoom.iprima.cz/zajímavosti, upraveno)

TEXT 2

PŘÍSTAVEK – volně připojený shodný přívlastek, jehož základem je podstatné jméno. Jeho úkolem je zpřesnit, případně vysvětlit řídící větný člen. Je oddělován čárkou z obou stran. Př.: Praha, naše metropole, je jediným městem v České republice, kde se nachází metro.

max. 2 body
7. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N). 

7.1 Sochařské dílo sochaře Filiskose se řadí do helénistického období. 

7.2 To, že archeologové našli originál sochy múzy tance od sochaře Filiskose, je předkládáno jako fakt.

7.3 V Římě se nacházejí kopie zmiňované sochy. 

7.4 Objev sochy byl zcela nečekaný, protože o tom, že taková socha může existovat, nikdo nevěděl. 

1 bod
8. 

Najděte v druhé části TEXTU 1 přístavek a vypište ho.

(Úlohu řešte na základě definice z TEXTU 2.)

1 bod
9. 

Určete, které slovo v TEXTU 1 nemůže být synonymem.  

(Zmiňovaná slova jsou v TEXTU 1 vyznačena tučně.)

1 bod
10. 

Určete, z kolika vět se skládá podtržené souvětí v TEXTU 1.

(Odpověď zapište jako číslo.)

max. 4 body
11. 

V první části TEXTU 1 najděte 3 podstatná jména rodu středního. Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.

max. 2 body
12. 

Určete, zda jsou věty pravopisně správně (A), nebo ne (N). 

12.1 Naše škola je místem, kde se nejen učíme, ale také si vytváříme přátelství, a trávíme společný volný čas.

12.2 Milada chodí ráda na procházky, protože jsou pro ni úžasným prostředkem ke zklidnění mysli a ráda jezdí i na bruslích. 

12.3 Studium angličtiny, kterému se věnuji od 1. třídy, mi otevřelo dveře k poznání nových kultur. 

12.4 S bratrem rádi sledujeme v televizi olympijské hry a sníme o tom, že je jednou uvidíme naživo. 

max. 2 body
13. 

Ke každé z následujících podúloh (13.1 a 13.2) napište současné (tj. ne zastaralé) spisovné slovo, které odpovídá zadání a zároveň není vlastním jménem.

13.1 

Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě jednotného čísla dvouslabičné, je příbuzné se slovem ZEĎ, skloňuje se podle vzoru PÁN a neobsahuje předponu.

13.2 

Napište přídavné jméno, které je v 1. pádě jednotného čísla tříslabičné, je příbuzné se slovem STĚNA, skloňuje se podle vzoru MLADÝ a obsahuje předponu.

1 bod
14. 

Určete v následujícím textu základní skladební dvojici. 

I přes množství práce během svátků jsem si našel čas na nakupování dárků pro své blízké.

3 body
15. 

Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost. 

A) „Ale připomněl mi něco, co se mi dávno vytratilo z paměti. Víte, kdysi dávno, když jsem byl malé sele, zpívala mi moje matka a ostatní prasnice píseň, z níž znaly jen nápěv a první tři slova.“

B) „A nyní, soudruzi, vám povím, jaký jsem měl včera sen. Těžko jej popsat. Byl to sen o zemi, jak bude vypadat, až zmizí člověk.“

C) Starý Major si odkašlal a spustil. Jak řekl, jeho hlas byl hrubý, ale zpíval docela dobře a melodie byla strhující, něco mezi Clementine a La Cucuracha.

D) „Slova, která kdysi zvířata určitě zpívala, ale pak byla po generace zapomenuta. Tu píseň vám teď zazpívám, soudruzi.“

E) „Jsem starý a můj hlas je hrubý. Ale až se naučíte melodii, můžete si ji zpívat sami a lépe. Jmenuje se Zvířata Anglie.“

F) „V dětství jsem tu melodii uměl, později už jsem si na ni nedokázal vzpomenout. Ale včera se mi vrátila ve snu. A dokonce se mi vybavila i slova.“

(G. Orwell, Farma zvířat, upraveno)

15.1

15.2

15.3

15.4

15.5

15.6

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16

Na klavírní koncerty pořádané na ***** konzervatoři chodí stále více posluchačů. Mezi xxxxx jsou také studenti této školy.

max. 2 body
16.   
16.1 

Napište náležitý spisovný tvar přídavného jména, které je vytvořeno ze slova Praha, které patří na první vynechané místo (*****) ve výchozím textu.

16.2 

Napište náležitý spisovný tvar slova účinkující, který patří na druhé vynechané místo (xxxxx) ve výchozím textu.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17

Nejznámější českou auto-moto burzu veteránů pořádá v Chotusicích u Čáslavi tamní muzeum na ploše přibližně 70 000 metrů čtverečních. Pravidelně se jí účastní několik tisíc lidí nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Kromě nákupu dílů a historických vozů, můžete zajít i do již zmiňovaného muzea, ve kterém uvidíte další kousky, které jsou určené nejen k prohlížení, ale také k prodeji. Muzeum vytvořil ze své sbírky nadšenec Pavel Jeřábek, který veterány (auta i motocykly) sbírá už od svých 14 let.

(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

1 bod
17. 

Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text? 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18

S naší třídou jsme se vydali na výlet do Prahy. Vyrazili jsme v 5 hodin, tedy velmi brzy ráno. Cestou nám učitelé vyprávěli o historii města a zajímavých památkách, které jsme se chystali navštívit. Po příjezdu do Prahy jsme se vypravili na Staroměstské náměstí, kde davy lidí obdivovali krásu staroměstského orloje a okouzlující gotickou architekturu kostela Panny Marie před Týnem. Poté jsme zamířili ke Karlovu mostu, kde jsme se dozvěděli něco o jeho historii. Další zastávkou byl Pražský hrad, kde jsme si připoměli jeho význam pro Českou republiku. Den ve městě zkončil návratem do autobusu, kde jsme se o všem, co jsme viděli a zažili, vášnivě bavili. I přes únavu jsme byli plní dojmů z nádherného dne plného nových poznatků o historii, kultůře a památkách hlavního města České republiky.

max. 4 body
18. 

Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně. Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁCH 19–23

(1) „Povaha každého národa je více méně živým tajemstvím… Českou národní povahu jsme sami dlouho hledali jako nějaký rukopis založený v knihovně. Hledali jsme ji tu v lidové písni, tu v obrázcích na skle, v truhlách, v Národopisném muzeu, hledali jsme se složitě a namáhavě v Českých bratřích, splétali jsme emblémy z ocasů lva na našem znaku, hlásali jsme připojení na českou duchovní tradici, o které jsme dobře nevěděli, jaká je a v čem spočívá“ napsal Ferdinand Peroutka už v roce 1923. „Moderní sociolog, který chce být hoden toho jména a který si už přestal představovat Čechy, musí se rozhlédnout po živém, přítomném národě kolem, jak proudí ulicemi, pracuje v továrnách, kupuje, prodává a baví se.“

(2) A jak se chová na zájezdech, dovolil bych si dodat po mnoha osobních zkušenostech. Jsem totiž bytostně přesvědčen že kdyby moderní sociologové jezdili na organizované turistické zájezdy tak často jako já už dávno bychom o našem národním charakteru věděli všechno. Jeden jediný zájezd se stravováním formou takzvaných švédských stolů – a bylo by po tajemstvích. Z pozorování Čechů před švédskými stoly by moderní sociologové mohli načerpat veškeré potřebné ****. Zbavili bychom se tak konečně některých odvěkých mýtů– například o naší údajně nebojovné, ba přímo holubičí povaze; tvrdím, že člověk, který alespoň jednou zažil Čechy v situaci, kdy během snídaně začala docházet šunka, by takový nesmysl nikdy nevyslovil. K zbourání jiného známého mýtu – o slovanské vzájemnosti – zase úplně stačí být náhodným svědkem toho, jak ruští manželé předběhnou českou rodinu ve frontě na vejce na slanině.

(M. Viewegh, Švédské stoly aneb Jací jsme)

max. 2 body
19. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

19.1 Podle autora textu jsou Češi nebojovný národ.

19.2 Podle Ferdinanda Peroutky by sociolog měl o Češích přemítat jen teoreticky.

19.3 Mýtus o slovanské vzájemnosti je v textu vyvrácen.

19.4 Autor textu rozvíjí myšlenku Ferdinanda Peroutky.

1 bod
20. 

Která z následujících možností patří na vynechané místo (****) ve výchozím textu.

1 bod
21. 

Které z následujících souvětí je zapsáno pravopisně správně?

1 bod
22. 

Které z následujících tvrzení o výchozím textu je pravdivé?

1 bod
23. 

Která slova mohou být ve výchozím textu považována za antonyma?

1 bod
24. 

Určete, která z následujících vět neobsahuje pravopisnou chybu. 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–28

(1) Konstruktér Ladislav Šedivý rád staví motory a parní stroje. Pět let pracoval na parním motocyklu, který pojmenoval ROZA Bohemia. A naučil se na něm i jezdit. Sám však říká, že to vůbec není jednoduché. 

(2) Motocykl je osazen dvěma pumpami a na jízdu má zásobu 20 litrů vody. „Výhodou stroje je oproti asi čtyřem parním motokolům, které v Česku jezdí, to, že nemusí zastavit a vychladnout. Já můžu bokem vodu bez problémů doplňovat," popisuje zajímavosti.

(3) Dále dodává: Myslím, že nic podobného neexistuje. Kdyby ano, tak by se tím autor určitě pochlubil. Navíc s nadšenci do páry různě po světě jsme v kontaktu, minimálně v Evropě tak nikdo nic podobného nemá.

(4) Jezdit na ní chce ale talent. „Pára se chová jinak než benzin. Musíte se naučit pouštět páru do parního stroje tak, abyste v kotli udrželi tlak 8,5 atmosféry. Připouštět a brzdit je kumšt, popisuje, jak se na motorce učil jezdit, a přidává k dobru historku: „Projel jsem se na ní v létě v Brně, kde jsme pořádali parní olympiádu. Měl jsem pocit, že už to umím, ale málem jsem dostal fakturu od obecního úřadu za demolici živého plotu, směje se.

(www.zpravy.aktualne.cz/ekonomika, upraveno)

max. 2 body
25. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

25.1 Jezdit na zmíněném motocyklu je náročné, protože se řidič musí naučit pracovat s párou.

25.2 Konstruktér si je jistý, že podobný stroj, jako je ten jeho, neexistuje.

25.3 V Brně se pravidelně pořádá parní olympiáda.

25.4 Konstruktér se věnuje pouze stavění parních motorů.

1 bod
26. 

Které z následujících tvrzení o výchozím textu je pravdivé. 

1 bod
27. 

Ve výchozím textu jsou zvýrazněna dvě slovesa. Které tvrzení o těchto slovesech je pravdivé?

max. 3 body
28. 

Najděte v druhé části výchozího textu dvě zájmena. Slova zapište v takovém pořadí, v jakém se nachází v textu.

1 bod
29. 

Ve které z následujících vět je správně napsaná číslovka?

max. 4 body
30. 

Přiřaďte k jednotlivým slovesům (30.1–30.4) odpovídající popis (A–F).

(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou.)

A) Toto sloveso je v přítomném čase způsobu oznamovacího, patří do 5. slovesné třídy.

B) Toto sloveso je v minulém čase způsobu oznamovacího, patří do 4. slovesné třídy

C) Toto sloveso je v budoucím čase způsobu oznamovacího, patří do 5. slovesné třídy.

D) Toto sloveso je v podmiňovacím způsobu přítomném, patří do 4. slovesné třídy.

E) Toto sloveso je v budoucím čase způsobu oznamovacího, patří do 3. slovesné třídy.

F) Toto sloveso je v přítomném čase způsobu oznamovacího, patří do 3. slovesné třídy.

30.1 zazpíváme

30.2 kupujeme

30.3 sdělili jsme

30.4 tančili bychom

Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

30

Celkem bodů

52

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30