1 bod
1. 

Které z následujících souvětí je zapsáno pravopisně správně?

max. 3 body
2. 

Přiřaďte k jednotlivým větám (2.1–2.3) odpovídající tvrzení (A–E).   

(Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A) Ve větě je podmět nevyjádřený a přísudek jmenný se sponou.

B) Ve větě je podmět několikanásobný a přísudek slovesný.

C) Ve větě je podmět několikanásobný a přísudek jmenný se sponou.

D) Ve větě je podmět rozvitý, který není několikanásobný, a přísudek jmenný se sponou.

E) Ve větě je podmět rozvitý, který není několikanásobný, a přísudek slovesný.

2. 1 Alžběta a její sourozenci se začali společně zabývat původem jejich rodiny v rozsáhlém rodokmenu. 

2.2. Již ve svých dvaceti letech se stal redaktorem velmi významných uměleckých časopisů té doby. 

2.3 Jejich první album, nahrané krátce po smrti zpěvákovy matky, se okamžitě dostalo na vrcholky hudebních žebříčků. 

max. 2 body
3.  Na každé vynechané místo (*****) v ustálených slovních spojeních doplňte příslušné slovo.
3.1 

Včera přišla Jana za svým bratrem na návštěvu a ihned mu zkritizovala nápad na společný vánoční dárek pro jejich rodiče. Jana se totiž řídí pravidlem: Co na srdci, to na *****

3.2 

Po celodenním výšlapu v horách jsme k si k večeři s chutí dali zbylé jídlo od včerejška. Skutečně platí, že: Hlad je nejlepší *****

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 4–7

Pne se vzhůru skála šedá,

pod ní Labe těká;

v krásné noci štíhlý mladík

na milou tam čeká.


Není blahé to čekání,

srdce mu to tíží

a s bolestí mutné oko

předrahou vyhlíží.


„Pojď jen, milá, nic se neboj,

hvězdy jen to vědí,

co jsme svatě slíbili si,

a ty — nepovědí.


Naposled tě k prsům vinu,

zítra, ach, má jiný vésti

tebe od oltáře.

Zasnoubení – B. Němcová

max. 2 body
4. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá výchozímu textu (A), nebo ne (N).

4.1 Text je ukázkou literatury faktu.

4.2 Počet slok je jiný než počet veršů v jedné sloce.

4.3. První verše v první a druhé sloce mají stejný počet slabik. 

4.4 V každé sloce se sudé verše vždy rýmují. 

1 bod
5. 

Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z výchozího textu?

1 bod
6. 

Které z následujících slov není synonymem slova dívka?

1 bod
7. 

Které z následujících tvrzení není pravdivé?

(Posuzované výrazy jsou ve výchozím textu zvýrazněny.)

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 8–14 

TEXT 1

(1) Dneska to nebude o tom, jak levné lety zamořují atmosféru skleníkovými plyny a mění nedotčené autentické kouty planety na disneylandy. Rád bych tuhle perspektivu obrátil: problém není, že by lidé za cestování utráceli moc – problémem naopak je, že za něj utrácejí málo.

(2) Cestování byl odjakživa fajn způsob přerozdělení peněz od relativně bohatých lidí, kteří poptávají zážitky, k těm chudším, kteří prodávají svou práci. Jenomže velká část triků na snížení rozpočtu popsaných v knihách jako Travel Bible nebo How to Travel the World on $50 a Day šetří právě na výdajích za práci místňáků v chudých, rozvojových částech světa.

(3) Dobrým příkladem toho, čemu můžeme říkat toxické baťůžkářství, je všudypřítomná rada, aby cestovatelé nejedli v restauracích, ale vařili si sami. Těm, kteří by se pak přece jen rozhodli jíst v restauraci, Telegraph radí, aby nedávali moc velká dýška, protože mimo USA a Británii bývá odměna obsluhy započítaná do cen v jídelníčcích. Jednak to ale neplatí univerzálně, jednak se tu dere na mysl stěžejní argument efektivních altruistů: pro relativně chudé Asijce, Afričany, ale i Balkánce má pár dolarů spropitného znatelnější přínos než pro obyvatele bohatých zemí.

Nejsou to jen místní, koho může přehnaná snaha ušetřit na cestování poškodit. Může se to stát i samotným cestovatelům. Tyler Cowen, americký ekonom, si nedávno dobře všiml, že jídlo servírované v restauracích a stáncích je teď asi nejinovativnější kulturní formou. Programově si ho odepírat je jako odepírat si v šedesátých letech rockové koncerty.

Kašpárek M., finmag.cz  upraveno

 

TEXT 2

Větné členy v přístavkovém vztahu pojmenovávají jednu skutečnost různými způsoby, například: Římě, hlavním městě Itálie, teče řeka Tibera.

max. 2 body
8. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s informacemi obsaženými v TEXTU 1 (A), nebo ne (N).

8.1 Jedna z kulturních forem dnešní doby je dle Tylera Cowena spojena s prodejem jídla v restauracích a stáncích.

8.2 V některých zemích mimo USA a Británii je do cen jídel v restauracích započítána i odměna pro obsluhu.

8.3 V knize Travel Bible se turisté mohou dozvědět, jak si na cestách levně uvařit. 

8.4 Kvůli levným letům je atmosféra zamořována skleníkovými plyny.

max. 3 body
9. 

Doplňte slova podle zadání.

9.1 

Vypište z druhého odstavce TEXTU 1 tříslabičnou spojku.

9.2 

Vypište ze čtvrtého odstavce TEXTU 1 všechna přídavná jména, která se skloňují podle vzoru JARNÍ. Slova vypisujte v pořadí, v jakém jsou uvedena v TEXTU 1.

1 bod
10. 

Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se vyskytuje větný člen v přístavkovém vztahu?

1 bod
11. 

Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?

1 bod
12. 

Ve které z následujících možností je mezi prvním a druhým slovem stejný významový vztah jako mezi dvojicí spropitné – dýško?

1 bod
13. 

Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se nevyskytuje slovo přejaté z cizího jazyka?

1 bod
14. 

Která z následujících možností označuje druh věty vedlejší tučně vyznačené v TEXTU 1?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 15

Loď se zvolna a vznešeně vynořovala z vody a třpytila se v měsíční záři. Přesto budila spíš dojem kostry, jakoby šlo o vyzdvižený vrak, a nejasná, mdlá světla, blykotající v kruhových lodních oknech na bocích, vyhlížela jako přízračné oči. Nakonec se ozvalo mohutné šplíchnutí, a loď se vynořila úplně, zakymácela se na rozbouřených vlnách a začala klouzat k břehu.

O chvilku později bylo slyšet, jak se rozstříkla voda, když na mělčině vyhodila kotvu, a žuchl můstek spuštěný na břeh. Vzápětí bradavčití spatřily vystupovat z lodi nejasné postavy procházející kolem světel v kruhových oknech. Harrymu připadalo, že to jsou samý kolohnáti jako Crabbe a Goyle.

Rowling, J. K. Harry Potter a Ohnivý pohár

max. 4 body
15.  Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.

Doporučení: Opravte pouze ta slova, u kterých jste si jisti, že jsou ve výchozím textu zapsána s pravopisnou chybou. Zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, je považován za chybu. 
15.1 

První slovo

15.2 

Druhé slovo

15.3 

Třetí slovo

15.4 

Čtvrté slovo

3 body
16. 

Seřaďte jednotlivé části textu (A–E) za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost.

A) Byl jsem rozpačitej a ocas taky nevěděl, co si myslet. Šel jsem za ním a lehl si mu k nohám. „Tak to ne, já se nemůžu soustředit, když mi tady slintáš na nohy.“ A vzal mě za obojek a dotáhl na druhou stranu místnosti, kde jsem měl Belly pelíšek.

B) „Zůstaň ležet tady!“ A zase odešel. Na tom pelíšku mě to ale nebavilo, a tak jsem chodil po bytě a čuchal, jestli nenajdu něco, co bych mohl dělat.

C) Stál jsem ve velký místnosti, která byla celej ten byt, všude bylo jen sklo a kámen a klouzavá podlaha. Ten kluk mě tam jen tak nechal stát a sedl si ke stolu s velkou svítící tabulí.

D) Belly pelíšek bylo jediný teplý místo v tomhle bytě, a tak jsem se k němu vrátil a v duchu si říkal, ať se pro mě Sušenka co nejdříve vrátí. Koukal jsem pak na ty jeho záda do doby, než se mi v očích zhaslo.

E)  „Ne, já to nedám! Můžeš přestat luxovat tím čenichem, já takhle nic neudělám.“ Pak si ten bezvlasatec dal něco do uší, otočil se zády a dál ťukal do tý tabule.

Rožek F., Gump – pes, který naučil lidi žít

16.1 

16.2

16.3

16.4

16.5

max. 4 body
17. 

Přiřaďte k jednotlivým slovům (17.1–17.4) odpovídající tvrzení (A–F).

Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A) Slovo má celkem dvě předpony, které dohromady tvoří jednu slabiku.

B) Slovo má celkem dvě předpony, které dohromady tvoří dvě slabiky.

C) Slovo, jehož kořen je složený ze tří hlásek, má pouze jednu předponu a ta je slabičná.

D) Slovo, jehož kořen je složený ze tří hlásek, má pouze jednu předponu a ta je

neslabičná.

E) Slovo, jehož kořen je složený ze čtyř hlásek, má pouze jednu předponu a ta je

slabičná.

F) Slovo, jehož kořen je složený ze čtyř hlásek, má pouze jednu předponu a ta je

neslabičná.

17.1 zlomená

17.2 pochopit

17.3 nenasytný

17.4 zakročit

1 bod
18. 

Vyberte z možností tu, která bude po dosazení do vynechaných míst ve výchozím textu pravopisně správně.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18

Tradiční ra*í rozcvičky se povi*ě zúčastnili všichni účastníci zájezdu a byli za to odměněni ozdravnou bahe*í koupelí.

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 19–24

TEXT 1

(1) Madame Halabába měla bílého kozla jménem Rudolf, který se dovedl proměnit v jakoukoliv podobu, zejména v obchodního cestujícího. Rudolf pak v této podobě cestoval pro svou paní a přijímal zakázky. Vedle Rudolfa trávil svůj věk v chaloupce starý drak, jenž byl nazýván Verpanides. Tento drak pamatoval nejstarší doby země české a dovedl by nazpaměť vyjmenovati všecky Přemyslovce i panovníky z rodu Lucemburského, pod jejichž vládou prožil svoje mladá léta. Jak vidno, byl to již starý drak. Stářím pohasly mu ohnivé oči a z huby mu vycházel pouze úzký pramének dýmu. Plameny v něm pomalu dohasínaly, jenom jazyk měl ještě žhavý. Na drakově jazyku připalovali si dřevorubci, kteří v lese pracovali, svoje dýmky. Starý drak ochotně a rád každému kuřákovi posloužil. Jinak sedával před chaloupkou, zamyšleně dýmal do vzduchu a vzpomínal na ty časy, kdy ještě hlídával mladé a půvabné princezny.

(2) Nesmíme zapomenout na černého kocoura jménem Šmakovník, neboť to bylo zvíře moudré a učené jako málokterý člověk. Šmakovník dovedl promluvit i lidským hlasem, ačkoliv nerad mluvil, ale spíše naslouchal, co si jiní povídají. Dbal velmi o svoje vzdělání a téměř vždycky byl ochoten se poučovati. Maje krásný rukopis, vedl své paní účetní knihy a vyřizoval obchodní dopisy. Měl ohnivé oči, které svítily potmě jako reflektory automobilu, a proto si čarodějnice libovala, že ušetří na světle, neboť Šmakovník jí večer svítil.

(3) Madame Halabába měla dvě dítky, jedno ve stáří osmašedesáti

jar a druhé bylo o dvě léta mladší. Oba byli chlapci, pěkně vzrostlí

a čiperní. Ale vzhledem si nebyli nikterak podobni. Oba si však rádi utahovali z mlčenlivého kocoura Šmakovníka.

 upraveno

TEXT 2

Charakteristika vnější – popis vzhledu nějaké postavy.

Charakteristika přímá – vlastnosti postavy sděluje vypravěč konkrétním pojmenováním, např. Pan Novák je lakomý.

Charakteristika nepřímá – čtenář si udělá obrázek o vlastnostech postavy z popisu jejího jednání.

max. 2 body
19. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá TEXTU 1 (A), nebo ne (N).

19.1 Ve dvou odstavcích se vyskytují prvky charakteristiky nepřímé týkající se draka Verpanidesa. 

19.2 Alespoň v jednom odstavci se vyskytují prvky charakteristiky přímé týkající se kocoura Šmakovníka. 

19.3 Pouze ve dvou odstavcích se vyskytuje charakteristika vnější. 

19.4 Alespoň v jednom odstavci se vyskytují zároveň prvky charakteristiky nepřímé a prvky charakteristiky vnější týkající se draka.


1 bod
20. 

Vypište z předposledního odstavce TEXTU 1 slovo, které má význam nemnohý.

1 bod
21. 

Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z TEXTU 1?

1 bod
22. 

Vyberte platné tvrzení o slově drak.

1 bod
23. 

Který z následujících větných členů se v souvětí podtrženém v TEXTU 1 vyskytuje více než jednou?

max. 2 body
24. 

U následujících tvarů sloves určete a zapište v daném pořadí: způsob a slovesný rod. 

(Posuzované tvary sloves jsou v TEXTU 1 vyznačeny tučně. Odpovědi zapište celými slovy, nepoužívejte zkratky.)

24.1  byl nazýván
24.2 

dovedl by

1 bod
25. 

Ve kterém z následujících souvětí je pravopisná chyba?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26–28

Jistě jste již zaznamenali anglický výraz well–being, jež zahrnuje nejen osobní spokojenost a životní pohodu. Podle Světové zdravotnické organizace WHO představuje celkové duševního zdraví. Stav, ve kterém si uvědomíte vlastní potenciál a dokážete se vyrovnat s běžným životním stresem. A můžeme zajít ještě dál. Termínem well–being se označuje také stav osobní pohody a kvalita života. Jak toho všeho dosáhnout, relativně snadno? 

Většina žen je zvyklá zastávat řadu životních rolí. Chceme být skvělé matky, či pozorné partnerky, budovat si kariéru a vídat své přátele, avšak osobní pohoda by měla být jednou z našich priorit. 

Každý den se snažme usilovat o vyvážený životní styl, který zahrnuje zdravou stravu, pravidelný pohyb, dostatek spánku a relaxaci. Jestliže chcete uvolnit stres a zlepšit celkový pocit pohody, můžete zkusit i techniky, jako je jóga nebo meditace. K životní rovnováze může vest i zdánlivě nepatrná změna. 

www.marianne.cz  upraveno

1 bod
26. 

Které z následujících tvrzení nejlépe vystihuje výchozí text?

1 bod
27. 

Který z následujících úseků výchozího textu není větou hlavní? 

max. 3 body
28. 

Doplňte slova podle zadání.

(Správné odpovědi u podúloh 28.2. a 28.3. se ve výchozím textu nevyskytují.)

28.1  Vypište z posledního odstavce výchozího textu slovo, které obsahuje dvojhlásku.
28.2 

Napište spisovné dvouslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem prohrát a zároveň se skloňuje podle vzoru žena.

28.3 

Napište spisovné tříslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem lovec a zároveň se skloňuje podle vzoru hrad.

max. 2 body
29. 

Rozhodněte o každé z následujících možností, zda je příkladem synestézie (A), nebo ne (N).

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 29

Synestézie – slovní spojení kombinující dva či více různých smyslů, které k sobě z biologického hlediska nepatří, např. sladká vůně (vůni nemůžeme ochutnat), ostrá chuť (na chuť si nemůžeme sáhnout).

29.1. z akordeonu se linuly barevné tóny

29.2. horký vzduch sedal na střechu

29.3. ucítil kyselý zápach

29.4. hořkou temnotu ukončily první paprsky 

1 bod
30. 

Ve kterém z následujících souvětí je pravopisná chyba? 

Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

30

Celkem bodů

50

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30