JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
Které z následujících souvětí je zapsáno pravopisně správně?
Jakmile čeledíni zjistili, že je mlynář okrádá, dostavili se k tamnějšímu soudu.
Jakmile odbyla půlnoc, začali se na náměstí shromažďovat měšťané.
Jakmile se spustil déšť, dali jsme hlavy dohromady a rozhodli se túru ukončit.
Jakmile jsem vešel do římské katedrály, byl jsem ohromen výzdobou z ryzýho zlata.
Přiřaďte k jednotlivým větám (2.1–2.3) odpovídající tvrzení (A–E).
(Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Ve větě je podmět nevyjádřený a přísudek jmenný se sponou.
B) Ve větě je podmět několikanásobný a přísudek slovesný.
C) Ve větě je podmět několikanásobný a přísudek jmenný se sponou.
D) Ve větě je podmět rozvitý, který není několikanásobný, a přísudek jmenný se sponou.
E) Ve větě je podmět rozvitý, který není několikanásobný, a přísudek slovesný.
2. 1 Alžběta a její sourozenci se začali společně zabývat původem jejich rodiny v rozsáhlém rodokmenu.
2.2. Již ve svých dvaceti letech se stal redaktorem velmi významných uměleckých časopisů té doby.
2.3 Jejich první album, nahrané krátce po smrti zpěvákovy matky, se okamžitě dostalo na vrcholky hudebních žebříčků.
Včera přišla Jana za svým bratrem na návštěvu a ihned mu zkritizovala nápad na společný vánoční dárek pro jejich rodiče. Jana se totiž řídí pravidlem: Co na srdci, to na *****
Po celodenním výšlapu v horách jsme k si k večeři s chutí dali zbylé jídlo od včerejška. Skutečně platí, že: Hlad je nejlepší *****
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 4–7
Pne se vzhůru skála šedá,
pod ní Labe těká;
v krásné noci štíhlý mladík
na milou tam čeká.
Není blahé to čekání,
srdce mu to tíží
a s bolestí mutné oko
předrahou vyhlíží.
„Pojď jen, milá, nic se neboj,
hvězdy jen to vědí,
co jsme svatě slíbili si,
a ty — nepovědí.
Naposled tě k prsům vinu,
zítra, ach, má jiný vésti
tebe od oltáře.
Zasnoubení – B. Němcová
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá výchozímu textu (A), nebo ne (N).
4.1 Text je ukázkou literatury faktu.
4.2 Počet slok je jiný než počet veršů v jedné sloce.
4.3. První verše v první a druhé sloce mají stejný počet slabik.
4.4 V každé sloce se sudé verše vždy rýmují.
Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z výchozího textu?
Dívka se bála přijít za mladíkem, protože ji tížilo svědomí.
Mladík se trápil pro lásku k dívce, kterou si nemohl vzít za manželku.
Mladík a dívka se té noci viděli naposledy jako snoubenci a příští den z nich již měli být manželé.
Dívka byla té noci šťastná, protože se potkala se svým snoubencem.
Které z následujících slov není synonymem slova dívka?
holka
děvče
slečna
žena
Které z následujících tvrzení není pravdivé?
(Posuzované výrazy jsou ve výchozím textu zvýrazněny.)
Výraz se může být použit někdy jako zájmeno a někdy jako předložka.
Výraz vinu může být použit někdy jako sloveso a někdy jako podstatné jméno.
Výraz tam může být použit někdy jako předložka a někdy jako příslovce.
Výraz co může být použit někdy jako zájmeno vztažné a někdy jako zájmeno tázací.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 8–14
TEXT 1
(1) Dneska to nebude o tom, jak levné lety zamořují atmosféru skleníkovými plyny a mění nedotčené autentické kouty planety na disneylandy. Rád bych tuhle perspektivu obrátil: problém není, že by lidé za cestování utráceli moc – problémem naopak je, že za něj utrácejí málo.
(2) Cestování byl odjakživa fajn způsob přerozdělení peněz od relativně bohatých lidí, kteří poptávají zážitky, k těm chudším, kteří prodávají svou práci. Jenomže velká část triků na snížení rozpočtu popsaných v knihách jako Travel Bible nebo How to Travel the World on $50 a Day šetří právě na výdajích za práci místňáků v chudých, rozvojových částech světa.
(3) Dobrým příkladem toho, čemu můžeme říkat toxické baťůžkářství, je všudypřítomná rada, aby cestovatelé nejedli v restauracích, ale vařili si sami. Těm, kteří by se pak přece jen rozhodli jíst v restauraci, Telegraph radí, aby nedávali moc velká dýška, protože mimo USA a Británii bývá odměna obsluhy započítaná do cen v jídelníčcích. Jednak to ale neplatí univerzálně, jednak se tu dere na mysl stěžejní argument efektivních altruistů: pro relativně chudé Asijce, Afričany, ale i Balkánce má pár dolarů spropitného znatelnější přínos než pro obyvatele bohatých zemí.
Nejsou to jen místní, koho může přehnaná snaha ušetřit na cestování poškodit. Může se to stát i samotným cestovatelům. Tyler Cowen, americký ekonom, si nedávno dobře všiml, že jídlo servírované v restauracích a stáncích je teď asi nejinovativnější kulturní formou. Programově si ho odepírat je jako odepírat si v šedesátých letech rockové koncerty.
Kašpárek M., finmag.cz – upraveno
TEXT 2
Větné členy v přístavkovém vztahu pojmenovávají jednu skutečnost různými způsoby, například: v Římě, hlavním městě Itálie, teče řeka Tibera.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s informacemi obsaženými v TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
8.1 Jedna z kulturních forem dnešní doby je dle Tylera Cowena spojena s prodejem jídla v restauracích a stáncích.
8.2 V některých zemích mimo USA a Británii je do cen jídel v restauracích započítána i odměna pro obsluhu.
8.3 V knize Travel Bible se turisté mohou dozvědět, jak si na cestách levně uvařit.
8.4 Kvůli levným letům je atmosféra zamořována skleníkovými plyny.
Doplňte slova podle zadání.
Vypište z druhého odstavce TEXTU 1 tříslabičnou spojku.
Vypište ze čtvrtého odstavce TEXTU 1 všechna přídavná jména, která se skloňují podle vzoru JARNÍ. Slova vypisujte v pořadí, v jakém jsou uvedena v TEXTU 1.
Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se vyskytuje větný člen v přístavkovém vztahu?
Tyler Cowen, americký ekonom, si nedávno dobře všiml
problém není, že by lidé za cestování utráceli
příkladem toho, čemu můžeme říkat toxické baťůžkářství
za práci místňáků v chudých, rozvojových částech světa
Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
Autor textu doporučuje čtenářům levné cestování.
Autor textu poukazuje na negativní stránky levného cestovaní.
Autor textu popisuje rozdíly služeb mezi USA a Afrikou.
Autor textu poskytuje čtenářům praktické cestovatelské tipy.
Ve které z následujících možností je mezi prvním a druhým slovem stejný významový vztah jako mezi dvojicí spropitné – dýško?
odměna – peníze
létání – cestování
výdaj – útrata
obsluha – číšník
Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se nevyskytuje slovo přejaté z cizího jazyka?
nedotčené autentické kouty planety
zamořují atmosféru skleníkovými plyny
znatelnější přínos pro obyvatele
dere se na mysl stěžejní argument
Která z následujících možností označuje druh věty vedlejší tučně vyznačené v TEXTU 1?
přísudková
přívlastková
účelová
předmětná
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 15
Loď se zvolna a vznešeně vynořovala z vody a třpytila se v měsíční záři. Přesto budila spíš dojem kostry, jakoby šlo o vyzdvižený vrak, a nejasná, mdlá světla, blykotající v kruhových lodních oknech na bocích, vyhlížela jako přízračné oči. Nakonec se ozvalo mohutné šplíchnutí, a loď se vynořila úplně, zakymácela se na rozbouřených vlnách a začala klouzat k břehu.
O chvilku později bylo slyšet, jak se rozstříkla voda, když na mělčině vyhodila kotvu, a žuchl můstek spuštěný na břeh. Vzápětí bradavčití spatřily vystupovat z lodi nejasné postavy procházející kolem světel v kruhových oknech. Harrymu připadalo, že to jsou samý kolohnáti jako Crabbe a Goyle.
Rowling, J. K. Harry Potter a Ohnivý pohár
První slovo
Druhé slovo
Třetí slovo
Čtvrté slovo
Seřaďte jednotlivé části textu (A–E) za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) Byl jsem rozpačitej a ocas taky nevěděl, co si myslet. Šel jsem za ním a lehl si mu k nohám. „Tak to ne, já se nemůžu soustředit, když mi tady slintáš na nohy.“ A vzal mě za obojek a dotáhl na druhou stranu místnosti, kde jsem měl Belly pelíšek.
B) „Zůstaň ležet tady!“ A zase odešel. Na tom pelíšku mě to ale nebavilo, a tak jsem chodil po bytě a čuchal, jestli nenajdu něco, co bych mohl dělat.
C) Stál jsem ve velký místnosti, která byla celej ten byt, všude bylo jen sklo a kámen a klouzavá podlaha. Ten kluk mě tam jen tak nechal stát a sedl si ke stolu s velkou svítící tabulí.
D) Belly pelíšek bylo jediný teplý místo v tomhle bytě, a tak jsem se k němu vrátil a v duchu si říkal, ať se pro mě Sušenka co nejdříve vrátí. Koukal jsem pak na ty jeho záda do doby, než se mi v očích zhaslo.
E) „Ne, já to nedám! Můžeš přestat luxovat tím čenichem, já takhle nic neudělám.“ Pak si ten bezvlasatec dal něco do uší, otočil se zády a dál ťukal do tý tabule.
Rožek F., Gump – pes, který naučil lidi žít
16.1
16.2
16.3
16.4
16.5
Přiřaďte k jednotlivým slovům (17.1–17.4) odpovídající tvrzení (A–F).
Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Slovo má celkem dvě předpony, které dohromady tvoří jednu slabiku.
B) Slovo má celkem dvě předpony, které dohromady tvoří dvě slabiky.
C) Slovo, jehož kořen je složený ze tří hlásek, má pouze jednu předponu a ta je slabičná.
D) Slovo, jehož kořen je složený ze tří hlásek, má pouze jednu předponu a ta je
neslabičná.
E) Slovo, jehož kořen je složený ze čtyř hlásek, má pouze jednu předponu a ta je
slabičná.
F) Slovo, jehož kořen je složený ze čtyř hlásek, má pouze jednu předponu a ta je
17.1 zlomená
17.2 pochopit
17.3 nenasytný
17.4 zakročit
Vyberte z možností tu, která bude po dosazení do vynechaných míst ve výchozím textu pravopisně správně.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18
Tradiční ra*í rozcvičky se povi*ě zúčastnili všichni účastníci zájezdu a byli za to odměněni ozdravnou bahe*í koupelí.
n – n – nn
n – nn – n
nn – nn – nn
nn – n– nn
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 19–24
(1) Madame Halabába měla bílého kozla jménem Rudolf, který se dovedl proměnit v jakoukoliv podobu, zejména v obchodního cestujícího. Rudolf pak v této podobě cestoval pro svou paní a přijímal zakázky. Vedle Rudolfa trávil svůj věk v chaloupce starý drak, jenž byl nazýván Verpanides. Tento drak pamatoval nejstarší doby země české a dovedl by nazpaměť vyjmenovati všecky Přemyslovce i panovníky z rodu Lucemburského, pod jejichž vládou prožil svoje mladá léta. Jak vidno, byl to již starý drak. Stářím pohasly mu ohnivé oči a z huby mu vycházel pouze úzký pramének dýmu. Plameny v něm pomalu dohasínaly, jenom jazyk měl ještě žhavý. Na drakově jazyku připalovali si dřevorubci, kteří v lese pracovali, svoje dýmky. Starý drak ochotně a rád každému kuřákovi posloužil. Jinak sedával před chaloupkou, zamyšleně dýmal do vzduchu a vzpomínal na ty časy, kdy ještě hlídával mladé a půvabné princezny.
(2) Nesmíme zapomenout na černého kocoura jménem Šmakovník, neboť to bylo zvíře moudré a učené jako málokterý člověk. Šmakovník dovedl promluvit i lidským hlasem, ačkoliv nerad mluvil, ale spíše naslouchal, co si jiní povídají. Dbal velmi o svoje vzdělání a téměř vždycky byl ochoten se poučovati. Maje krásný rukopis, vedl své paní účetní knihy a vyřizoval obchodní dopisy. Měl ohnivé oči, které svítily potmě jako reflektory automobilu, a proto si čarodějnice libovala, že ušetří na světle, neboť Šmakovník jí večer svítil.
(3) Madame Halabába měla dvě dítky, jedno ve stáří osmašedesáti
jar a druhé bylo o dvě léta mladší. Oba byli chlapci, pěkně vzrostlí
a čiperní. Ale vzhledem si nebyli nikterak podobni. Oba si však rádi utahovali z mlčenlivého kocoura Šmakovníka.
– upraveno
Charakteristika vnější – popis vzhledu nějaké postavy.
Charakteristika přímá – vlastnosti postavy sděluje vypravěč konkrétním pojmenováním, např. Pan Novák je lakomý.
Charakteristika nepřímá – čtenář si udělá obrázek o vlastnostech postavy z popisu jejího jednání.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
19.1 Ve dvou odstavcích se vyskytují prvky charakteristiky nepřímé týkající se draka Verpanidesa.
19.2 Alespoň v jednom odstavci se vyskytují prvky charakteristiky přímé týkající se kocoura Šmakovníka.
19.3 Pouze ve dvou odstavcích se vyskytuje charakteristika vnější.
19.4 Alespoň v jednom odstavci se vyskytují zároveň prvky charakteristiky nepřímé a prvky charakteristiky vnější týkající se draka.
Vypište z předposledního odstavce TEXTU 1 slovo, které má význam nemnohý.
Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z TEXTU 1?
Drak Veranides trávil většinu svého času v lese připalováním dýmek dřevorubců.
V různých podobách, zejména jako obchodní cestující, vyrážel kozel Rudolf místo madame Halabáby přijímat zakázky.
V chaloupce žila minimálně tři zvířata a jeden člověk.
Kocour Šmakovník se věnoval činnostem, u kterých musel využívat svou dovednost mluvit lidským hlasem.
Vyberte platné tvrzení o slově drak.
Jedná se o slovo jednoznačné.
Jedná se o slovo mnohoznačné.
Jedná se o slovo citově zabarvené.
Jedná se o slovo archaické.
Který z následujících větných členů se v souvětí podtrženém v TEXTU 1 vyskytuje více než jednou?
doplněk
přívlastek
příslovečné určení míry
příslovečné určení času
U následujících tvarů sloves určete a zapište v daném pořadí: způsob a slovesný rod.
(Posuzované tvary sloves jsou v TEXTU 1 vyznačeny tučně. Odpovědi zapište celými slovy, nepoužívejte zkratky.)
způsob
rod
dovedl by
Ve kterém z následujících souvětí je pravopisná chyba?
Teta se strýcem nasbírali v lese několik pýchavek.
I přes sychravé počasí jsme nakonec slezli do údolí v pořádku.
Svědomí mě donutilo pykat za vspouru proti kamarádům.
Vyrazil si domů lehnout, aby dobře strávil oběd.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26–28
Jistě jste již zaznamenali anglický výraz well–being, jež zahrnuje nejen osobní spokojenost a životní pohodu. Podle Světové zdravotnické organizace WHO představuje celkové duševního zdraví. Stav, ve kterém si uvědomíte vlastní potenciál a dokážete se vyrovnat s běžným životním stresem. A můžeme zajít ještě dál. Termínem well–being se označuje také stav osobní pohody a kvalita života. Jak toho všeho dosáhnout, relativně snadno?
Většina žen je zvyklá zastávat řadu životních rolí. Chceme být skvělé matky, či pozorné partnerky, budovat si kariéru a vídat své přátele, avšak osobní pohoda by měla být jednou z našich priorit.
Každý den se snažme usilovat o vyvážený životní styl, který zahrnuje zdravou stravu, pravidelný pohyb, dostatek spánku a relaxaci. Jestliže chcete uvolnit stres a zlepšit celkový pocit pohody, můžete zkusit i techniky, jako je jóga nebo meditace. K životní rovnováze může vest i zdánlivě nepatrná změna.
www.marianne.cz – upraveno
Které z následujících tvrzení nejlépe vystihuje výchozí text?
Text je určen především matkám a sdílí rady Světové zdravotnické organizace.
Text je určen ženám obecně a sdílí rady Světové zdravotnické organizace.
Text je určen především matkám a doporučuje způsoby, jak dosáhnout osobní pohody.
Text je určen ženám obecně a doporučuje způsoby, jak dosáhnout osobní pohody.
Který z následujících úseků výchozího textu není větou hlavní?
každý den se snažme usilovat o vyvážený životní styl
můžete zkusit i techniky
jež zahrnuje nejen osobní spokojenost a životní pohodu
(Správné odpovědi u podúloh 28.2. a 28.3. se ve výchozím textu nevyskytují.)
Napište spisovné dvouslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem prohrát a zároveň se skloňuje podle vzoru žena.
Napište spisovné tříslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem lovec a zároveň se skloňuje podle vzoru hrad.
Rozhodněte o každé z následujících možností, zda je příkladem synestézie (A), nebo ne (N).
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 29
Synestézie – slovní spojení kombinující dva či více různých smyslů, které k sobě z biologického hlediska nepatří, např. sladká vůně (vůni nemůžeme ochutnat), ostrá chuť (na chuť si nemůžeme sáhnout).
29.1. z akordeonu se linuly barevné tóny
29.2. horký vzduch sedal na střechu
29.3. ucítil kyselý zápach
29.4. hořkou temnotu ukončily první paprsky
Mému kamarádovi bylo jasné, že se k panu Zavoralovi už nedostaneme.
Obě Tomášovy sestry jsou podobné svému dědečkovi.
Oba Davidovi rodiče potkali v průběhu večera Novákovi.
Včera jsem ochutnala Honzovy chlebíčky, které chystal na oslavu sousedovi.
Počet otázek
30
Celkem bodů
50
Minimální počet
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.