VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM (1–4)

TEXT 1

(1)

Čím to, že já, Manon,
tak šťastna jsem?
Čím to, že já, Manon,
se líbím všem,
Co na mně lidé mají?
Mě nezajímají,
jen jeden, jen jeden, jen jeden...

Čím to, že já, Manon,
si přesto všímám jich?
Čím to, že já, Manon,
si tropím z nich ráda smích?
Každý mi něco slíbí,
mně se však, mně se líbí
jen jeden, jen jeden, jen jeden…

(2)

Manon je můj osud. Manon je můj osud.
Manon je všecko, co neznal jsem dosud.
Manon je první a poslední můj hřích,
nepoznat Manon, nemiloval bych.
Manon je motýl, Manon je včela.
Manon je růže hozená do kostela.
Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel.
Manon je rozum, který mi uletěl!
Manon je dítě, Manon je plavovláska.
Manon je první a poslední má láska.
Manon, ach Manon, Manon z Arrasu!
Manon je moje umřít pro krásu...

 

(Antoine Francois Prevost, Manon Lescaut /překlad Vítězslav Nezval)

TEXT 2

 

EPIZEUXIS básnická figura, která je založena na opakování stejného slova nebo slovních spojení za sebou v jednom verši. (např. Tam žádný, žádný, žádný čas.)

METONYMIE – spočívá v přenosu označení na jiný objekt na základě jiné souvislosti než vnější podobnosti označovaných objektů. (např. Čtu Karla Čapka.)

(encyklopedický slovník češtiny)

1 bod
1. 

Které tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé? Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.

1 bod
2. 

Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se vyskytuje knižní výraz? 

1 bod
3. 

Ve kterém pádu není v druhé části TEXTU 1 užito žádné podstatné jméno? 

1 bod
4. 

Které z následujících tvrzení o části zvýrazněné v TEXTU 1 je pravdivé? 

max. 4 body
5. 

Přiřaďte k jednotlivým souvětím druh věty vedlejší (A–F), která se v daném souvětí vyskytuje. 

(Každou možnost z nabídky AF můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A) podmětná
B) předmětná
C) přívlastková
D) příslovečná časová
E) příslovečná měrová
F) příslovečná podmínková

5.1 Bylo jasné, že studenti ve zkoušce obstáli. 

5.2 Dozvěděl jsem se, že vyrážíte do Norska. 

5.3 Sotva jsme vyjeli, začalo mohutně pršet. 

5.4 Nemůžeš zvítězit, pokud se ani neúčastníš. 

1 bod
6. 

Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně? 

2 body
7. 

Která z následujících skupin slov obsahuje slovo příbuzné se slovem KOSTEL skloňující se dle vzoru JARNÍ a podstatné jméno HROMADNÉ? 

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 8–14


(1) Díky počítačovým modelům, jež simulují chování velkého množství lidí, lze evakuace budov naplánovat tak, aby proběhly bezpečně, ale také navrhnout optimální organizaci očkovacího centra. Právě takové modely vytváří tým Tomáše Apeltauera z Vysokého učení technického v Brně.

(2)„Ze skušeností víme, že k panice, tedy sobeckému bezohlednému chování, kdy například muž odstrčí těhotnou ženu, aby se dostal dříve ven, dochází jen velmi zřítka a většinou až jako následek organizačně nezvládnuté situace,“ uvádí Tomáš Apeltauer na pravou míru jeden z nejčastějších ­­mýtů jeho specializace, a sice že při evakuacích většinou dochází k panice. A dodává, že paniku jako univerzálního abstraktního vinníka s oblibou používají organizátoři, kteří se tak zbavují zodpovědnosti za chybnou organizaci, stejně jako novináři, protože dobře vědí, že slovo panika v titulku vzbuzuje emoce a zvyšuje zájem čtenářů.

(zdroj: www.vikend.hn.cz, upraveno)

max. 2 body
8. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

8.1  Tomáš Apeltauer uvádí, že při evakuaci dochází často k panice.

8.2  Tomáš Apeltauer ve svém výroku vychází z vlastních zážitků. 

8.3  Dle slov Tomáše Apeltauera slovo panika používají rádi novináři.

8.4  V rozhovoru Tomáš Apeltauer uvádí na pravou míru jeden z nejčastějších mýtů.

1 bod
9. 

Ve kterém z následujících úseků druhé části výchozího textu se nevyskytuje pravopisná chyba? 

1 bod
10. 

Které z následujících tvrzení o prvním souvětí výchozího textu je pravdivé? 

1 bod
11. 

Které z následujících tvrzení o třech slovech podtržených ve výchozím textu je pravdivé? 

1 bod
12. 

Které ze skupiny slov obsahuje správné tvary druhé osoby čísla jednotného rozkazovacího způsobu sloves zvýrazněných ve druhé části výchozího textu? 

1 bod
13. 

Které z následujících tvrzení o počítačových modelech jednoznačně vyplývá z výchozího textu? 

1 bod
14. 

Ve které z následujících možností každé slovo obsahuje předponu nad-?

max. 2 body
15. 

Rozhodněte o každé z následujících možností, zda obsahuje homonymum (A), nebo ne (N). 

15.1 Za ospalého podzimního rána se mlha začala rozptylovat nad lesy.

15.2 Odvážnější turisté se vydali v brzkých hodinách na strmější hřebeny hor. 

15.3 Kvůli novému hobby si musel pořídit vlastní tenisovou raketu.

15.4 Nedokázal se plně vžít do své herecké role Romea ze známé divadelní hry.

max. 4 body
16. 

Přiřaďte k jednotlivým větám (16.1–16.4) odpovídající tvrzení (A–F). 

(Každou možnost z nabídky AF můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A) První zájmeno ve větě je neurčité, druhé zájmeno je záporné.

B) První zájmeno ve větě je tázací, druhé zájmeno je neurčité.

C) První zájmeno ve větě je ukazovací, druhé zájmeno je přivlastňovací.

D) První zájmeno ve větě je přivlastňovací, druhé zájmeno je záporné.

E) První zájmeno ve větě je neurčité, druhé zájmeno je přivlastňovací.

F) První zájmeno ve větě je záporné, druhé zájmeno je ukazovací.

16.1 Tento pes vypadá úplně stejně jako můj. 

16.2 Cosi jsem zahlédla z okna, ale nikdo to asi nebyl. 

16.3 Jen málokdo je upřímný jako váš syn. 

16.4 Nikdo neznal odpověď na tuto záludnou otázku. 

2 body
17. 

Ve které z následujících možností jsou ně/ě uvedena v odpovídajícím pořadí tak, aby text byl pravopisně správně?

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17

Tvoje dom_nka, že tam_jší lidé jsou nesm_lí, byla mylná.

1 bod
18. 

Která z následujících možností neobsahuje chybu v interpunkci? 

3 body
19. 

Seřaďte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost. 

A. Odpověď přišla, když si všimli, jak Arthur Berg šplhá přes plot co nejblíž u sloupku. „Drát je tam pevnější,“ ukázal Rudy. Přehodil pytel, donutil Liesel, ať jde první, a pak přistál vedle ní na druhé straně v ovoci vysypaném z pytle.

B. Postrčil ji k plotu, přehodil prázdný pytel přes drát a pak přelezli a hnali se za ostatními. Rudy se vyškrábal na nejbližší strom a začal shazovat jablka.

C. Vedle stály dlouhé nohy Arthura Berga a pobaveně je sledovaly. „To nebylo zlý,“ snesl se shora hlas, „to vůbec nebylo zlý.“

D. Když byli zpátky u řeky, schované za stromy, vzal pytel a podělil Liesel a Rudyho tuctem jablek. „Dobrá práce,“ zněla jeho poslední poznámka k tématu.

E. Liesel stála dole a sbírala je do pytle. Když se naplnil, objevil se další problém. „Jak se teď dostaneme zpátky přes plot?“

1.

2.

3.

4.

5.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 20–25

(1)    Mnozí vědí o krásách Maroka, už ale tolik netuší, že je taktéž nejpřívětivější a nejotevřenější zemí arabského světa. V Maroku se proplétá kultura evropského, afrického a arabského světa, a přesto si zatím uchovává svůj nezaměnitelný půvab pouštní země. Od nepaměti bylo toto místo křižovatkou různých kultur a i nadále se zde mísí berberské zvyky s evropskou kulturou.

(2)    Zaměříme se na Agadir a Marrakéš, dva rozdílné „světy“ v čarovné zemi Maroko. Agadir neboli „Perla marockého pobřeží“ leží na pobřeží Atlantiku asi 500 kilometrů jižně od Casablanky. Je důležitým marockým přístavem a v současnosti má přes 600 tisíc obyvatel. Agadir má téměř 10 kilometrů dlouhou pláž a azurové moře, to vše je lemované dobrými nákupními možnostmi v typických malých krámcích s místními produkty. Slunce zde svítí téměř po celý rok, pláže jsou zde přenádherné, široké, písčité, čisté a jsou doplněny mnoha kavárnami. Každý hotel má svoji vyhrazenou část jen pro své hosty. 

(3)    Rádi bychom vám představili ještě „Červenou perlu jihu“ – Marrakéš, která si svoji přezdívku vysloužila díky zabarvení vysokých hradeb a půdy. Marrakéš se rozkládá mezi úpatím zasněžených vrcholků pohoří Atlas a pouští Sahary a bezpochyby patří mezi nejkrásnější a nejfantastičtější města Afriky. Město bylo založeno roku 1062 n. l. sultánem Youssef bin Tachfin. Dle cestovatelů za návštěvu stojí honosné paláce velkovezíra El–Badia. Exotickou podívanou zažijete na proslulém náměstí Jemaa el–Fna, které je centrem Mediny a kulturního dění města. Pro cestovatele se zde údajně každé odpoledne odehrává jedna z nejpůsobivějších scén pod širým nebem – náměstí se hemží typickými prodavači vody, ovoce, koření, hadích kůží, výrobků z kůže, kovů, dále akrobaty, zaříkávači hadů, krotiteli opic, žongléry a tanečníky.

(https://www.national–geographic.cz, upraveno)

max. 2 body
20. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N). 

20.1 „Perla marockého pobřeží“ má přes 600 tisíc obyvatel a byla založena roku 1062 n.l.

20.2 Agadir i Marrakéš nabízí svým návštěvníkům velké nákupní možnosti. 

20.3 Agadir je přístavní město. 

20.4 Většina obyvatel Maroka jsou muslimové. 

1 bod
21. 

Jaký význam má ve výchozím textu slovo honosný? (Posuzované slovo je ve výchozím textu zapsáno tučně.)

1 bod
22. 

Které z následujících tvrzení o první části výchozího textu je pravdivé?

1 bod
23. 

Které z následujících tvrzení o dvou podstatných jménech podtržených ve výchozím textu je pravdivé? 

1 bod
24. 

Které z následujících tvrzení o slovech kurzívou vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?

1 bod
25. 

Která z následujících informací je ve třetí části výchozího textu čtenářům předkládána jako domněnka?

max. 2 body
26. 

Rozhodněte o každé z následujících vět, zda obsahuje chybu v tvarosloví (A), nebo ne (N). 

26.1 Vystavila si na polici sošku z křemenu. 

26.2 Mezi manželi občas proběhnou hádky. 

26.3 Každý člověk může mít vlastní ideje. 

26.4 S nocmi často přichází strach ze tmy.

max. 3 body
27. 

Přiřaďte k jednotlivým úryvkům (27.1–27.3) tvrzení (A–E), které danému úryvku nejlépe odpovídá. 

(Každou možnost z nabídky AE můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A) Účelem tohoto textu je pozvat širokou veřejnost na konkrétní akci. Autor se přímo obrací na čtenáře a předkládá jim fakta bez vlastních názorů.

B) Tento text byl napsán v souvislosti s konanou akcí. Účelem textu je informovat čtenáře o dané problematice a předložit jim fakta, nikoli názory autora. Autor se na čtenáře obrací přímo.

C) Tento text byl napsán v souvislosti s konanou akcí. Obsahuje hodnoticí prvky a obrací se na čtenáře nepřímo.

D) Účelem tohoto textu je pozvat širokou veřejnost na konkrétní akci. Autor se přímo obrací na čtenáře a předkládá jim své názory.

E) Tento text je reklamní sdělení. Autor se přímo obrací na čtenáře a předkládá jim fakta. Text obsahuje hodnoticí prvky.

27.1 Vážení přátelé, rádi bychom Vás pozvali na jedinečnou sportovní akci v Brně. Jedná se o 4. ročník terénního závodu pro rodiny. Závod startuje venkovním plaváním a bude pokračovat dalšími aktivitami ve sportovní hale. 

27.2 Nový film V rytmu srdce, na kterém jsem byla v pondělí, mě opravdu zaujal. Překvapivě skvěle zahraný i zazpívaný film zanechal všechny návštěvníky kina ohromené. Tento film opravdu chytí za srdce. 

27.3 Všichni milovníci Pána prstenů, udělejte si dnes volno. Přijďte na náměstí Svobody, kde nyní odstartovaly velkolepé slavnosti známé trilogie. Čeká na vás zde plno zábavy. Přijďte v masce známé postavy a budete odměněni krásným dárkem, který překvapil i nás. Nenechte si ujít největší zábavu celého léta! 

1 bod
28. 

Která z následujících možností neobsahuje větný ekvivalent? 

max. 2 body
29. 

Rozhodněte o každé z následujících možností, zda se v ní vyskytuje jmenný tvar přídavného jména (A), nebo ne (N). 

29.1 Byl s Hedvikou velice šťasten.

29.2 Byl propuštěn na svobodu.

29.3 Byl za svůj úspěch moc rád.

29.4 Byl usmrcen v minulém roce.

max. 4 body
30. 

Přiřaďte k jednotlivým souvětím (30.1–30.4) významový poměr (A–F). 

(Každou možnost z nabídky AF můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)

A) slučovací

B) vylučovací

C) důsledkový

D) příčinný

E) odporovací

F) stupňovací

30.1 Turnaje se nakonec neúčastnil, neboť byl nemocný. 

30.2 Neviděli ho včera ani ve městě, ani na předměstí. 

30.3 Vlak nabral zpoždění, a proto si vzal raději taxi. 

30.4 Byl na koncertě, dostal se dokonce i do zákulisí. 

Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

30

Celkem bodů

50

Minimální počet

30

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30