JavaScript isn't enabled in your browser. Without it same functions can't work.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM (1–5)
TEXT 1
(1) Druhý den ráno odjely do města koupit vše potřebné na tábor: jakékoli nakupování věcí na sebe působilo na Lo přímo magicky. U oběda se jako obyčejně chovala poněkud sarkasticky. Hned po jídle se zavřela ve svém pokoji a zavrtala se do komiksů, které si pro každý případ chtěla vzít s sebou do Tábora Q. Také jsem se uchýlil do svého doupěte a psal dopisy. Měl jsem v plánu odjet k moři a do života v domácnosti u Hazeových se vrátit až začátkem školního roku, protože jsem už věděl, že bez té dívenky nemohu žít.
(2) V úterý se vydaly na nákupy znovu a já měl mezitím brát telefony, kdyby náhodou volala vedoucí tábora. Volala, a asi tak za měsíc jsme měli možnost si náš příjemný rozhovor připomenout. To úterý obědvala Lo ve svém pokoji. Fňukala po obvyklé hádce s matkou a - stejně jako dřív - nechtěla, abych viděl její uplakané oči: měla jemnou pleť, která se po takovém slzeprolití celá zanítí a zrudne a je přesto chorobně přitažlivá. Její mylná představa o mých estetických normách mě dokázala otrávit, neboť já prostě zbožňuji ten nádech botticelliovské růžové, tu syrovou růžovou kolem rtů, ty mokré, zcuchané řasy; nemusím snad dodávat, že mě tak její ostýchavý vrtoch připravil o pěknou řádku možností k svůdné útěše. Nebylo to však tak jednoduché, jak jsem se domníval. Když jsme seděli potmě na verandě, Hazeová s ponurým smíchem prohodila, že řekla Lo, že její milovaný strýček Humbert s celým tím nápadem poslat ji do tábora naprosto souhlasí, „a ona vám," dodala Hazeová, „najednou dostane záchvat, že se jí chceme zbavit; ovšem pravý důvod je podle mě někde jinde – řekla jsem jí totiž, že zítra vyměníme za něco skromnějšího pár až moc výstředních hadříků na spaní.“
(Vladimir Nabokov, Lolita, upraveno)
TEXT 2
EPITETON – básnický přívlastek, zdůrazňuje určitou vlastnost osoby, předmětu, případně autorův citový či hodnoticí postoj (např. večerní máj, hloupý Honza, stříbrný vítr aj.)
(Encyklopedický slovník češtiny)
Které tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
Epiteton se vyskytuje ve slovním spojení: svého doupěte.
Epiteton se vyskytuje ve slovním spojení: výstředních hadříků.
Epiteton se vyskytuje ve slovním spojení: svůdné útěše.
Epiteton se vyskytuje ve slovním spojení: zcuchané řasy.
Která z následujících možností neodpovídá první části výchozího textu?
Vyskytuje se zde alespoň jedno slovo citově zabarvené.
Vyskytuje se zde slovo souznačné ke slovu ironicky.
Vyskytuje se zde alespoň jedno slovo cizího původu.
Vyskytuje se zde slovo souznačné ke slovu čarovně.
Kterou z následujících dvojic slov lze v kontextu výchozího textu považovat za antonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z textu a je v něm vyznačeno tučně.)
náhodou – plánovaně
chorobně – zdravě
syrovou – vařenou
pěknou – škaredou
Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu ve dvojici slov oběd – jídlo, užitých v prvním odstavci výchozího textu?
(Význam slov oběd a jídlo posuzujte v kontextu výchozího textu. Slova ve správném řešení musí být uvedena v pořadí odpovídajícím dvojici slov oběd – jídlo.)
houba – hřib
zdravotník – primář
přípitek – nápoj
píseň – báseň
Kolikrát je ve výchozím textu užito slovo tábor ve 2. pádě?
pouze jednou
celkem dvakrát
celkem třikrát
celkem čtyřikrát
Přiřaďte k jednotlivým větám (5.1–5.4) odpovídající tvrzení (A–F).
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) V této větě je přísudek slovesný složený se způsobovým slovesem.
B) V této větě je přísudek slovesný jednoduchý.
C) V této větě je přísudek jmenný se sponou.
D) V této větě je přísudek jmenný beze spony.
E) V této větě je přísudek citoslovečný.
F) V této větě je přísudek slovesný složený s fázovým slovesem.
5.1 Děti ve školce po krásné pohádce hop do postýlek.
5.2 Soupeři jim ve skutečnosti nechtěli vůbec ublížit.
5.3 Moji práci odeslali do soutěže jako poslední.
5.4 Při příchodu do divadla byl muž velice šťasten.
Ve které z následujících vět není shoda přísudku s podmětem zapsána správně?
Ve výběhu koně klusaly volným cvalem.
Po obloze pluly tak krásné bílé beránky.
Rodiče se o dvojčata starali dlouhé roky.
Staré lyže stály zaprášené úplně v rohu.
Která z následujících skupin slov patří na vynechaná místa (*****)?
Pojďme se nyní společně podívat na úryvek, který se velmi podobá pohádce, protože v něm dokáží zvířátka mluvit, chovat se jako lidé a také oplývají typickými lidskými vlastnostmi. Na rozdíl od pohádky ovšem zde příběh dobře neskončí, můžeme si ale prostřednictvím této ***** odnést nějaké ponaučení.
Některé básně mohou vyprávět příběh, který může být velmi poutavý a napínavý. Nenechme se mýlit, že většinu básní píší zamilovaní básníci rozplývající se nad láskou nebo pocity smutku či beznaděje. Pokud by tomu tak bylo, řadily by se všechny básně automaticky mezi ***** literární druh.
balady, lyrický
bajky, epický
balady, epický
bajky, lyrický
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 9–14
(1) V různě publikovaných pojednáních o Keltech se uvádí, že keltské kulturní a jazykové společenství pochází ze západní části střední Evropy, z oblasti přibližně mezi dnešní Francií a Čechami. Do této části spadá i území naší země. S výjimkou oblastí lužických popelnicových polí se dá předpokládat, že obyvatelstvo naší země v závěru doby bronzové byli vzdálení příbuzní keltských bojovníků. Kelty byla podle historiků osídlena také Morava, kmen Kotinů osídlil jihozápadní Slovensko.
(2) Keltové expandovali po dvě století na západ, jih a jihovýchod. Na území současného Turecka dali vzniknout státu Galatii. Roku 386 před našim letopočtem dobyli Keltové Řím a o dvacet let později osídlili celou jižní Itálii. Uvádí se, že v roce 279 před naším letopočtem vyplenili Keltové delfskou věštírnu a rok později se usadili v Malé Asii.
(3) V roce 225 před naším letopočtem byli Keltové poraženi Římany v bitvě u Telamonu na etruském pobřeží. Roku 195 před naším letopočtem byla vypálena severoitalská keltská pevnost v místě současné Bologně. Vlivem válečných událostí se Keltové vrátili do lokalit, odkud jejich výboje začaly.
(4) V posledních desetiletích před počátkem našeho letopočtu obsazují římské legie někdejší keltské državy až na linii horního Dunaje a Rýna a vzniká zde římská provincie Noricum. Následně je keltská Galie (dnešní Francie) ***** jako provincie k římskému impériu.
(www.frau.cz)
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
8.1 Keltové se rozšiřovali dvě stě let na jih, dvě stě let na východ a dvě stě let na západ.
8.2 Keltové chtěli dobýt také Řím, ale byli poraženi v bitvě u Telamonu.
8.3 Původ keltské kultury se trasuje do stejné oblasti, do které spadá naše kultura.
8.4 Keltové vyplenili delfskou věštírnu i pevnost v oblasti dnešní Bologně.
Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?
potvrzena
doplněna
přiřazena
vyřazena
Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se vyskytuje pravopisná chyba?
roku 386 před našim letopočtem dobyli Keltové Řím
obyvatelstvo naší země v závěru doby bronzové byli
v roce 225 před naším letopočtem byli Keltové poraženi
do této části spadá i území naší země
Které z následujících tvrzení o dvou slovesech podtržených ve výchozím textu je pravdivé?
Tato slovesa patří ke stejnému vidu a v textu jsou užita ve stejném čísle.
Tato slovesa nepatří ke stejnému vidu a v textu jsou užita ve stejném čísle.
Tato slovesa nepatří ke stejnému vidu a v textu jsou užita v různém čísle.
Tato slovesa patří ke stejnému vidu a v textu jsou užita v různém čísle.
Které z následujících tvrzení o první části výchozího textu je pravdivé?
První souvětí se skládá ze dvou vět a druhé souvětí ze dvou vět.
První souvětí se skládá ze tří vět a druhé souvětí ze dvou vět.
První souvětí se skládá ze dvou vět a druhé souvětí ze tří vět.
První souvětí se skládá ze tří vět a druhé souvětí ze tří vět.
Které z následujících tvrzení o prvním souvětí čtvrté části výchozího textu je pravdivé?
Souvětí obsahuje šest přídavných jmen a žádné příslovce.
Souvětí obsahuje pět přídavných jmen a tři příslovce.
Souvětí obsahuje deset podstatných jmen a tři předložky.
Souvětí obsahuje devět podstatných jmen a dvě předložky.
Rozhodněte o každé z následujících možností, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
15.1 Musela jsem vyhodit všechno staré ovoce, protože bylo zhnilé.
15.2 Studenti v kině zhlédli poutavý historický film s českými titulky.
15.3 Petr měl ještě včera takové křeče, až se mu ruka skroutila bolestí.
15.4 Eva si koupila zmrzlinu, ale nešikovně si od ní smazala šatičky.
Přiřaďte k jednotlivým větám (16.1–16.4) odpovídající tvrzení (A–F).
A) V této větě jsou celkem dvě příslovce, z toho jedno je příslovečná spřežka.
B) V této větě jsou celkem tři příslovce, žádné z nich není příslovečná spřežka.
C) V této větě jsou celkem dvě příslovce, z toho obě jsou příslovečná spřežka.
D) V této větě jsou celkem tři příslovce, jedno z nich je příslovečná spřežka.
E) V této větě jsou celkem dvě příslovce, žádné z nich není příslovečná spřežka.
F) V této větě jsou celkem tři příslovce, z toho dvě z nich jsou příslovečné spřežky.
16.1 Letos evidují městští dopravci mezi pasažéry větší počet jízd načerno.
16.2 Vlastně mu teď po těch jeho výrazně zjevných lžích nikdo nechce věřit.
16.3 Najednou vrazil do dveří obr s opravdu velkou holí a hrozivě zaburácel.
16.4 Strávili tam venku pod nebem plným hvězd velmi krásný večer.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 17–18
Do rána zbívalo už jen několik hodin, ale Petrovi se stále nedařilo usnout. Konkurz zjednaný na osm hodin už nechtěl přesouvat, protože pro něj bylo důležité tu práci získat. Přibylo by mu sice mnoho povinností a naopak ubylo volného času, ale tyto zkušenosti jsou pro něj k nezaplacení. Nabízená pracovní pozice se vymyká všem, na které byl doposud zvyklý. Považoval ji za svou životní výzvu a určitě si ji nechtěl nechat uniknout mezi prsty. Asistentka ředitele jej zpravila, že se má dostavit dřív kvůli vyplnění dotazníku, což má být jen rutiní záležitost. Raději tedy vstal z postele a šel se řádně připravit. Ranní hygienu prováděl jako rituál, jen pročesávání jeho havraních vlasů mu trvalo celé dvě minuty. Dívaje se do zrcadla, stále si opakoval věty, které mu dodávaly sebevědomí, které pro úspěšné zvládnutí tamního konkurzu tolik potřeboval.
Která z následujících slov jsou zapsána pravopisně správně?
zjednaný, tamního
zpravila, havraních
zbívalo, ranní
zkušenosti, rutiní
Kterou z následujících možností lze nahradit podtržené slovo ve výchozím textu, aby význam zůstal zachován?
hluboce
zodpovědně
povrchně
přehnaně
Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) „Cože?“ podivil se Harry. „Proč tě… aha, no jo, konkurz na nového brankáře!“
B) „Já jsem si neusmyslel, že tam nebudu!“ bránil se Harry, dotčený nespravedlivostí jejich slov. „Ta pitomá Umbridgeová mi napařila školní trest jen proto, že jsem jí Ty-víš-o-kom řekl pravdu!“
C) „Já ti povím, co je zase!“ vyjekla na něj, přistoupila těsně k němu a nelítostně ho píchla prstem do prsou. „Jak je to možné, že sis na pátek na pátou nechal napařit školní trest?“
D) „Co je zase?“ zamumlal sklesle, otočil se a spatřil Angelinu Johnsonovou, která se tvářila, jako by se po něm chystala metat blesky.
E) „Teď si pán vzpomene!“ rozčilovala se Angelina. „Neříkala jsem ti, neříkala jsem ti, aby u toho konkurzu bylo celé mužstvo, abychom mohli vybrat někoho, kdo bude vyhovovat všem? Neříkala jsem ti, že jsem speciálně kvůli tomu zamluvila famfrpálové hřiště? A ty si teď usmyslíš, že tam nebudeš!“
F) Protože Harry umíral hlady a od pěti hodin ho čekal první školní trest s profesorkou Umbridgeovou, nedošel si ani odložit brašnu do nebelvírské věže a zamířil rovnou na večeři. Sotva však došel ke dveřím Velké síně, zaslechl něčí hlasité a rozčílené volání: „Hej, Pottere!“
(J. K. Rowling, Harry Potter a Fénixův řád, upraveno)
19.1
19.2
19.3
19.4
19.5
19.6
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM (20–22)
Kde se vzal vlastně hroch?
V českých zemích byl pochopitelně hrochů ve středověku poměrně nedostatek, a tak nebylo potřeba takové slovo mít. Na rozdíl od slonů se ani neobjevovali v knihách, takže toto slovo prostě neexistovalo. Až do doby, než přišel Jan Svatopluk Presl – významný český přírodovědec. Tento muž si vzal za cíl vymyslet pro češtinu unikátní názvosloví pro rostlinstvo a zvířectvo. A protože ho docela dobře uživilo jiné živobytí, měl dost času a sil, aby to opravdu udělal.
Vynikal sice v mnoha oborech, ale jazykověda to nebyla. Často si názvy zvířat vymýšlel. Někdy i pořádně bizarně. Tak třeba zrovinka ten hroch. Toto slovo si odvodil od slova „roch“ – což byl název pro figurku válečného slona (někdy zastupoval figurku koně) v šachové hře. A protože čeština už název pro slona měla, použil Presl slona na hrocha: z rocha prostě udělal hrocha.
(Zdroj výchozího textu není záměrně uveden, upraveno)
20.1 Jan Svatopluk Presl coby autor mnoha českých názvů byl též jazykovědec.
20.2 Jan Svatopluk Presl při tvorbě českých názvosloví neobvykle odvozoval.
20.3 Jan Svatopluk Presl k názvu koně z šachové partie přidal písmeno „h“.
20.4 Jan Svatopluk Presl využil také název jedné z figurek hry šachové.
Ve které větě / části věty výchozího textu se objevuje částice?
Až do doby, než přišel Jan…
Tak třeba zrovinka ten hroch.
Toto slovo si odvodil od slova…
A protože čeština už název…
Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy, užitými ve výchozím textu, nejpodobnější vztahu ve dvojici slov dcera – syn?
(Význam slov posuzujte v kontextu výchozího textu. Slova ve správném řešení musí být uvedena v pořadí odpovídajícím dvojici slov dcera – syn.)
obor – jazykověda
slon – válečný slon
hroch – kůň
roch – hroch
Ve které z následujících možností se vyskytuje nevyjádřený podmět?
Nemluvit je teď asi nejlepší řešení.
Neustále o tom píšou v novinách.
Viděl nás o víkendu jen strýček.
S naslouchátkem ho slyším lépe.
Ve které z následujících možností nevznikla obě slova odvozováním?
nástavba, vyztužený
odměrka, nemluvný
učebnice, úměrný
lidumil, zeměpis
Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně?
Na ulici Pátého května bydlí můj kamarád.
Ve čtrnáctém století vládl král Karel čtvrtý.
Sejdeme se zítra v restauraci V Třináctce.
Zadýchával jsem se už u prvního kilometru.
Rozhodněte o každé z následujících vět, zda obsahuje chybu v interpunkci (A), nebo ne (N).
26.1 Viděla jsem včera svou oblíbenou herečku a byla krásná ale smutná.
26.2 Na předchozí test se vůbec neučil a proto se musel pořádně naučit teď.
26.3 Nechtěla jej za žádnou cenu vidět ani s ním zůstat v písemném kontaktu.
26.4 Po včerejší hádce se tvářil, jako by se vůbec nic pobuřujícího nestalo.
Přiřaďte k jednotlivým úryvkům (27.1-27.3) tvrzení (A-F), které danému úryvku nejlépe odpovídá.
(Každou možnost z nabídky A-F můžete přiřadit pouze jednou. Tři možnosti zbudou a nebudou použity.)
A) Jde o text, v němž převažuje popisný slohový postup a který vykazuje znaky funkčního stylu uměleckého.
B) Jde o text, v němž převažuje informační slohový postup a který vykazuje znaky funkčního stylu publicistického.
C) Jde o text, v němž převažuje popisný slohový postup a který vykazuje znaky funkčního stylu prostě sdělovacího.
D) Jde o text, v němž převažuje informační slohový postup a který vykazuje znaky funkčního stylu prostě sdělovacího.
E) Jde o text, v němž převažuje výkladový slohový postup a který vykazuje znaky funkčního stylu publicistického.
F) Jde o text, v němž převažuje informační slohový postup a který vykazuje znaky funkčního stylu uměleckého.
27.1 Letošní ročník soutěže v latinsko-amerických tancích byl plný překvapivých zvratů. Poté co se na parketě objevili nové tváře soutěžních dvojic, které jsme doposud mohli vidět jen v juniorské kategorii, bylo jasné nejen porotě, ale všem divákům, že loňští vítězové musí předvést parádní výkon, aby obhájili své prvenství.
27.2 Když jsem s ní vstoupil na parket, abychom se nechali unášet ve víru latinskoamerického tance, vnímal jsem z ní temperament lidí země, odkud sama pochází. Všechny tyto tance nám vypráví příběhy o milostném vzplanutí, ale také o nešťastné lásce, rozporech mezi partnery, nebo dokonce o napínavém souboji.
27.3 Pro tyto tance se někdy používá zkrácený výraz – latinské. Je pro ně charakteristické volnější držení v páru, než které můžeme spatřit ve standardních tancích. Také oblečení není tak svázané – zvláště dámské kostýmy, které doslova překypují pestrobarevností, jsou čím dál tím kratší. Mají totiž zdůraznit to, že dámy v latinských tancích partnera svádí, a tak čím je kostým přiléhavější a víc sexy, tím více podtrhne charakteristiku tance.
Ve které z následujících vět je druhý stupeň přídavného jména utvořen správně?
K pořádnému lodnímu uzlu sáhněme po tenším laně.
Ve vysokých horách je teplota varu mnohem nižší.
Babiččina marmeláda je mnohem sladčí než ta naše.
Minulá zkouška se některým studentům zdála lechčí.
Rozhodněte o každé z následujících možností, zda obsahuje chybu ve tvaru slova (A), nebo ne (N).
29.1 Ke keramickým hrnkům se uši přidělávají až po vypálení.
29.2 Nosil na svých ramenou opravdu těžké vybavení do hor.
29.3 Chtěl více času, a tak hnul ručičkama nástěnných hodin.
29.4 Neměl v oblibě žádnou polévku s velkými mastnými oky.
Přiřaďte k jednotlivým souvětím (30.1–30.4) významový poměr (A–F).
A) slučovací
B) vylučovací
C) důsledkový
D) příčinný
E) odporovací
F) stupňovací
30.1 Jiří byl na večírku velmi nesmělý, a slyšel ho tak mluvit jen málokdo.
30.2 Není schopna se ve městě zorientovat, vždyť tu nebyla skoro pět let.
30.3 Turisté se šli projít na náměstí, potom se projeli do zdejšího parku.
30.4 Nejen že jsem viděl všechny fotbalisty, ale získal jsem i autogramy.
Počet otázek
30
Celkem bodů
50
Minimální počet
Za nezodpovězené otázky se vám nestrhnou body.
🍪 Tato stránka používá cookies na vylepšení vašeho uživatelského zážitku.