VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM (1–4)

TEXT 1

(1)

Obnažil vězeň krk, obnažil ňádra bílé,

poklekl k zemi, kat odstoupí, strašné chvíle –

pak blyskne meč, kat rychlý stoupne krok,

v kolo tne meč, zločinci blyskne v týle,

upadla hlava – skok i – ještě jeden skok –

i tělo ostatní ku zemi teď se skloní.

Ach v zemi krásnou, zemi milovanou,

v kolébku svou i hrob svůj, matku svou,

v vlasť jedinou i v dědictví mu danou,

v šírou tu zemi, zemi jedinou,

v matku svou, v matku svou, krev syna teče po ní.

(2)

Po oudu lámán oud, až celé vězně tělo

u kolo vpleteno nad kůlem v kole pnělo,

i hlava nad kolem svůj obdržela stán;

tak skončil života dny strašný lesů pán;

na mrtvé tváři mu poslední dřímá sen.

Na něj se dívajíc – po celý dlouhý den

nesmírné množství v kol mala pahorku stálo;

teprv až k západu schýlivši slunce běh

veselo v mrtvý zrak sťaté hlavy se smálo,

utichl jezera šírý – večerní břeh.

(3)

Nad dálkou temných hor poslední požár plál;

v hluboké ticho to měsíce vzešla zář,

stříbřící hlavy té ubledlou mrtvou tvář

i tichý pahorek, jenž v břehu vody stál.

Města jsou vzdálená co bílý v modru mrak,

přes ně v kraj daleký nesl se mrtvý zrak,

v kraj, kde co dítě on – Ó krásný – krásný věk!

Daleko zanesl věk onen časů vztek,

dalekoť jeho sen, umrlý jeho stín,

obraz co bílých měst u vody stopen klín,

takť jako zemřelých myšlenka poslední,

tak jako jméno jich, pradávných bojů hluk,

(4)

dávná severní zář, vyhaslé světlo s ní,

zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk,

zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit,

zašlé bludice pouť, mrtvé milenky cit,

zapomenutý hrob, věčnosti skleslý byt

vyhasla ohně kouř, slitého zvonu hlas,

to jestiť zemřelých krásný dětinský čas.

Je pozdní večer – druhý máj –

večerní máj – je lásky čas,

hrdliččin zve ku lásce hlas:

„Viléme! Viléme!! Viléme!!!“

 

(K. H. Mácha, Máj, upraveno)

 

TEXT 2

Oxymóron – spojení slov (zpravidla podstatného jména s přívlastkem) významem si odporujících, např. zdravý nemocný; veřejné tajemství; černé světlo; bolestné štěstí umělce. Takovým spojením vzniká obvykle nový význam, v němž se rozpor vlastně ruší.

(Encyklopedický slovník češtiny)

1 bod
1. 

Které tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?

1 bod
2. 

Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?

Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.

1 bod
3. 

Které z následujících tvrzení o slovech tučně vyznačených v TEXTU 1 není pravdivé?

1 bod
4. 

Které z následujících tvrzení o verši podtrženém v TEXTU 1 je pravdivé?

max. 4 body
5. 

Přiřaďte k jednotlivým větám (5.1–5.4) odpovídající tvrzení (A–F).

(Každou možnost z nabídky AF můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbydou a nebudou použity.)

A) V této větě je přísudek slovesný složený se způsobovým slovesem.
B) V této větě je přísudek slovesný jednoduchý.
C) V této větě je přísudek jmenný se sponou.
D) V této větě je přísudek jmenný beze spony.
E) V této větě je přísudek citoslovečný.
F) V této větě je přísudek slovesný složený s fázovým slovesem.

5.1 Všichni jsme do budovy divadla směli vejít až na vyzvání pořadatele.

5.2 Včera jsem celé odpoledne psal závěrečnou práci do školy.

5.3 Známá pohádková postavička lesní víly byla v lese bosa.

5.4 Začali jsme si po setmění o Jonáše dělat vážně starosti.

1 bod
6. 

Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?

max. 3 body
7. 

Doplňte slova podle zadání. 

7.1 

První slovo

7.2 

Druhé slovo

7.3 

Třetí slovo

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 8–10

(1) Jakmile Západoevropané zjistili, že jejich lodě dokážou překonávat oceány a dovezou je přímo do dalekých zemí, ať již za obchodem, dobýváním či vykořisťováním, začala se psát nová kapitola globálního šíření jazyků. Až příliš často se jazyková společenství v místech, kam mířily evropské lodě, ukázala neschopná ubránit se vojenskému či politickému náporu přicházejících dobrodruhů.

(2) Po porážce byly oběti velmi často zdecimovány a ve všech případech přinuceny podřídit se nové elitě. Šíření jazyků skrze nadvládu nových elit bylo mnohem komplexnější a razantnější než jakýkoliv dřívější způsob. Důsledky jsou patrné dodnes. Mezi deseti nejpočetněji zastoupenými jazyky je šest koloniálních.

Polovinu z těchto koloniálních jazyků tvořily jazyky románské. Jak jsme si ukázali, jazyky románské vděčily za svůj vznik změnám, které zavládly v římské říši poté, co se její západní část po dobytí Germány shroutila. Jednotlivé dialekty se vzájemně ***** a přestávaly si být navzájem podobné. Vzkříšená latina už nebyla jejich psanou formou, ale stal se z ní cizí, vydělený jazyk. Románské jazyky se staly vlajkovými loděmi různých společenství. Tato společenství nebyla sice na tak vysoké intelektuální úrovni jako církev, jež i nadále v psané i mluvené podobě používala latinu, ale často byla neméně stejně kulturně bohatá jako ona.

(N. Ostler, Říše slova, upraveno)

max. 2 body
8. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

Nově vzniklá společenství užívající románské jazyky měla nižší kulturní úroveň než církev.

Jednu polovinu koloniálních jazyků tvořily jazyky germánské a druhou románské.

Koloniální jazyky dnes tvoří většinu deseti nejpočetněji zastoupených jazyků.

Na globální šíření jazyků měla v minulosti značný vliv modernizace loďstva

1 bod
9. 

Které z následujících tvrzení o dvou přídavných jménech podtržených ve výchozím textu je pravdivé?

1 bod
10. 

Které z následujících tvrzení o románských jazycích jednoznačně vyplývá z druhé části výchozího textu?

max. 4 body
11. 

Přiřaďte k jednotlivým větám (11.1–11.4) odpovídající tvrzení (A–F).

(Každou možnost z nabídky AF můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti zbydou a nebudou použity.)


A) V této větě jsou celkem tři přídavná jména, poslední z nich je tvrdé.

B) V této větě jsou celkem dvě přídavná jména, první z nich je tvrdé.

C) V této větě jsou celkem tři přídavná jména, první z nich je tvrdé.

D) V této větě jsou celkem dvě přídavná jména, první z nich je měkké.

E) V této větě jsou celkem čtyři přídavná jména, druhé z nich je měkké.

F) V této větě jsou celkem tři přídavná jména, první z nich je měkké.

11.1 Na letním výletě si Petrovi kamarádi užívali ohromnou zábavu.

11.2 Skuteční konstruktéři by Evženovi pomohli sestavit sluneční hodiny.

11.3 V prvním ročníku se nejmladší studenti účastnili velkolepé výstavy.

11.4 V černohorské továrně se vyrábí opravdu kvalitní limonády.

1 bod
12. 

Která z následujících slov jsou zapsána pravopisně správně?

3 body
13. 

Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.

A)  Nikdo neprojde bez výslechu. Teta sbírá a nasává zprávy a klípky, nemoci, starosti, lásky šťastné i nešťastné a hlavně hříchy, hříchy, s chtivostí a labužnictvím, nad kterým Jana někdy se zardívá. Ale vždycky omlouvá. 


B)  Teta zná své místo už tolik let. Nemá dětí a nemá starostí. Její duševní život je jednoduchý a bez problémů. 


C)  To je víc než dost příčin pro závist. Ovšem, taková nedělní hromadná přehlídka společné závisti přece jen mrazí. Nahání strachu. Bolí a unavuje.


D)  Dopoledne Jana uklízí a vaří a teta trůní sama na své židli. Tu a tam projde uličkou ke kupci dítě, služebná nebo některá sousedka. 


E)  Ale teta nehledá vinu, proč se cítí sama, u sebe, ta myšlenka ji nenapadne. Je bohatá, je spokojená, má šťastné manželství s krásným a mladým mužem. 


F)  Tu a tam ji sice zlobí věcí malé od malých lidí. Jana ví o jejím tajném soužení pro neoblíbenost a společenskou osamělost. 

(J. Glazarová, Vlčí jáma, upraveno)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

max. 2 body
14. 

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

Irští odborníci se jen domnívají, jakým způsobem mrož doputoval až do Irska.

Spatřit mrože v irských vodách bylo možné vůbec poprvé.

Mrož musí být dle slov místních obyvatel velmi hladový a unavený.

Ředitel mořského světa radí, aby lidé umožnili mroži nabrat zpět síly.

 VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 15–16

Irské hrabství Kerry zaznamenalo o víkendu netradiční návštěvu: Na zdejším pobřeží se objevil více než dvoumetrový mrož. Arktické zvíře se podle irských médií zdálo být extrémně vyčerpané, jak se dostalo na jihozápad Irska, není jasné. Jednou z možností je, že usnulo na ledové kře. Ta jej pak odnesla daleko od domova.

Po dlouhé cestě z polárních končin mrož skončil na ostrově Valentia těsně u hlavního irského ostrova.

Jako první jej tam zřejmě při nedělní procházce zpozorovali místní obyvatel Alan Houlihan a jeho pětiletá dcera Muireann. „Bylo to úžasné, opravdové dobrodružství. Nemohli jsme uvěřit vlastním očím, takové věci se dějí jednou za život,“ řekl Houlihan.

Podle webu Independent.ie mohlo jít o první spatření mrože v Irsku. Veřejnoprávní televize RTÉ News ale na svém webu uvádí, že byť jde o vzácný úkaz, jedinci tohoto arktického druhu už byli v irských vodách spatřeni vícekrát. 

Ten, který nyní doputoval do hrabství Kerry, je nejspíše poměrně mladý, neboť jeho špičáky měří jen asi 30 centimetrů. Dospělý jedinec je může mít i třikrát delší. Po cestě k irskému pobřeží se zbloudilý mrož zároveň jevil jako velmi vyčerpaný.

„V téhle fázi musí být dost unavený a hladový,“ řekl ředitel mořského světa ve městě Dingle Kevin Flannery. „Je z Arktidy. Podle mě se stalo to, že usnul na ledové kře, která jej odnesla, a pak už byl moc daleko, třeba někde uprostřed Atlantiku, kam se mohl dostat od Grónska,“ odhadoval mořský biolog.

Podle Flanneryho musí veřejnost divokému zvířeti dopřát klid, aby mohlo načerpat síly. „A pak se, doufejme, bude schopen sám dostat domů,“ dodal.

(www.idnes.cz, upraveno)

1 bod
15. 

Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu ve dvojici slov žena – člověk, užitých ve výchozím textu?

(Význam slov dcera – potomek posuzujte v kontextu výchozího textu. Slova ve správném řešení musí být uvedena v pořadí odpovídajícím dvojici slov žena – člověk.)

1 bod
16. 

Ve které z následujících možností se vyskytuje vedlejší věta podmětná?

1 bod
17. 

Ve které z následujících vět je infinitiv součástí přísudku?

Eduzio

00:11:59

INFORMACE

Počet otázek

17

Celkem bodů

29

Minimální počet

10

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17